دارویی که کمیاب شده / وضعیت بد آنتی بیوتیک ها از توقف تولید در کشور تا توزیع قطره در بازار


ساعت: 13:51
تاریخ انتشار: 24.07.1401
کد خبر: 1903690

گزارش کمبود آنتی بیوتیک کودکان;

با سرد شدن هوا و باز شدن مدارس و افزایش بیماری های فصلی و ویروسی، نیاز به دارو بیشتر می شود و این روزها اخباری مبنی بر کمبود آنتی بیوتیک برای کودکان نگران کننده خانواده هایی است که فرزندانشان بیمار شده اند. خوب.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرترک، این روزها با توجه به اینکه در آستانه فصل سرما قرار داریم، کمبود آنتی بیوتیک به ویژه برای کودکان به بحث جدی در داروخانه ها تبدیل شده است در حالی که آنتی بیوتیک ها داروهای قدرتمندی هستند که با عفونت های باکتریایی مبارزه می کنند. . آنها باکتری ها را از بین می برند یا از تکثیر آنها جلوگیری می کنند. سیستم ایمنی بدن معمولاً می تواند رشد آنها را متوقف کند.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، ایران دومین مصرف کننده آنتی بیوتیک در جهان است و آموکسی سیلین پرمصرف ترین آنتی بیوتیک در کشور است.

با توجه به اظهارات مدیرکل داروی سازمان غذا و داروی کشور در خصوص آنتی بیوتیک های کودکان، در مقطعی با کمبود مواد اولیه این داروها مواجه بودیم، اما حتی در نیمه اول سال جاری تولید این داروها کاهش یافت. این داروها نسبت به سال قبل بیشتر بود اما در مقطعی مشکل واردات مواد اولیه به وجود آمد که رفع شد.

در حال حاضر مواد اولیه کافی در کشور برای تولید آنتی بیوتیک های کودکان وجود دارد و شرکت های سازنده این آنتی بیوتیک ها را تولید می کنند.


تولید بی‌سود آنتی‌بیوتیک باعث کاهش تولید شد

نایب رئیس انجمن داروسازان کشور در این خصوص گفت: در سطح داروخانه ها با کمبود آنتی بیوتیک به ویژه شربت های آنتی بیوتیکی برای کودکان مواجه هستیم و این داروها به صورت سهمیه ای و قطره ای توزیع می شود، بی سود بودن تولید آنتی بیوتیک. باعث کاهش تولید برخی از شرکت های دارویی شده است.
وی ادامه داد: برخلاف اکثر داروها که مواد اولیه وارداتی آنها 30 تا 40 درصد در قیمت تمام شده سهم دارند، با آنتی بیوتیک ها حدود 60 تا 70 درصد قیمت تمام شده را مواد اولیه وارداتی تشکیل می دهند.

نایب رئیس انجمن داروسازان کشور با اشاره به اینکه پس از طرح دروار، سازمان غذا و دارو تصمیم گرفت قیمت داروهای آنتی بیوتیکی را به گونه ای تعیین کند که رضایت تولیدکنندگان را جلب نکند، گفت: بنابراین در حال حاضر مهم ترین مشکل در تولید داروهای آنتی بیوتیک، اختلاف نظر در مورد قیمت این داروها است که باید اصلاح شود.

همه این تحولات در شرایطی است که این روزها که در داروخانه های شهر هستید به راحتی می توانید نبود یا کمبود داروهای آنتی بیوتیکی کودکان را احساس کنید.ابتدای تولید اعلام کرد که علاوه بر فشاری که بیمار متحمل می شود از این بیماری، فقدان دارو قطعاً کار را از نظر روحی برای آنها دشوار خواهد کرد.


همه داروخانه ها را برای شربت آنتی بیوتیک جستجو کردم

محمد نژاد یکی از شهروندانی که برای تهیه دارو بر اساس نسخه پزشک به داروخانه مراجعه کرده بود به خبرنگار ما گفت: به تمام داروخانه های سطح شهر حتی داروخانه هلال احمر مراجعه کردم اما این شربت را نداشتند. در حالی که دکتر گفت شربت جایگزین وجود دارد نمی تواند وضعیت پسرم را بهبود بخشد.

رسولی یکی دیگر از شهروندانی که در حوالی داروخانه حضور داشت، افزود: دخترم سرماخورده است و با توجه به اینکه حالش آنقدر بد نیست که بخواهد به مطب برود، از داروخانه مقداری داروی سرماخوردگی می گیریم، اما تا امروز امروز صبح.» همه داروخانه ها را گشتم و شربت آنتی بیوتیکی نبود.


توزیع قطره ای دارو پاسخگوی نیاز بیماران نیست

رئیس انجمن حمایت از داروسازان خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصرترک، با اشاره به اینکه از سال گذشته کمبود دارو وجود دارد، گفت: اکنون با اوج گیری آنفولانزا و کرونا، تقاضای دارو وجود دارد. برای داروها افزایش یافته است.

آرمان ریحانی با اشاره به اینکه در حال حاضر شربت های آنتی بیوتیکی کودکان در داروخانه ها کمتر موجود است، گفت: توزیع قطره ای دارو در استان جوابگوی حجم بالای بیماران و تقاضا نیست.

ریحانی افزود: سهمیه دارویی خراسان شمالی در اختیار شعب اصلی شرکت های توزیع دارو در استان های خراسان، رضوی و گلستان است که گاهی به دلیل توزیع نامناسب دارو وارد استان نمی شود و کمبود دارو احساس می شود بیشتر ▼.


0b17fafc f4d9 400c 9a97 85e5bd7effc9 خبر خاکستری


انباشت محصولات دارویی توسط شرکت های توزیع

سیدعلی وکیلی سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصرترک در بجنورد در خصوص کمبود دارو برای کودکان در این استان اظهار داشت: پس از گلایه مردم از کمبود داروهای آنتی بیوتیکی در استان. داروخانه ها، ارتباط با داروخانه ها استان گرفته شد.

وی ادامه داد: داروخانه ها اعلام کردند شرکت های توزیع داروی لازم را ندارند و سبد محدودی در اختیار داروخانه ها قرار دادند.

مشاور تصریح کرد: علاوه بر این تعدادی از داروخانه ها اعلام کردند که شرکت های توزیع برای افزایش قیمت دارو، داروها را انبار کرده و سپس در بازار می فروشند.


فروش دارو در گاری تخلف است

این مسئول تصریح کرد: نکته قابل توجه کمبود دارو یک معضل ملی است و کمبود اقلام دارویی در داروخانه ها روزانه رصد و پیگیری می شود.

وکیلی با اشاره به اینکه شرکت پخش دارو مادر در خراسان شمالی وجود ندارد، گفت: پیگیری ها در حال انجام است.

وی فروش سبدهای دارویی توسط شرکت های پخش را خلاف قانون اعلام کرد و افزود: به داروخانه ها توصیه می شود در صورت مواجه شدن با این مشکل نام شرکت را اعلام کنند تا از طریق مراجع قضایی پیگیری شود.


کمبود دارو فقط مختص خراسان شمالی نیست

فریبا فکری مدیر نظارت و موارد کنترل شده دارویی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصرترک در خصوص کمبود دارو در استان گفت: در چند ماه گذشته با کمبود برخی داروها مواجه بوده ایم. اقلام دارویی که مخصوص خراسان است.» مشکل شمالی نیست و یک مشکل ملی بود.

وی ادامه داد: یکی از دلایل کمبود دارو در منطقه و کشور مربوط به تخصیص ارز برای واردات دارو یا مواد اولیه و قیمت گذاری این داروها است.

فکری با بیان اینکه اجرای طرح ضروار با هدف اصلاح روند توزیع گذشته است، گفت: بر اساس پیش بینی های انجام شده در کمترین زمان ممکن کمبود برطرف می شود.


