خراسان شمالی پایلوت اجرای طرح سامانه ارجاع الکترونیکی در روستاها شد/ فعالیت هفت هزار پزشک خانواده در کشور


ساعت: 08:40
تاریخ انتشار: 1401/06/16
کد خبر: 1895581

مدیرکل دفتر خدمات عمومی سلامت سازمان بیمه سلامت:

مسعود مشاییحی گفت: خراسان شمالی پایلوت سامانه هدایت الکترونیکی روستایی برای رفع نواقص طرح و سامانه بود که در صورت رفع نواقص تا پایان شهریورماه در سایر شهرها نیز اجرا می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرترک از بجنورد، مسعود مشایخی مدیرکل دفتر خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه خراسان شمالی گفت: کارکرد هر سیستم بیمه ای کاهش فردی است. خطرات به طوری که بیماران به دلیل هزینه های پزشکی از خدمات محروم شوند

وی با اشاره به اینکه اساس نظام ارجاع پزشک خانواده از منظر بیمه است، ادامه داد: آنچه قابل توجه است این است که در تمام ادبیات علمی بهترین نظام نظام ارجاع پزشک خانواده است.

مشایخی اضافه کرد: در سامانه ارجاع پزشک خانواده اگر فردی برای دریافت خدمات به مراکز درجه یک مراجعه کند به طور میانگین بیش از 80 درصد نیاز او برآورده می شود و در صورت تشخیص پزشک، بیمار به متخصص ارجاع می شود. و پزشک فوق تخصص باشد

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در نظام ارجاع مبتنی بر پزشک خانواده افراد به پزشک خانواده معینی ارجاع داده می شوند، گفت: پزشک خانواده مسئول سلامت جمعیتی است که از آنها مراقبت می کند و عملاً نباید منتظر بماند. بیمار به مطب مراجعه کند اما با توجه به سابقه و سوابق پزشکی بیماران باید وضعیت سلامت افراد را کنترل کند.

مدیرکل دفتر خدمات سلامت عمومی سازمان بیمه سلامت خاطرنشان کرد: جمعیت تحت نظر پزشک خانواده با توجه به موقعیت مکانی و جمعیت روستایی متفاوت است اما بر اساس استاندارد تعیین شده یک پزشک خانواده برای این افراد تعیین می شود. چهار هزار نفر

مشاییخی تصریح کرد: پزشک خانواده در واقع از دهه 60 به بعد تشکیل شد و طی مطالعات انجام شده خدمات در مرکز روستاها به صورت ماهانه ارائه می شد. بنابراین سیستم شبکه تغییر کرد و در سطح روستا یک نفر به عنوان بهورز توسط اهالی روستا انتخاب و برای ارائه خدمات درمانی به بیماران آموزش دید.

9ea75066 9858 4ca6 b6ff 5c2fd30ffbc4 خبر خاکستری

این مسئول گفت: بر اساس آخرین آمار بیش از 7 هزار پزشک، 2 هزار دندانپزشک و 5 هزار ماما در 4 هزار و 186 مرکز خدمات جامع سلامت مشغول به کار هستند.

مشایی یادآور شد: روستاهای با جمعیت کمتر دارای خانه بهداشت هستند و بهورز خدمات ارائه می دهد و با وجود اینکه خانه های بهداشت تحت پوشش مرکز خدمات جامع سلامت هستند، اما مسیر ارجاع مشخص است و به همین دلیل همه مردم روستا به صورت مستقیم و غیرمستقیم از خدمات پزشک خانواده استفاده می کنند. استفاده می شود و پزشک هر هفته در ساعات و روزهای خاصی بیماران را ویزیت می کند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس نظارت بر نسخه، پرمصرف ترین داروهای تجویز شده توسط پزشک خانواده 436 دارو است، گفت: این داروها به صورت بسته بندی دارو در مرکز بهداشتی درمانی مجتمع موجود و در اختیار بیماران قرار می گیرد. و وقتی دکتر به روستاهای همجوار سر می‌زند، بسته را با خود می‌برد.

این مسئول با بیان اینکه سازمان ها باید الکترونیکی شوند افزود: به عنوان مثال در ابتدای طرح نسخه نویسی الکترونیکی مقاومت بالا بود اما در این طرح خطا در نسخه نویسی و خواندن نسخه صفر خواهد بود و مزیت های زیادی دارد. دلیل باید به صورت الکترونیکی ارائه شود.

مشایی خاطرنشان کرد: خراسان شمالی در هفته های اخیر پایلوت سامانه هدایت الکترونیکی روستایی برای رفع نواقص طرح و سامانه شد و تا پایان شهریورماه در صورت رفع نواقص در سایر شهرستان ها نیز به صورت پایلوت اجرا می شود. خوب.

مدیرکل دفتر خدمات بهداشت و درمان سازمان بیمه سلامت در پاسخ به سوال خبرنگار عصرترک درباره اجرای طرح داروور توضیح داد: دارو انقلابی در اقتصاد سلامت است که یارانه ارز دارویی از محل عرضه را به دنبال داشت. به مطالبه و در واقع از مصرف زیاد و خودسرانه مواد مخدر و جلوگیری از قاچاق جلوگیری می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید