داستان تکراری با یک ماشین؛ تداوم گرانی، جای نگرانی نیست

داستان تکراری با یک ماشین؛  تداوم گرانی، جای نگرانی نیست

روز جدید : با مشارکت مستقیم وزارت صمت در قرعه کشی، بازار خودرو به دست مشتریان واقعی سردرگم و کوتاه شده است. به گفته کارشناسان، سیستم یکپارچه قرعه کشی خودرو، فرصت بسیار خوبی را برای برندگان ایجاد کرده است. سخنگوی وزارت صمت به نمایندگی از امید کلیباف اعلام کرد؛ «تا پایان شهریور ماه، تقریباً 50 مدل خودرو از قرعه کشی حذف خواهد شد. با بی توجهی به تعداد اشتباه مدل خودروهای تولید و مونتاژ شده در سامانه یکپارچه فروش وزارت صمت، باید از خود بپرسیم این خودروها با چه قیمتی در بازار موجود هستند؟

سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت در طرح حمایت از خانواده مصوب هیئت دولت و مجلس شورای اسلامی مانند افزایش تیراژ خودرو و کنترل قیمت بازار شکست خورده است. وزیر صمت باید بداند که بهبود کنترل بازار منوط به اجرای برنامه ها مطابق با زیرساخت های صنعتی و اقتصادی موجود جاده ویژه است. در زیر به بررسی وضعیت قیمت خودرو و طرح حمایت از خانواده می پردازم:

پژو 206 تیپا داوا هفته گذشته در بازار آزاد با قیمت 303 میلیون تن به فروش رسید اما امروز قیمت این خودرو به بالای 305 میلیون تن رسیده است. افزایش قیمت دو میلیون تنی این خودرو نشان از وضعیت نابسامان صنعت خودرو برای افزایش تیراژ و بازاریابی محصول دارد.

206 گران قیمت شروع شد

پژو 206 تیپ دو یکی از پرفروش ترین محصولات گروه صنعتی ایران خودرو در بازار آزاد است که این محصول پس از حدود 20 روز ثبات قیمت در بازار با دو میلیون تن افزایش قیمت همراه شده است. این خودرو تا هفته گذشته 303 میلیون تن در بازار آزاد معامله می شد اما امروز قیمت این خودرو به بالای 305 میلیون تن رسیده است. افزایش دو میلیون تومانی قیمت این خودرو نشان از وضعیت نابسامان صنعت خودرو برای افزایش تیراژ و بازاریابی محصول دارد.

دنا پلاس دنده ای ساده در آخرین روزهای هفته گذشته از 450 میلیون تومان به 454 میلیون تومان رسید. این افزایش قیمت مهر محکمی بر شکست برنامه‌های وزیر صمت سیدرضا فاطمی امین است.

قیمت دنا ۴ میلیون افزایش یافت

دنا یکی از پرفروش ترین سدان های بازار است که بیشترین سود آن را برای سود آنی خریداری می کند. دنا پلاس دنده ساده یکی پس از دو هفته تثبیت قیمت با افزایش ناگهانی قیمت همراه شد. این خودرو در آخرین روزهای هفته گذشته از 450 میلیون تن به 454 میلیون تن رسید. این افزایش قیمت مهر محکمی بر شکست برنامه‌های وزیر صمت سیدرضا فاطمی امین است. البته باید دید عرضه و فروش خودروسازان در آینده چگونه خواهد بود تارا اتوماتیک در اواسط هفته گذشته با قیمت 390 میلیون تومان معامله شد، امروز قیمت این خودرو به بالای 395 میلیون تومان رسید.

تارا اتوماتیک 5 میلیون گرانتر از همیشه

با عدم تنظیم مقررات واردات خودرو، قیمت برخی از محصولات داخلی افزایش می یابد. تارا اتوماتیک یکی از خودروهای بازار است که در سه روز اخیر 5 میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. این خودرو تا اواسط هفته گذشته با قیمت 390 میلیون تن معامله می شد، امروز قیمت این خودرو به بالای 395 میلیون تن رسید. پارامترهای بازار حاکی از افزایش قیمت محصولات تولیدی کشور در روزهای آینده است.

در روزهای اخیر قیمت این خودرو از 194 میلیون تن به 195 میلیون تن رسیده است. افزایش قیمت یک میلیون تنی این خودرو با نزدیک شدن به توقف تولید آن توسط گروه خودروسازی سایپا نشان می دهد که احتمالا در روزهای آینده باید دوباره منتظر افزایش قیمت این محصول باشیم.

چیبا صندوقدار موتور شامل افزایش قیمت شد

تیبا جعبه ای یکی از پرفروش ترین سدان های گروه خودروسازی سایپا در بازار است. این خودرو در یک ماه گذشته وضعیت قیمتی تقریبا ثابتی در بازار آزاد داشت. اما در روزهای اخیر قیمت این خودرو از 194 میلیون تن به 195 میلیون تن رسیده است. افزایش قیمت یک میلیون تنی این خودرو با نزدیک شدن به توقف تولید آن توسط گروه خودروسازی سایپا نشان می دهد که شاید در روزهای آینده باید دوباره منتظر افزایش قیمت این محصول باشیم.

شاهین در پایان هفته گذشته قیمت این خودرو از 384 میلیون تن به 386 میلیون تن افزایش یافت. افزایش ناگهانی دو میلیونی این خودرو نشان از تمایل بازار به افزایش قیمت دارد

شاهین در مسیر بهبود قیمت ها

خودرو شاهین یکی از محصولات جدید گروه خودروسازی سایپا و صنعت خودرو ایران است، این خودرو طی دو ماه گذشته روند نزولی قیمت داشته است. اما در پایان هفته گذشته قیمت این خودرو از 384 میلیون تن به 386 میلیون تن افزایش یافت. افزایش ناگهانی دو میلیونی این خودرو نشان از تمایل بازار به افزایش قیمت دارد. البته لازم به ذکر است که فروشندگان یا برندگان خودرو در صدد افزایش قیمت این محصول هستند چرا که به زودی این خودرو از قرعه کشی حذف خواهد شد.

طرح حمایت از خانواده چه شد؟

سخنگوی وزارت صمت، اندکی پیش از آغاز مجدد قرعه کشی خودرو تا پایان شهریورماه سال جاری، گفت: هیئت دولت و مجلس شورای اسلامی اعلام کرده اند که 50 درصد محصولات ارائه شده در سامانه قرعه کشی بین جوانان توزیع می شود. حال با توجه به آمار تعداد خودروهای ارائه شده در قرعه کشی، نیمی از 177000 خودرو یا حدود 88000 خودرو باید با کمی تفاوت عددی مورد استفاده قرار گیرد (شاید برخی از شرکت کنندگان در قانون جوانان جوانان تعدادی خودرو نمی خواستند. مدل ها) به طرح جوانان جمعیت اختصاص داشت، اما نشد. همین موضوع چندی پیش به تفصیل در رسانه های «بازار» پوشش داده شد. اما با توجه به افزایش قیمت خودرو و ذکر برخی محصولات در این گزارش باید منتظر کاهش بیشتر خودروها برای طرح حمایت از خانواده باشیم. ظاهرا سیدرضا فاطمی امین وزیر محترم صمت نمی خواهد شکست خود در صنعت خودرو را بپذیرد. ظاهراً هیئت دولت برای بهبود وضعیت فعلی باید تصمیم بهتری نسبت به جایگاه مرد اول سیاست صنعتی کشور در وزارت صمت می گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید