خسارت 44 هزار میلیارد تومانی در آخرین سیل در کشور / 4151 خانه روستایی به طور کامل تخریب شد.


ساعت: 10:47
تاریخ انتشار: 06/05/1401
کد خبر: 1892884

محمدحسن نامی خسارت سیل اخیر در کشور را 44 هزار میلیارد تومان خواند و گفت: در برآورد اولیه یک هزار میلیارد تومان برای کل کشور در نظر گرفته شد که بین استان ها تقسیم شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بلاغ ، محمدحسن نامی صبح امروز در جلسه بررسی مشکلات و خسارات ناشی از سیل اخیر در بخشداری لاریجان با اشاره به اینکه 24 استان کشور شامل 133 شهر و 1344 روستا درگیر سیل و بارندگی شدید هستند، گفت: در این میان بسیاری از روستاها نیز به طور کامل ویران شدند، هرچند در بیش از 60 روستا جابجایی جمعیت صورت گرفت و به طور موقت با هزینه های سنگین اسکان اضطراری مواجه شدیم.

وی ادامه داد: بخش زیادی از مزارع، باغات، استخرهای پرورش ماهی، ساختمان های مسکونی آسیب دیدند به گونه ای که 4 هزار و 151 خانه روستایی و یک هزار و 341 خانه شهری به طور کامل تخریب شد و باید در بخش ساختمانی بازسازی شود. ، برق، گاز و مخابرات خسارات زیادی به بار آورد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خسارت سیل اخیر را 44 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: ابتدا برآورد اولیه انجام شد و 1000 میلیارد تومان برای کل کشور در نظر گرفته شد که بین این رقم تقسیم شد. سهم استان ها و مازندران 90 میلیارد تومان حقوق اولیه تعیین شده بود.

وی با بیان خسارات وارده به مازندران گفت: در مراحل بعدی کار کارشناسی جهاد کشاورزی باغات، استخرهای پرورش ماهی و … را ارزیابی می کند.

نامی ظرفیت لاریجان را بسیار بالا برشمرد و گفت: با توجه به شرایط لاریجانی تا زمانی که افراد باهوشی در اینجا حضور دارند نباید او را محروم دید.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به بازدیدهای صورت گرفته از مناطق مختلف آسیب دیده کشور، مقاومت مردم لاریجان بیش از سایر مناطق بود که دیرتر به آن منطقه سفر کردیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به حمایت دولت از حادثه دیدگان گفت: در این دوره موسمی تودی تمام تلاش ها برای مدیریت بحران انجام شد و همه بخشداران، فرمانداران و مدیران کل حتی فرمانداران پا به عرصه گذاشتند. به طور جدی در این زمینه و بازدیدهای متعدد. برای جلوگیری از آسیب جدی و بیشتر.

وی با تاکید بر اینکه در دوران بحران آسیب کمتری نسبت به سایر کشورهای دنیا داشتیم، گفت: آسیب در کشورهای دیگر چندین برابر بیشتر بود اما به دلیل ورود رسانه های معاند و به دلیل دشمنی استکبار جهانی با جمهوری اسلامی بود. با پرداختن به اخبار متعدد از حوادث در ایران را به گونه ای دیگر نشان می دهند تا فضایی از تشویش را در بین مردم ایجاد کنند.

قائم مقام وزیر کشور بیان کرد: اقدامات مناسبی نیاز است، به عنوان مثال در حوزه آبخیزداری، در مناطق با شیب کمتر، مدیریت حوضه آبریز بالادست و تامین آب در دشت سیلابی و گمانه ها برای انتقال بیشتر آب به افق سفره های زیرزمینی می تواند موثر باشد.

وی بر احداث سد آب های سطحی تاکید کرد و یادآور شد: 60 درصد این آب در تابستان تبخیر می شود و 93 میلیون هکتار از اراضی کشور نیازمند آبخیزداری است.

نامی حفظ خاک را مهمترین مولفه ژئوپلیتیکی می داند و بیان می کند: به عنوان مثال در اراضی با شیب بیش از 15 درجه در چنین شرایطی در هر هکتار حدود 16 تن خاک از دست می دهیم و یک سانتی متر مکعب خاک یا یک سانتی متر مکعب خاک را جایگزین می کنیم. میلی متر مکعب خاک به 800 سال نیاز دارد مخصوصاً در ایران که 62 درصد و 38 درصد خاک دارد به فرموده مقام معظم رهبری می توان آب وارد کرد اما خاک امکان پذیر نیست بنابراین آبخیزداری بسیار مهم است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید