دانشگاه باید اتاق فکر دولت و مرکز تغییر در جامعه باشد. ساختن ایران قوی مستلزم حرکت قوی در تولید علم است

زمان: 14:13
منتشر شده در: 1400/07/19
کد خبر: 1775249

رئیس جمهور در آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاهها:

رئیس جمهور پیشرفت و تحول علمی را محور سند بالادست مرحله دوم دانست و گفت: دانشگاه نقطه کانونی ایجاد تغییر در جامعه است و دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی باید اتاق فکر دولت برای ایجاد تغییر در جامعه باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آیت الله سید ابراهیم رئیسی ، امروز پیش از ظهر ، دوشنبه ، در مراسم افتتاحیه رسمی سال تحصیلی 1401-1400 دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و فناوری کشور ، ابراز امیدواری کرد که دانشگاه ها سال روشنی داشته باشند و مملو از اطلاعات علمی قابل توجه باشد. پیشرفت و پیشرفت ، و ایران با پتانسیل بسیار بالای دانشگاهی می تواند جایگاه مهمی را در عرصه علمی جهان اشغال کند.

رئیس جمهور پیشرفت و تحول علمی را محور سند بالادست مرحله دوم دانست و افزود: دانشگاه نقطه کانونی ایجاد تغییر در جامعه است و دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی باید اتاق فکر دولت برای ایجاد تغییر در جامعه باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما نیاز به تغییر در کشور داریم و این تغییر باید یک علم اساسی باشد ، گفت: دانشگاه ها و دانشگاه ها باید نیازهای کشور را با یک موضوع محوری شناسایی کرده و راهکارهایی برای غلبه بر مشکلات ارائه دهند.

آیت الله رئیسی با تأکید بر اینکه دانشگاه ها باید برای حل مشکلات کشور به کمک دولت بیایند و بیش از هر چیز به امانت دولت تبدیل شوند ، افزود: روشنفکران کسانی هستند که به عنوان نگهبان مشکلات جامعه را زیر نظر دارند و نسبت به آسیب های موجود در آنها هشدار می دهند. به موقع و رفع آن “آنها راه حل ارائه می دهند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه پتانسیل علمی دانشمندان در کشور این امیدواری را ایجاد می کند که بتوانیم جایگاه تمدن ایران را در اقتدار علمی بازسازی کنیم ، گفت: و دانشمندان با بیماری کرون مبارزه می کنند که من از آن قدردانی می کنم.

دکتر رئیسی گفت: “همه اقشار جامعه باید به نظرات و اظهارات دانشگاهیان و متخصصان توجه داشته باشند و کرسی های گشودگی و نظریه پردازی در دانشگاه ها باید بیش از پیش رشد کنند.” هیچ نظریه جدید یا واژه جدیدی نباید نادیده گرفته شود. ، حتی اگر تا کنون توسط هیچ استاد یا متخصص بیان نشده باشد.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با بیان اینکه برنامه های دولت سیزدهم برای ساختن ایران قوی مستلزم حرکت قوی در علم است ، افزود: قدرت فقط در ساخت موشک نیست ، اگرچه پیشرفت در این زمینه نیز مایه افتخار است ، اما باید در مناطق دیگر باشد “بیایید در زمینه علم و فناوری نیز پیشرفت کنیم تا کشور را در جنبه های مختلف قوی کنیم. اقتصاد دریایی ، اقتصاد گردشگری ، اقتصاد فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال برخی از زمینه هایی هستند که کارهای زیادی برای انجام دادن دارند ، و امروزه برخی از کشورهای همسایه کسب درآمد بسیار زیاد از فضای دیجیتال و فضای مجازی به اندازه نفت ایران.

دکتر رئیسی جنبش قوی تولید علم را یک ضرورت برای دولت امروز دانست ، به ویژه در ایجاد تحول در علوم پایه در کشور ، و گفت: “در این راستا ، نقش دانشگاه نقش کلیدی است که با آن امکان پذیر نیست. وزیر علوم ” همه دانشگاه های کشور به ویژه مراکز دانشگاهی تهران که مرکزی در این زمینه دارند باید در حل مشکلات و ارائه راه حل با دولت همکاری کنند.

رئیس جمهور در بخشی دیگر از سخنان خود به سخنان نماینده کارکنان دانشگاه اشاره کرد و گفت: “به منظور حل مشکلات اجتماعی و مالی کارکنان دانشگاه ، ما تلاش می کنیم تا یک سیستم پرداخت جامع و عادلانه در کشور به طوری که همه کارکنان حقوق بگیرند تا بتوانند در آن ببینند. “مشکل همه طبقات را بر اساس تناسب دستمزد با تورم حل کنید.

دکتر رئیسی در پاسخ به اظهارات تعدادی از دانش آموزان که در قالب بسته تصویری این مراسم پخش شد ، گفت: با ظرفیتی که در کشور می شناسم ، به آینده ای روشن برای ایران و من معتقدم که ما گیر نکرده ایم. “ما می توانیم همراه باشیم و بر مشکلات و موانع غلبه کنیم.

رئیس جمهور جهاد علمی را شعار و راهی مناسب برای غلبه بر مشکلات عنوان کرد و گفت: طبیعی است که دشمن مایل به پیشروی نباشد اما ما می توانیم با پیشرفت های علمی و علمی سرعت پیشرفت کشور را دو چندان کنیم.

آیت الله رئیسی افزود: دانشگاه ها باید هم بر جذب دانشجو و هم بر تحقیق متمرکز باشند و پایان نامه های دانشجویی نباید در کتابخانه ها گم شود ، بلکه باید مشکل گرا و تقاضا محور باشد تا به حل آنها کمک کند.

رئیس جمهور در مورد درخواست ملاقات با سازمان های دانشگاهی گفت: در خردادماه سال جاری ، من جلسه مفصلی با تشکل های دانشجویی در مسجد دانشگاه تهران داشتم و نظرات آنها را شنیدم. همچنین از برگزاری مجدد جلسه و گفتگو با دانشجویان و تشکل های دانشجویی استقبال می کنم. “

در پایان این مراسم ، آیت الله رئیسی با تعدادی از دانشجویان در مسجد دانشگاه تهران نماز مشترک خواند.

دیدگاهتان را بنویسید