خریداران خودرو حتما بخوانند/کدام خودروهای دست دوم وارداتی به ایران می آیند؟

خریداران خودرو حتما بخوانند/کدام خودروهای دست دوم وارداتی به ایران می آیند؟

در پی تصویب واردات خودروهای فرسوده در مجمع تشخیص مصلحت نظام، دولت می تواند از امروز روند ثبت سفارش واردات خودروهای فرسوده را آغاز کند. حال باید دید چه خودروهایی می توانند وارد بازار ایران شوند؟

طرح واردات خودروی فرسوده از بدو ورود سوالات زیادی را برای همگان به وجود آورده است. مهمترین این سوالات در مورد نوع خودروهای وارداتی و سپس واردکنندگان بود. همچنین خودروهای وارداتی فرسوده یکی از ابهامات آن طرح بود که این هفته در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیم گیری شد.

تاکنون آیین نامه خاصی برای واردات خودروهای فرسوده تعریف و منتشر نشده است اما مشکل قطعی این است که عمر خودروهای فرسوده وارداتی باید کمتر از پنج سال باشد. مشکلی که می تواند نوع این محصولات را مشخص کند.

به احتمال بسیار زیاد در آیین نامه نهایی بند مربوط به مشخصات خودرو درج خواهد شد. با توجه به عرف سرویس سالانه خودرو در خاورمیانه می توان پیش بینی کرد که این خودروها احتمالاً باید کمتر از 150 هزار کیلومتر سرویس داشته باشند.

گزینه های واردات ماشین دست دوم

در واردات خودروهای دست دوم، برندهای آسیای شرقی به احتمال زیاد در صدر قرار دارند. در بین این برندها با توجه به سلیقه مردم ایران و البته اهمیت دوام و کیفیت خودرو در بحث خودروهای دست دوم وارداتی، احتمالاً برند تویوتا بیشترین حجم واردات را در بین تمامی محصولات دارد.

البته این فقط یک فرضیه است. زیرا اگر واردات خودرو با اجاره به اشخاص حقوقی یا حقیقی واگذار شود، احتمالا محصولات کره ای در صدر لیست واردات قرار خواهند گرفت. از آنجایی که قیمت جهانی محصولات کیا و هیوندای کمی کمتر از تویوتا است، این محصولات می توانند حاشیه سود بیشتری برای واردکنندگان داشته باشند.

یکی از مواردی که تا زمان ابلاغ مقررات واردات خودروهای فرسوده نامعلوم خواهد ماند، سقف قیمتی واردات این خودروها است. اما با توجه به صحبت هایی که برای واردات خودروهای جدید در حال انجام است، می توان انتظار داشت که سقف قیمتی برای واردات خودروهای فرسوده همانند خودروهای نو یعنی 20 هزار یورو باشد.

الزامات واردات خودروهای فرسوده

طرح واردات خودروهای فرسوده نیازمند ضوابط و جزئیات بسیار بیشتری نسبت به واردات خودروهای نو است، زیرا این خودروها به دلیل دست دوم بودن به بازرسی و آزمایش بیشتری نسبت به خودروهای نو نیاز دارند.

برای مثال خودروهای دست دوم علاوه بر تست فنی سلامت موتور، برای تایید سلامت به کارشناسان شاسی و بدنه نیز نیاز دارند. زیرا واردات خودروهای فرسوده ناسالم می تواند ارز زیادی برای تامین قطعات داشته باشد.

یکی دیگر از زیرساخت های مورد نیاز برای واردات خودروهای فرسوده، بحث ایجاد نهادهای نظارتی و کارشناسی در مناطق مرزی و ترجیحاً در مناطق مرزی است. زیرا بسیاری از دلالان این صنعت ممکن است بخواهند مسافت پیموده شده خودروها را قبل از رسیدن آنها کاهش دهند تا قانون واردات را نیز لحاظ کنند و بتوانند خودرو را با قیمتی بالاتر از آنچه که هست به فروش برسانند.

آیا خودروهای لوکس وارد ایران می شوند؟

با توجه به اینکه نرخ جهانی کاهش قیمت خودرو پس از خرید و خروج از کارخانه به طور متوسط ​​بین 2 تا 33 درصد است، می توان امیدوار بود که خودروهای لوکس و باکیفیت بسیاری از جهان مانند لکسوس، تویوتا یا رنج روور وارد بازار شوند. کشور .

به عنوان مثال، یک وانت تویوتا تاکوما 2018، اگر در شرایط عالی باشد و به طور معمول کار کند، در اولین روز پس از پنج سال حدود 17٪ از ارزش خود را از دست می دهد، یعنی. شما می توانید یک پیکاپ با قیمت حدود 21000 دلار بخرید.او یک ماشین فول سایز با کیفیت بالا با عمر حدود 5 سال وارد کرد.

آئین نامه؛ تعیین کننده نهایی

تمامی خودروهای وارداتی کارکرده و مدل های ذکر شده، حدس و گمان و بر اساس قیمت های موجود در بازار منطقه می باشد.

جزئیات مقررات نهایی می تواند بر سرنوشت کل بازار تأثیر بگذارد. اگر سقف واردات خودرو به رقمی در حدود 40 هزار دلار برسد، تقریباً می تواند هر نوع خودرویی از اقتصادی گرفته تا لوکس را به بازار ایران عرضه کند.

همچنین اگر واردات خودرو با همین شرایط فعلی انجام شود، به شرط رعایت قوانین، ممکن است بازار را از شرایط فعلی نجات دهد، اما در صورت افزایش سقف قیمت واردات، احتمالاً شرایط به سمتی می‌رود که سایر خودروهای ترانزیت موقت پیش برود. به خودروهایی با شماره ثبت ملی تبدیل خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید