خبر مهم وزیر اقتصاد درباره بازار/ دلار در حال کاهش است؟

خبر مهم وزیر اقتصاد درباره بازار/ دلار در حال کاهش است؟

روز جدید وزیر اقتصاد با اعلام اینکه نرخ ارز متاثر از عوامل داخلی و خارجی متعددی است، گفت: با سیاست جدید کنترل نرخ ارز بخشی از صف کاذبی که برای ارز وجود داشت کاهش می یابد.

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی با حضور در خط اول برنامه شبکه خبر اعلام کرد که قیمت 4 کالای اساسی توسط خود اتحادیه ها به صورت رسمی اعلام می شود و بر اساس سقف قیمت اعلام شده در تمامی فروشگاه های رسمی اعمال می شود. پنج شنبه. وی افزود: بنابراین امکان برداشت یارانه برای اولین بار از روز پنجشنبه وجود دارد.

وزیر اقتصاد در خصوص ارزیابی خود از پرداخت یارانه نقدی و مستقیم به مردم گفت: در سرانه مصرف کالا بین دهک های بالا و پایین جامعه تفاوت زیادی وجود داشت. به عنوان مثال مصرف گوشت گوسفندی در دهک دهم به طور متوسط ​​27 برابر بیشتر از دهک ها و خانوارهای فقیرتر است. بنابراین سهم برخی از سمت‌ها در دهک‌های پایین بسیار ناچیز بود و مطالعه ما به این نتیجه رسید که خانوارها بهترین گزینه برای تصمیم‌گیری در مورد نحوه پوشش و استفاده از این یارانه‌ها هستند تا مستقیماً به خود خانوارها پرداخت شود.

تغییر دادن قیمت 4 کالا باعث افزایش قیمت سایر کالاها نمی شود

وی خاطرنشان کرد: از روز پنجشنبه و اعلام قیمت‌های جدید، انبساط، موج‌زایی و افزایش قیمت سایر کالاها را نخواهیم داشت و خدای ناکرده تجربه سال‌های 98 و 89 رخ نخواهد داد.

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به برنامه دولت برای تورم مورد انتظار پس از اجرای این سیاست، گفت: تورم مورد انتظار دو جهت دارد. منظور از فعالان اقتصادی در معنای اول، تولیدکنندگان و اصنافی است که در زنجیره تولید کالا قرار دارند. وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی قبل از افزایش قیمت کالاها با تولیدکنندگان و ذی نفعان دیدار کردند، جزئیات را بررسی کردند و به توافقاتی دست یافتند. بنابراین بخشی از تورم مورد انتظار به این است که دقیقا چه اقلامی و تا چه اندازه گران می شوند و اطلاعات دقیق تری می تواند این تورم را پوشش دهد.

وزیر اقتصاد و دارایی افزود: جهت دوم از سوی مصرف کنندگان است. اما مولفه سومی هم وجود دارد و آن بحث ارز و کنترل سیاست های پولی است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه این روزها یکی از شرکت های تولیدی از ارائه تمامی محصولات خود در بازار پرهیز کرد، افزود: مقرر شد تحریم های دولتی رویکردی آموزنده برای این شرکت و شرکت های مشابه داشته باشد.

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: با سیاست جدید کنترل ارز بخشی از صف کاذبی که برای ارز وجود داشت کاهش می یابد. به عنوان مثال باید بگویم در سال ۹۷ با شروع پرداخت ارز ترجیحی دارو، به یکباره شاهد افزایش ۳.۵ برابری تقاضا در صف سفارش مواد اولیه دارویی بودیم!

خاندوزی در پاسخ به این سوال که آیا با اجرای این سیاست نرخ ارز کاهش می یابد یا خیر؟ وی گفت: نرخ ارز متاثر از عوامل داخلی و خارجی متعددی است. اما می توان گفت پس از اجرای این سیاست جدید و جلوگیری از رانت ارزی در کشور، تقاضای کاذب ارز را کاهش خواهیم داد.

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به ضوابط محاسبه و تخریب خانوارها گفت: در خصوص یارانه بگیران دو محور وجود دارد. اولین مورد، سازمان هدفمندی یارانه ها است. پورتال اعتراضی در روزهای آینده بازگشایی خواهد شد. اما اینکه افراد در کدام دهک درآمدی قرار دارند بر عهده وزارت رفاه اجتماعی است. این روزها عده ای آمدند و اعلام کردند که قبلا 45 هزار تن یارانه می گرفتند اما الان یارانه جدیدی دریافت نکرده اند. موضوع را پیگیری کردیم و طبق ضوابط وزارت رفاه اعلام شد که این افراد در دهک دهم هستند.

دیدگاهتان را بنویسید