ارائه دارو به بیمارستان ها در اولویت است

مدیر نظارت بر دارو و موارد تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در رابطه با رفع کمبود دارو در بیمارستان ها توضیح داد: تامین دارو به بیمارستان ها همیشه در اولویت است و همه نیروها با جدیت تلاش می کنند تا بیمارستان ها تامین شوند. آنها هیچ مشکلی ندارند و تاکنون هیچ مشکلی نداشته اند، چنین چیزی در این زمینه وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: میزان سهمیه دارو از سوی سازمان غذا و دارو اعلام می شود و شرکت های دارویی موظفند طبق برنامه اعلام شده از سوی سازمان، داروها را در سراسر کشور توزیع کنند و میزان دارو در هر استان مشخص است.

فکری با بیان اینکه ضوابط اختصاص سهمیه دارویی به هر استان بر اساس جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی است، گفت: در حال حاضر چهار شرکت دارویی در خراسان شمالی وظیفه توزیع دارو را بر عهده دارند.

وی با اشاره به اینکه متولیان انبار دارویی برای ایجاد انبار دارویی در استان خراسان شمالی جدی هستند، افزود: وجود انبار دارویی در واقع با هدف رفع شرایط بحرانی است.

فکری افزود: با توجه به اینکه یک سری کمبودها در کشور وجود دارد و مختص خراسان شمالی نیست، این مشکلات با وجود وجود انبار ادامه خواهد داشت.


6203d8f5 cf10 4757 a557 3a99724c6438 خبر خاکستری


بیشتر مراجعه کنندگان به بیمارستان کودکان هستند

مهرداد دستپاک مسئول داروسازی تامین اجتماعی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصرترک در بجنورد در خصوص کمبود آنتی بیوتیک برای کودکان گفت: برنامه ریزی بیمارستان تامین اجتماعی برای تامین دارو بر اساس نیازسنجی هایی که انجام می شود. در خارج انجام می شود به مدت دو تا چهار ماه نگهداری می شود.دارو دارای انبار است.

وی با اشاره به اینکه گاهی بر اساس شرایط خاص این انبار تا یک سال پیش بینی می شود، گفت: با توجه به پیک جدید کرونا و بازگشایی مدارس و افزایش بیماری های ویروسی تعداد زیادی از مراجعین به بیمارستان تامین اجتماعی کودکان و دانش آموزان هستند

این مسئول ادامه داد: با افزایش بیماری های ویروسی، مصرف آنتی بیوتیک های خوراکی نیز افزایش می یابد.


توقف تولید آنتی بیوتیک در کشور

دستپاک افزود: با توجه به افزایش قیمت تمام شده مواد اولیه، شرکت های سازنده اعلام کرده اند که تولید داروهای آنتی بیوتیک برای آنها صرفه اقتصادی ندارد.

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی نیاز به حمایت دولت از شرکت های دارویی وجود دارد، گفت: طی تماس تلفنی با چند شرکت دارویی اعلام کردند که خط تولید آنتی بیوتیک بسته شده و داروهای موجود در بازار بین داروخانه ها توزیع می شود. به صورت قطره چکانی اما اولویت تامین داروی مورد نیاز مراکز دولتی و دانشگاهی و بیمارستان ها می باشد.


1700 بیمار در یک روز به درمانگاه تامین اجتماعی بجنورد مراجعه کردند

این مسئول افزود: بر اساس آخرین آمار در یک روز 1700 بیمار به درمانگاه بیمارستان سامان الائمه بجنورد مراجعه کردند که بیشتر این بیماران کودک بودند.

دستپاک با بیان اینکه کمبود دارویی برای بیماران بستری در بیمارستان وجود ندارد، ادامه داد: ذخایر داروهای بیماران بزرگسال پر است و کمبودی وجود ندارد. مشکل تجویز داروها و داروهای مشابه برای بزرگسالان با دوز کمتر برای کودکان است تا بیمار در دریافت این داروها دچار مشکل نشود.

وی یادآور شد: همچنین 99 درصد بیمارانی که برای تامین اجتماعی به بیمارستان مراجعه می کنند دارو را دریافت می کنند و تنها یک درصد باقی مانده افرادی هستند که همان دارو را مصرف نمی کنند و برای تهیه دارو به خارج از بیمارستان مراجعه می کنند.

تهیه و تنظیم گزارش: آرزو رحمانی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید