خرابی فیلترینگ؛ هر دقیقه 2 میلیارد تومان

خرابی فیلترینگ؛  هر دقیقه 2 میلیارد تومان

روز جدید : تجارت خوب پیش نمی رود. هر روز اخبار جدیدی از خسارت وارده به گردانندگان فروشگاه های اینترنتی و حتی معامله گران بازارهای پایتخت در کانون تازه ترین اوباش به گوش می رسد. کسانی که فروشگاه های آنلاین داشتند کار خود را متوقف کرده اند و می گویند بسیاری از کارگران آنها به دلیل ناآرامی های اخیر بیرون رانده شده اند. یکی از فعالان صنعت پوشاک می گوید برای کار در فضای مجازی و فروش اینترنتی کارگاه پوشاک راه اندازی کرده ام و چند نفر در این مرکز تولیدی به دوخت و دوخت لباس مشغول بوده اند. این فعال صنعت پوشاک می گوید پاسخ کارمندان استفاده از پلتفرم های داخلی است، اما واقعیت این است که بسیاری از مردم آشنایی چندانی با این شبکه ها ندارند و زمان زیادی طول می کشد تا فروش ما به حالت قبل برگردد. لازم به ذکر است که کارشناسان بارها تاکید می کنند که هیچ یک از پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی توان فنی و اعتماد لازم را برای میزبانی یک کسب و کار مجازی ندارند.

گزارش هایی از وضعیت بد مغازه ها در پایتخت به گوش می رسد در حالی که اتاق بازرگانی می گوید قطعی و فیلترینگ اینترنت در یک ماه گذشته در مجموع 80 هزار میلیارد تومان به بنگاه ها خسارت وارد کرده است. یک بررسی اجمالی نشان می دهد که روزانه 2600 میلیارد تومان خسارت; ساعتی 110 میلیارد تومان و در هر دقیقه دو میلیارد تومان خسارت به بنگاه ها وارد می شود. اما مدیران اقتصادی این ارقام را باور ندارند و به نظر می رسد با وجود ارائه چنین گزارش هایی، راهکارهای کارشناسی برای نجات کسب و کار ارائه نمی کنند. به گفته شاه میرزایی معاون امنیتی وزیر کشور، آمار ارائه شده درباره تعداد افرادی که زندگی آنها به اینستاگرام متصل است کذب محض است و سهم فروشندگان محصولات در اینستاگرام تنها سه درصد از کل اقتصاد دیجیتال ایران است. این صحبت ها در تضاد با گزارش های دریافتی فعالان اینستاگرام است. بر اساس برآوردهای اخیر، معیشت بیش از 6 میلیون ایرانی به دلیل محدودیت شبکه های مجازی در خطر است. این در حالی است که طبق آمار اعلام شده از سوی این معاون وزیر با درآمد ماهانه ده میلیون تومان تنها 325 نفر در اینستاگرام فعالیت اقتصادی دارند. حتی اگر این رقم را نصف یا یک سوم درآمد کاهش دهیم، مجموع این کارمندان به 1000 نفر نمی رسد. البته با توجه به وضعیت اشتغال، این هزار نفر هم نباید مورد غفلت دولت قرار گیرند. چرا که بارها پاسخ مدیران اقتصادی به افرادی که به دنبال مشاغل دولتی بودند، یک جمله بیشتر نبود: «خودت کارآفرین باش» اما حالا همین اقشار که در نگاه دولت کم اهمیت به حساب می آیند، کارآفرین شده و چندین نفر را به کار گرفته اند. روح، تحت این شرایط، آنها باید. وی از دولت ها پرسید که چرا علیه این مشاغل که با آخرین پیشرفت ها حرکت کرده اند سنگ اندازی می شود؟

بر اساس گزارشی که به تازگی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک منتشر شده است، هم اکنون 78 درصد از واحدهای تجارت الکترونیک علاوه بر وب سایت از شبکه های اجتماعی برای ارائه کالا یا خدمات خود استفاده می کنند. علاوه بر این، 28 درصد از واحدهای تجارت الکترونیک از یک اپلیکیشن موبایل علاوه بر وب سایت برای بازاریابی کالا یا خدمات خود استفاده می کنند. هر چه هست، بیش از یک ماه است که محدودیت های اینترنتی و فیلترینگ رسانه های اجتماعی ضربه بزرگی به بدنه اقتصاد دیجیتال وارد کرده است. دامنه این خسارات و ضررهای مالی به بازار تبلیغات آنلاین نیز کشیده شد. فعالان بازار خسارت ناشی از اختلال و محدودیت های اینترنتی در بازار تبلیغات آنلاین را تا ۵۳ درصد کاهش کمپین های تبلیغاتی و ۳۱ درصد کاهش تعداد آگهی دهندگان می دانند. همچنین آمارها حاکی از آن است که انتشار گزارش های تبلیغاتی در سایت های خبری 49 درصد کاهش داشته و بی رغبتی کسب و کارها باعث شده تا درآمد این وب سایت بیش از 55 درصد کاهش یابد. گفته می شود که فیلترینگ گسترده و محدودیت های اینترنتی به شدت به کسب و کارهای کوچک و بزرگ آسیب وارد کرده است و ادامه این روند می تواند اقتصاد دیجیتال کشور را تیره و تار کند. شرایط ناپایدار کنونی چنان ضرر و زیان سنگینی به کسب و کارها وارد کرده که توانایی و اعتماد به نفس تبلیغات آنلاین در پلتفرم های دیجیتال مختلف را ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید