درآمدزایی از اسقاط خودروها چیست؟/ مسئولان باید هشدارها را جدی بگیرند


ساعت: 15:58
تاریخ انتشار: 24.08.1401
کد خبر: 1910908

با وضع لایحه اسقاط خودرو دیگر شاهد خروج خودروهای فرسوده از شهر نخواهیم بود و علت اصلی مشکل اسقاط خودروها که کاهش آلودگی هوا بود از بین خواهد رفت و نادیده گرفته می شود.

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ مطابق با وزارت بهداشتسالانه حدود 27 هزار مرگ بر اثر آلودگی هوا در کشور ثبت می شود. از آنجایی که دولت به صورت جدی وارد عرصه اسقاط خودرو شده، روند خوبی شکل گرفته است، به طوری که توانسته اند حدود 2 میلیون خودرو فرسوده را اسقاط کنند، اما از آنجایی که گواهی اسقاط فقط برای خودروهای وارداتی بوده و خودروسازان داخلی مسئولیتی در قبال اسقاط ندارند. ، آنها هیچ خودروی فرسوده نداشتند، از سال 2016 اسقاط خودروهای فرسوده در کما بود!

بر اساس قانون هوای پاک و قوانین مصوب قبلی، روی هر خودرویی که وارد می‌شود باید یک دستگاه نصب شود یک ماشین فرسوده فسخ خواهد شد و گواهی سقط جنین او مراجع قانونی ارائه شد که از سال 1395 با واردات صفر این نرخ گواهینامه 3 خودروی تولید داخل می شود. چندی پیش منوچهر لقیقی، معاون فعلی ایمنی و مدیرعامل اسبق ایران خودرو طی نامه ای از وزارت کشور درخواست کرد که گواهی اسقاط از فرآیند ساخت و واردات خودرو حذف شود و به جای آن پولی برای خرید خودرو در نظر گرفته شود. صندوق محیط زیست پرداخت شود اما در پایان مهرماه مشخص شد که این مبلغ باید به وزارت حراست برود که بر اساس لایحه جدید قانون در بدبینانه ترین حالت سالانه 10 هزار میلیارد تومان سود پولی می شود. گواهی سقط جنین آن کار خواهد کرد.

در واقع با تصویب لایحه باید هزینه اسقاط خودرو پرداخت شود خروجی خودروهای فرسوده را گرفتند خواندن در قلب مشکل اسقاط خودرو کاهش کمیت است آلودگی هوا این بود که کشور با چالش های زیادی مواجه است و سلامت مردم را تهدید می کند و اگر اسقاط خودروها متوقف شود به این معناست که 80 درصد آلودگی هوا و خسارت 11 میلیارد دلاری به سلامت مردم نادیده گرفته می شود.

فاتحه کیفیت، استاندارد و زیست بوم با پرداخت اسقاط خودروهای قدیمی خوانده می شود


این موضوع باعث شده تا برخی از مسئولان به اتفاق آرا با این لایحه مخالفت کنند، به طوری که سردار حسینی، معاون پلیس راهور فرجا گفت: قطعاً تصویب پولی شدن به جای اسقاط خودروهای فرسوده جان بیرمتس اسقاط خودروهای دست دوم را حذف می کند.

افرود با تاکید بر اینکه وضعیت ما در حوزه خودرو در حد و اندازه مردم نیست و مطلوب نیست، گفت: در سال 1400 بیش از یک میلیون و 300 هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شده و تنها 29 هزار دستگاه خودروی فرسوده تولید شده است. قراضه شدند. . در حالی که اگر در نظر بگیریم که از هر 4 خودروی تولید شده یک خودرو با این فرمول ضعیف اسقاط می شود، حداقل 325 هزار خودروی فرسوده اسقاط می شود.

سردار حسینی ادامه داد: فلسفه سقط جنین یعنی خودروی فرسوده از چرخه خارج شده و خودروی جدید و استاندارد چه از نظر فنی و چه از نظر آلایندگی مضر وارد کشور می شود. با این لایحه جدید دولت و پولی شدن سقط جنین، باید فاتحه کیفیت، استاندارد و محیط زیست را خواند و سقط جنین را عملا تعطیل دانست.

و افزود: نمی دانم با چه فرمول و منطقی چنین اصلاحیه ای ارائه کردند. همین لایحه می گوید 20 درصد سهمیه قرعه کشی خودرو خواهد بود صاحبان خودروهای دست دوم داده می شود در حالی که قرار است قرعه کشی خودرو حداکثر تا پایان سال جاری لغو شود. پس انگیزه چیست؟

جانشین رئیس پلیس راهور فرجا خاطرنشان کرد: درخواست پلیس از مجلس این است که به هیچ وجه به این اصلاحیه رأی داده نشود و به صنعت خودرو در کشور تحمیل نشود.

مگر می شود 17 میلیون خودرو فرسوده در کشور وجود داشته باشد اما اسقاط نشود؟!

سردار حسینی جانشین پلیس راهور فرجا نیز با اشاره به اینکه اغلب گفته می شود گواهی اسقاط وجود ندارد، گفت: آیا امکان وجود 17 میلیون خودرو اسقاط در کشور وجود دارد؟ گواهی ماشین دست دوم نه این نشان می دهد که مشکلی در روند اسقاط وجود دارد. مگه میشه یه سال سپری کرد و چند تا ماشین فرسوده کرد ولی گواهینامه نداشت؟ این روند باید اصلاح شود.

وی افزود: حوزه سقط جنین تبدیل به میدانی پر از رانت و فساد شده و در انحصار درآمده است و سود این روند ناقص را مشتی فرصت طلب می برند و آسیب های آن شامل توده های مردم می شود.

سردار حسینی تاکید کرد: واقعا متاسفم که متولیان به جای پیگیری اسقاط خودروها در محل واریز پول، به جای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، با یکدیگر دعوا می کنند!


روند تغییرات قوانین اسقاط منجر به تولد خودروهای استاندارد شد


عبدالناصر درخشان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس وی در پاسخ به انتشار خبری از سوی معاون پلیس راهور فرج مبنی بر اینکه متأسفانه با اصلاحیه مجلس برای اسقاط خودروها در قانون ساماندهی صنعت خودرو، باید فاتحه استاندارد، کیفیت و محیط زیست قرائت شود. گفت: وقتی در کشور بیش از 17 میلیون خودرو فرسوده داریم و دغدغه مردم از این منظر است که بیشترین آسیب های اجتماعی، جراحات و مرگ و میر ناشی از تصادفات ناشی از وجود خودروهای نامرغوب و فرسوده است. ماشین ها.


نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، راسک، بمپور، دلگان، فنوج، لاشار، بنت، عشار و اهوران در شورای اسلامی ادامه داد: جایگزینی خودروهای نو به جای خودروهای فرسوده باید سازوکار مشخصی داشته باشد ضمن اینکه مهم است. در قالب لایحه دولت . پیگیری شده و مجلس نیز در حال ارائه نظرات کارشناسی درباره این لایحه است، بنابراین تلاش می کنیم با اجرای این اصلاحیه به آنچه امید مردم از جمله خودروهای با کیفیت و مطابق با استانداردهای جهانی و محیط زیست سالم است، برسیم.


این نماینده مجلس یازدهم درباره نگرانی برخی افراد مبنی بر اینکه اگر مردم نتوانند اقساط وام خرید خودروی جدید را پرداخت کنند، امتیاز خود را در بازار آزاد می فروشند که دلیلی برای ورود است. نمایندگی ها و مافیا ایجاد شده باعث بدتر شدن وضعیت خواهد شد، وی یادآور شد: این روند به تولد خودروهای استاندارد منجر می شود و فرقی نمی کند که در نهایت چه کسی به دست صاحب خودرو می رسد یا نمایندگی هایی که آن خودرو را به کاربر نهایی تحویل می دهند، زیرا هدف خلاص شدن از شر خودروهای فرسوده است.


عضوکمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی تاکید کرد: طبق سازوکار ایجاد شده امکان ندارد صاحب خودروی فرسوده امتیاز خرید خودروی نو را بگیرد اما آن را بفروشد و همان خودروی فرسوده را ادامه دهد. در چرخه، زیرا ابتدا خودروی فرسوده باید از چرخه حذف شود و پس از آن مالک خودرو امتیاز خرید خودروی جدید را دریافت می کند.

حال باید دید پشت پرده کسب درآمد از اسقاط خودروهای فرسوده چیست؟ و از همه مهمتر اینکه چرا باید وزارت کشور تعیین کند که آیا خودرویی برای اسقاط وجود دارد یا خیر؟ این آلودگی هواست ناپدید می شود! چه کسی مسئول است؟

دیدگاهتان را بنویسید