خستگی و خواب آلودگی زائران اربعین چالش بزرگ موج بازگشت / لزوم اندیشیدن تدابیر لازم برای جلوگیری از وقوع حوادث مرگبار


ساعت: 19:08
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۵
کد خبر: 1897779

یکی از بزرگ ترین چالش ها در مسیر برگشت زائران اربعین، مشکل تصادفات فوتی و جراحات ناشی از خستگی و خواب آلودگی راننده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصاد نیوز، همیشه در مسیر برگشت، عجله برای رسیدن به مقصد علاوه بر خستگی جاده، حوادث دلخراشی را در پی دارد که این بار در قالب پیاده روی اربعین، با توجه به حجم زیاد زائران اعزامی به عراق، تردد زیاد مرگ و میر افزایش یافته است این یک چالش قابل پیش بینی است.

صرف نظر از تحلیل دقیق علل تصادفات فوتی و مجروح، از آنجایی که قبلاً افزایش تصادفات پیش بینی شده بود، برای تقویت نظارت بر تردد در محورهای مواصلاتی و جلوگیری از عجله اقدامات ویژه ای از سوی دست اندرکاران انجام شد. بازگشت به اهداف توصیه ای اجتناب ناپذیر است که امیدواریم در سایه تحقق آن حتی از یک حادثه دیگر جلوگیری کنیم.


افزایش تصادفات رانندگی در جاده های کرمانشاه همزمان با بازگشت زائران از اربعین

هومان رفیعی سروری در گفتگو با خبرنگار مرصاد گفت: از دو روز گذشته با ورود زائرانی که از زیارت امام حسین (ع) به شهرهای خود بازگشته اند، موج بازگشت زائران آغاز شده است.

وی افزود: برای برگزاری کنگره اربعین چهار خطر عمده گرمازدگی، شیوع وبا، تصادفات جاده ای و شیوع مجدد کرونا را بررسی کردیم.

رفیعی تصریح کرد: با توجه به اقدامات انجام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی و مرکز فوریت های پزشکی کرمانشاه، عارضه خاصی از گرمازدگی برای ویزیت کننده وجود نداشت.

وی گفت: در خصوص شیوع بیماری های عفونی و کرونا باید چند روزی صبر کنیم البته امیدواریم با اقدامات مربوط به مراقبت های سندرمی معاونت بهداشتی این موارد به حداقل برسد.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: تصادفات رانندگی از دو شب گذشته که با تردد زیاد زائران مواجه بودیم افزایش چشمگیری داشته است.

رفیعی بیان کرد: زائران پس از چند روز حضور در زیارت اربعین خسته هستند و در بازگشت به مرزهای کشور می خواهند سریعتر سوار خودروی خود شوند یا رانندگان وسایل نقلیه عمومی می خواهند با سرعت بیشتری به شهرهای مقصد برسند در حالی که بسیاری از آنها می خواهند سریعتر سوار خودروهای خود شوند. در جاده ها هستند، حومه شهر را نمی شناسند و در شب و غروب حرکت می کنند و در نتیجه باعث تصادفات جاده ای خطرناک و مرگبار می شوند.

وی افزود: زائران و رانندگان پس از ورود به کشور چند ساعت استراحت کرده و سپس سوار خودروهای خود شده و به سمت مقصد حرکت کنند، همچنین با سرعت مطمئنه در جاده ها حرکت کنند زیرا طبق گزارش پلیس راهور، راه های برگشت خیلی شلوغ هستند مشغول هستند

رفیعی تصریح کرد: امیدواریم بازدیدکنندگان با خاطره ای خوش به شهرهای خود بازگردند و حجم عظیم ترافیک باعث بروز حوادث وحشتناک رانندگی نشود.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: علاوه بر استفاده از ظرفیت تمامی نیروهای مرکز اورژانس، بیش از 80 دستگاه آمبولانس، پنج دستگاه اتوبوس آمبولانس و دو فروند بالگرد مستقر و در اختیار آنها قرار گرفته است. خدمات مورد نیاز بازدیدکنندگان


آماده سازی 3 اردوی شبانه در قصرشیرین برای اسکان زائران اربعین

محمد باکر محمدی در گفتگو با خبرنگار شبکه خبری مرصاد اظهار داشت: هلال احمر استان کرمانشاه خدمات رسانی به زائران امام حسین (ع) را از نخستین روزهای تشرف زائران اربعین به مرز خسروی آغاز کرد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه افزود: با توجه به اینکه در روزهای ابتدایی تردد شبانه روزی زائران در مرز خسروی انجام نمی شد، شاهد تجمع زائران در شهرستان قصرشیرین و مرز خسروی بودیم، لذا زائران نیاز به اسکان داشتند.

وی گفت: بر این اساس چهار کمپ شامل یک کمپ در نقطه صفر مرزی و سه کمپ در شهرک قصرشیرین برای اسکان اضطراری زائران در نظر گرفته شد.

