خواص کامکوات و اثرات شگفت انگیز آن بر سلامت بدن


ساعت: 11:40
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۵
کد خبر: 1916039

میوه کامکوات یکی از مرکبات فوق العاده است که ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و فواید زیادی برای سلامتی دارد.

به گزارش خبرنگار سلامت شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ کامکوات در واقع نوعی پرتقال است که به آن پارنگی نیز می‌گویند، یکی دیگر از میوه‌های شگفت‌انگیز خانواده مرکبات است که بسیار خوش طعم و معطر بوده و از انواع پرتقال‌های زینتی است.

این میوه کوچک شگفت انگیز خواص دارویی زیادی دارد و طبیعت سردی دارد. پوست آن شیرین و لذیذ و گوشت آن ترش و شیرین است و این میوه در ژاپن و چین و دیگر کشورهای جنوب شرقی آسیا نماد خوش شانسی است.

ارزش غذایی میوه کامکوات

این میوه دارای ویتامین های زیادی از جمله ویتامین های گروه B، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین K و مواد معدنی مانند سدیم، پتاسیم، کلسیم، مس، آهن، منیزیم، منگنز، روی و آنتی اکسیدان هایی مانند آلفاکاروتن، بتا – است. کریپتوکسانتین، لوتئین و زآگزانتین ارزش غذایی بسیار بالایی دارند.

  • کالری: 71
  • چربی: 0.9 گرم
  • کربوهیدرات: 16 گرم
  • پروتئین: 1.9 گرم
  • فیبر: 7 گرم
  • شکر: 9 گرم


134fc4dc cb9d 4180 ade4 3054d20b8002 خبر خاکستری

خواص کامکوات

این میوه مانند سایر مرکبات کالری کمی دارد و با پوست آن خورده می شود که مزیت این میوه نسبت به سایر اعضای خانواده مرکبات است، زیرا پوست آن حاوی اسانس های ضروری برای بدن، آنتی اکسیدان ها و فیبر است.

خواص کامکوات برای تقویت سیستم ایمنی بدن

کامکوات یک مرکبات است و سرشار از ویتامین C است که ارتباط نزدیکی با سیستم ایمنی بدن دارد. خوردن کامکوات با تقویت سیستم ایمنی بدن را از عوامل بیماری زا محافظت می کند.

خواص کامکوات برای بهبود عملکرد انسولین

کامکوات حاوی کربوهیدرات است و افراد دیابتی باید از مصرف آن اجتناب کنند، اما به دلیل فیبر بالای آن، عملکرد انسولین را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود می بخشد.

خواص کامکوات برای مبارزه با عفونت های ویروسی

برخی از عفونت های ویروسی خطر زیادی برای بدن ندارند، اما در عین حال می توانند آزاردهنده باشند. مصرف روزانه کامکوات با عفونت های ویروسی در بدن مبارزه می کند.

خواص کامکوات برای رفع یبوست

حرکت بسیار آهسته روده می تواند منجر به یبوست شود. کامکوات قادر است به عادی سازی حرکات روده کمک کند، بنابراین از مشکلاتی مانند یبوست جلوگیری می کند.

خواص پیشگیری از سرطان کامکوات

سرطان یک بیماری خطرناک است و پیشگیری بهتر از درمان است. کامکوات شاید یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از رشد سلول های سرطانی باشد. زیرا از همان ابتدا با ریشه این بیماری مبارزه می کند.

خواص کامکوات در درمان افسردگی

رایحه درمانی با مرکبات از جمله کامکوات به دلیل داشتن فلاونوئید زیاد و افزایش سنتز سروتونین به درمان استرس، اضطراب و افسردگی کمک می کند.

خواص ترمیم زخم کامکوات

ایجاد زخم در پوست به معنای پاره شدن بافت های پوست در اثر عوامل خارجی است. زخم عبارت است از بریدگی، خراش و موارد مشابه دیگر. کامکوات دارای خواصی است که می تواند روند بهبود زخم را تسریع کند. مهمترین دلیل آن وجود ویتامین C در این میوه است.

ویتامین C تاثیر زیادی در ترمیم سلول های آسیب دیده دارد و از آسیب به سلول های سالم جلوگیری می کند. کامکوات معمولاً اثرات طولانی مدت دارد. به دلیل وجود اسید سیتریک در این میوه، مصرف آن می تواند از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری کند. برای استفاده حداکثری از این آثار کامکوات، بهتر است هر روز از آن استفاده کنید.

خواص کامکوات برای سرماخوردگی

مصرف خوراکی کامکوات علائم سرماخوردگی را کاهش می دهد و به درمان آنفولانزا و سرماخوردگی کمک می کند. کامکوات همچنین گلودرد ناشی از سرماخوردگی را تسکین می دهد.

خواص کامکوات برای بهبود گلودرد و سرفه

میوه ها و برگ های درخت کامکوات علاوه بر اسیدهای طبیعی، حاوی قند طبیعی نیز هستند. از برگ های این درخت نیز روغن استخراج می شود. تحقیقات نشان می دهد که مصرف این میوه و برگ های آن تاثیر زیادی در کاهش سرفه و گلودرد دارد.

خواص کامکوات برای خون

برای اطمینان از عدم مشکل در گردش خون، وجود پتاسیم ضروری است و کامکوات پتاسیم زیادی دارد.

با گردش خون سالم، قلب مجبور نیست خیلی سخت کار کند و رگ های بدن در بهترین وضعیت قرار دارند.

خواص کامکوات برای کاهش احتمال سنگ کلیه

اسید سیتریک موجود در میوه کامکوات از تشکیل و رشد سنگ کلیه جلوگیری می کند. در یک مطالعه اخیر، مصرف شربت آب لیمو در کاهش اندازه سنگ کلیه موثر است. اگرچه خواص کامکوات با لیمو متفاوت است، لیمو و کامکوات از نظر وجود اسید سیتریک در آنها بسیار شبیه به هم هستند.

خواص کامکوات کاهش دهنده کلسترول

فیتواسترول های موجود در کامکوات ساختار شیمیایی مشابه کلسترول دارند، به این معنی که می توانند جذب کلسترول بد را در بدن شما مسدود کنند. که باعث کاهش کلسترول خون می شود.

خواص کامکوات برای درمان درد در روماتیسم و ​​تصلب شرایین

به لطف محتوای بالای آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدها، کامکوات دارای خواص ضد التهابی است و به درمان دردهای روماتیسم و ​​تصلب شرایین کمک می کند.

خواص کامکوات برای کاهش وزن

افرادی که سعی در کاهش وزن دارند باید از خوردن میان وعده خودداری کنند. برخی از غذاها مانند کامکوات اگر به عنوان میان وعده مصرف شوند، نه تنها منجر به اضافه وزن نمی شوند، بلکه در کاهش وزن نیز تاثیر بسزایی دارند.

خواص کامکوات برای کلسترول

دو نوع کلسترول در خون باید در تعادل باشند. کلسترول بد بیش از حد باعث ایجاد لخته در شریان ها می شود و منجر به سکته مغزی و حملات قلبی می شود.

کامکوات سرشار از فیبر است و به تعادل کلسترول خون و کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب کمک می کند.

خواص کامکوات برای رفع یبوست

همانطور که در شماره دو ذکر شد، کامکوات می تواند به عادی سازی حرکات روده کمک کند تا مشکلاتی مانند یبوست رخ ندهد.

خواص تقویت کننده انرژی کامکوات

کربوهیدرات ها برای ذخیره انرژی در بدن مورد نیاز هستند. کربوهیدرات های موجود در کامکوات توسط بدن جذب می شود و انسولین و گلوکز مسئول تبدیل آنها به انرژی هستند.

خواص کامکوات برای زنان باردار

مصرف این میوه در دوران بارداری به دلیل داشتن مواد مغذی ضروری بی خطر است. ویتامین C و سایر مواد مغذی موجود در این میوه انرژی لازم را در این دوران تامین می کند و از نفخ، یبوست و افسردگی که از عوارض شایع این دوران است، جلوگیری می کند.

خواص کامکوات برای بهبود سلامت چشم

بتاکاروتن یا پروویتامین A دلیل رنگ نارنجی روشن کامکوات است. بتاکاروتن و ویتامین A موجود در کامکوات در بهبود سلامت چشم و تقویت بینایی موثر است.

خواص کامکوات برای تقویت عملکرد مغز

برای افزایش تمرکز می توان از کامکوات به عنوان میان وعده استفاده کرد.

از میان وعده ای که حاوی قند است و برای بدن مضر است استفاده نکنید، در عوض از کامکوات استفاده کنید که عملکرد مغز را افزایش می دهد.

فواید کامکوات برای سلامت پوست

پوست سالم یعنی داشتن پوستی شاداب، بدون چین و چروک، بدون آکنه و سایر مشکلات پوستی.

کامکوات سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است و می تواند به عنوان یک عامل ضد پیری عمل کند و از پوست محافظت کند.

باید بگویم؛ غذاهایی که سرشار از آنتی اکسیدان هستند یک عامل طبیعی ضد پیری هستند. کامکوات سرشار از آنتی اکسیدان های قوی و ویتامین C است و این مواد ترکیبات قوی ضد پیری هستند.

خواص کامکوات برای تحریک رشد موی سالم

اگر موهایی سالم، درخشان و قوی می خواهید، کامکوات را در رژیم غذایی خود قرار دهید. طبق مطالعات انجام شده، ارتباط مستقیمی بین مواد معدنی و رشد موی سالم وجود دارد.


83ca07e4 3a26 4b46 b6e5 cdef3a2da33b خبر خاکستری

عوارض و مضرات کامکوات

مصرف زیاد این میوه باعث مشکلات گوارشی و حساسیت های پوستی و غذایی می شود.


آلرژی و حساسیت: کامکوات از طریق پوست مصرف می شود، بنابراین ممکن است در برخی افراد حساسیت و واکنش های آلرژیک ایجاد کند. حساسیت به کامکوات به صورت قرمزی، خارش و تورم پوست ظاهر می شود.


نفخ و اسهال: مصرف زیاد کامکوات به دلیل داشتن فیبر زیاد می تواند باعث نفخ، گرفتگی عضلات و اسهال شود.

نکته؛ لازم به ذکر است که در مصرف این میوه نباید زیاده روی کرد. زیرا مصرف زیاد این میوه می تواند منجر به خروج کلسیم از بدن و در نتیجه آسیب به استخوان ها و دندان ها شود. این میوه برای افراد دیابتی مناسب نیست، اما برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 عملکرد انسولین را بهبود می بخشد.


بیشتر بخوانید:

خواص پرتقال و تاثیر آن بر سلامت بدن / از تقویت سیستم ایمنی تا درمان سرطان

خواص لیمو شیرین برای سلامتی و درمان بیماری ها / کدام افراد لیمو شیرین نخورند؟

فواید سلامتی/ غذای خام مضر است

دمنوش های مناسب فصل زمستان و پیشگیری از بیماری ها

جعفری و خواص درمانی فوق العاده آن برای درمان بیماری ها

دیدگاهتان را بنویسید