محمدی با اشاره به استقبال خوب زائران از شهرک های هلال احمر تصریح کرد: بیش از 46 هزار زائر به صورت موقت در این کمپ ها اسکان داده شدند.

وی افزود: با توجه به موج بازگشت زائران و همچنین خستگی آنها، توصیه می شود زائران در این اردوها استراحت کنند و عجله نکنند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه گفت: هم اکنون سه کمپ در شهرستان قصرشیرین آماده اسکان و پذیرایی از زائران در زمان بازگشت از سفر کربلا هستند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به موج بازگشت زائران و ازدحام جاده ها، لازم است زائران پس از مدتی استراحت در موکب ها و کمپ های هلال احمر به سفر خود ادامه دهند تا شاهد حادثه ای در جاده ها نباشیم.


نگرانی اصلی موج معکوس خستگی زائران و عجله آنها برای رسیدن به مقصد است.

فریبرز کرمی در گفتگو با مرصاد نیوز گفت: کریدور بزرگراه کربلا از کنگاور تا پایانه مرزی خسروی یکی از کریدورهای اصلی کشور برای تردد زائران اربعین حسینی است.

مدیرکل حمل و نقل و راهداری استان کرمانشاه اضافه کرد: با توجه به اینکه کریدور فوقانی از نظر ایمنی، علائم، روکش آسفالت، خط کشی و روشنایی مشکلی ندارد، لذا اکثر زائران این محور را برای تردد خود انتخاب می کنند.

این مسئول با بیان اینکه مرز خسروی از نظر دسترسی یکی از بهترین پایانه های کشور است، گفت: این پایانه آماده ترین و بهترین پایانه مرزی کشور از نظر زیرساخت ها و امکانات است که کریدوری از غرب محسوب می شود. به شرق و بالعکس.

وی با بیان اینکه با پایان مراسم اربعین شاهد اوج بازگشت زائران از استان کرمانشاه هستیم، افزود: در حال حاضر دغدغه اصلی ما در موج بازگشت خستگی زائران و عجله آنها برای رسیدن به مقصد است. ، که احتمال تصادفات را افزایش می دهد، به ویژه نوع واژگونی را افزایش می دهد.

این مسئول گفت: با توجه به حجم بالای تردد، از زائران اربعین تقاضا می شود عجله نکنند و حتی الامکان سفر خود را به تاخیر بیندازند و در موکب ها، مجتمع های رفاهی، بزرگراه ها و … استراحت کنند.

وی با بیان اینکه تا پایان موج بازگشت دستگاه های خدمات رسان در خدمت زائران اربعین خواهند بود، خاطرنشان کرد: از تمامی زائران اربعین تقاضا داریم برنامه های سفر خود را مدیریت کرده و از عجله در جاده ها خودداری کنند.

کرمی با بیان اینکه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای پیشتاز خدمات رسانی به زائران است بر ارائه بهترین خدمات ممکن به زائران اربعین حسینی تاکید کرد.


واژگونی و خروج از جاده زمانی اتفاق می افتد که رانندگان خسته و خواب آلود هستند

سرهنگ کیخسرو دستغیب نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: موج تردد زائران از اربعین آغاز شده و حجم تردد رفت و برگشت بالا اما روان است و به همین دلیل احتمال تصادفات نیز افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه خستگی و خواب آلودگی نقش مهمی در بروز تصادفات دارد، افزود: خستگی و خواب آلودگی باعث می شود رانندگان در حین رانندگی تمرکز خود را از دست بدهند و در هنگام بروز خطر زمان بیشتری برای عکس العمل آن ها صرف می شود و خطر به تعویق می افتد.

به گفته رئیس پلیس راه استان کرمانشاه، واژگونی و فرار از جاده و تصادفات از جلو به عقب از جمله مواردی است که در زمان خستگی و خواب آلودگی رانندگان رخ می دهد.

سرهنگ دستغیب وی خاطرنشان کرد: زائران اربعین برای ارتقای ایمنی راه ها اقدامات احتیاطی را رعایت کنند.

وی افزود: رانندگان در هنگام خستگی و خواب آلودگی رانندگی نکنند بلکه در مکان امن استراحت کنند و تا احساس خستگی به رانندگی ادامه ندهند.

سرهنگ دستغیب تصریح کرد: در روزهای اخیر حوادث متعددی در مسیرهای بازگشت زائران از اربعین رخ داده است که آمار آنها نگران کننده نیست.

وی ابراز امیدواری کرد که موج بازگشت زائران بدون حادثه به پایان برسد و افزود: طرح ویژه اربعین تا چند روز آینده ادامه دارد.

به گزارش مرصاد نیوز، امیدواریم در این روزهای اوج بازگشت زائران با رسیدن سالم به مقصد زائران اربعین، شیرینی زیارت اربعین را تجربه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید