درخواست برای سکوت در مورد ارزیابی زیست محیطی پروژه فینسک.


ساعت: 11:32
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۲
کد خبر: 1897076

طرحی که با دستور رئیس جمهور در مرحله جدیدی قرار گرفت.

پروژه سد فینسک که در سال های اخیر مورد انتقاد و واکنش کارشناسان قرار گرفته، چند ماهی است که با دستور رئیس جمهور وارد مرحله جدیدی شده است. قرار است مطالعات پروژه توسط یک مرکز علمی و تحقیقاتی انجام شود و شرکت آب مازندران درخواست مسکوت ماندن ارزیابی زیست محیطی این پروژه را داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بلاغ ، سد فینسک چند سالی است که به عنوان یکی از نقاط اختلاف نظر مسئولان استان های مازندران و سمنان مورد توجه رسانه ها قرار گرفته و شایسته است منافع هر دو استان تامین شود تا مسائل این پروژه تامین شود. می توان با روش کارشناسی نتیجه گیری کرد.

موضوع احداث سد فینسک بر روی یکی از شاخه های اصلی رودخانه تین واقع در محدوده جغرافیایی استان سمنان از سال 1388 در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت و در دولت دهم اعتبارات تحقیقاتی دریافت کرد. اما در طول دهه اخیر بارها مورد مناقشه قرار گرفته است تا اینکه سال گذشته با اجرای عملیات عمرانی بحث ساخت آن جدی تر از گذشته شد.

پس از اعتراض دوستداران محیط زیست به احداث این سد، سرانجام در سفر رئیس جمهور به مازندران در ۲۹ اسفندماه سال گذشته دستور بررسی این طرح توسط یک مرکز تحقیقاتی معتبر از سوی آیت الله رئیسی صادر شد. اکنون نیز بر اساس همین دستور، شرکت آبفای مازندران درخواست کرده است تا در مورد ارزیابی زیست‌محیطی پروژه سد فینسک و پروژه‌های تکمیلی تا پایان مطالعات تکمیلی تمامی جوانب پروژه توسط دانشگاه منتخب، سکوت اختیار کند.

ارائه درخواست تعلیق ارزیابی زیست محیطی پروژه

مدیرعامل شرکت آبفای مازندران درخواست توقف ارزیابی زیست محیطی پروژه سد فینسک را به دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست ارائه کرده است.

محمد ابراهیم یخکشی گفت: در سفر ریاست محترم جمهوری به مازندران بنا به درخواست فعالان محیط زیست و دستگاه های مرتبط از استان، ریاست محترم جمهوری دستور دادند این طرح توسط یک مرکز معتبر علمی و دانشگاهی مورد مطالعه کامل قرار گیرد.

وی افزود: در متن دستور ریاست جمهوری آمده است: ایرادات موجود در خصوص سدهای بین حوضه ای بدون توجه به گرایشات منطقه ای، استانی و اقلیمی با اولویت پژوهش در مورد وضعیت آب و هوا بر اساس اصول علمی و فنی توسط مراکز علمی و تحقیقاتی بررسی شود. سد فینسک.» لذا بنا به دستور ریاست محترم جمهور و ابلاغ رئیس دفتر ریاست جمهوری و استان مازندران، دانشگاه شهید بهشتی جهت بررسی کلیه جوانب طرح و تصمیم انتخاب شد. -ساخت. .

انجام ارزیابی پس از تحصیل در دانشگاه منتخب

مدیرعامل شرکت آبفای مازندران خاطرنشان کرد: در این راستا مقرر شد دانشگاه شهید بهشتی با بررسی مطالعات اولیه طراحی و پیشینه پروژه، نتایج مهندسی ارزش قبلی و برگزاری جلسات علمی با ذینفعان و کارشناسان و اتخاذ تصمیم لازم

یخکشی تصریح کرد: بر اساس این دستور درخواست ما از دفتر ارزیابی محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست این است که از ارزیابی زیست محیطی احداث سد فینسک و پروژه های جانبی آن تا پایان بررسی ها و ارائه پیشنهاد شهید بهشتی خودداری شود. دانشگاه.

به گفته وی، این درخواست طی روزهای اخیر در قالب نامه رسمی از سوی شرکت آب مازندران به دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست ارائه شده است.

برجستگی ابهامات

وظیفه تعیین شده برای سد فینسک حل مشکل کمبود آب در استان همسایه است. موضوعی که منتقدان از آن غافل نشده اند. منتقدان و مخالفان سد فینسک بر این باورند که ساخت این سد حداقل با روال فعلی باید متوقف شود و در صورت قطعی شدن اجرای آن به فکر راه حل جایگزینی خواهند افتاد که آسیب کمتری به محیط زیست و کشاورزی منطقه وارد کند. کشور . مناطق پایین دست

برخی منتقدان نیز بر این باورند که صدور مجوز برای این پروژه با مشکلاتی مواجه بوده و به نوعی بر اساس روال اداری معمول برای اجرای این گونه پروژه ها، ساخت سد فینسک علاوه بر زیان آور بودن، تخلف محسوب می شود.

نماینده مجلس نمایندگان مازندران در پرونده سد فینسک درباره آخرین وضعیت این پروژه می گوید: سازمان حفاظت محیط زیست کشور بحث ارزیابی مجدد کاربرد اکولوژیکی این پروژه را آغاز کرده است که اقدام بسیار مثبتی است. ما همچنین مدتهاست بر این عقیده بودیم که ادامه پروانه صادر شده قبلی مبنای قانونی ندارد. مرجع ذیصلاح تایید نکرد، شرایط تمدید پروانه احراز نشد و مهلت لازم برای تمدید نداشت.

بابک مومنی بیان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست با دستور رئیس سازمان کارگروه ارزیابی کاربردهای زیست محیطی را فعال کرده است. در این مرحله سناریوی جدیدی پیشنهاد شد. بر اساس برخی شنیده‌های معتبر، بحث ایجاد سد در این سناریوی جدید منتفی شده و سازه جدیدی مشابه آنچه که در خرااز برای پروژه کنترل نشت سد لار ایجاد می‌شود، برای جایگزینی سد فنلاند بررسی می‌شود.

وی افزود: البته در عین حال شنیده می شود که تملک زمینی که قرار است سد در آن احداث شود در سمنان با قوت پیگیری می شود و حتی گفته می شود با مردم برخی اطراف با چالش های جدی مواجه شده اند. مناطق. در مجموع فضای مشخصی وجود ندارد که آیا سناریوی قبلی ادامه خواهد داشت یا فضای جدیدی ایجاد خواهد شد.

نماینده مجلس نمایندگان مازندران در خصوص پرونده سد فینسک با اشاره به سفر رئیس جمهور به مازندران و صدور دستور بررسی همه جانبه این پروژه توسط آیت الله رئیسی اظهار داشت: رئیس جمهور محترم در این سفر تاکید کردند که مطالعات دقیق این پروژه همچنین امیدواریم با توجه به این دستور و با توجه به استدلال های فنی و کارشناسی که قبلا ارائه کردیم، شاهد تغییر در روند اجرای این سد باشیم.

بازرسی میدانی از اعضای کمیسیون کشاورزی

حساسیت های ایجاد شده پیرامون ساخت سد فینسک اخیرا پای اعضای کمیته کشاورزی مجلس را به محل ساخت این سد باز کرد. ششم مردادماه سال جاری رئیس و تنی چند از اعضای کمیسیون کشاورزی شورای اسلامی به همراه معاون وزیر جهاد کشاورزی از رودخانه های بالادست حوضه آبریز سد شهید رجایی سوری با توجه به آثار ساخت و ساز بازدید کردند. سد فینسک بر منابع آبی مازندران.

نمایندگان مجلس در این سفر همچنین از سد شهید رجایی و اراضی کشاورزی پایین دست بازدید کردند و در جریان آخرین وضعیت کم آبی این حوضه قرار گرفتند.

خشکسالی و کمبود بارندگی در یک سال گذشته باعث شد حجم آب مخزن شهید رجایی از 162.5 میلیون مترمکعب به 23 میلیون مترمکعب برسد که رقمی نگران کننده برای دشت تاجن است. در روزهای اخیر انتشار عکس هایی از کمبود آب در مخزن سد شهید رجایی نگرانی ها از اجرای پروژه سد فینسک را برای کشاورزان و مسئولان دشت تجن در آن منطقه افزایش داده است.

مخزن فینسک یک سد مخزنی شنی هسته رسی با حجم مخزن 11.78 میلیون متر مکعب است که محدوده مورد مطالعه آن در 70 کیلومتری شمال شرقی شهر سمنان قرار دارد و فرض می شود آب ذخیره شده در پشت مخزن فینسک از طریق سیستم آبگیری خط لوله جمع آوری می شود. در نزدیکی سد انحرافی کاورد منتقل می شود و سپس با سد انحرافی کاورد وارد مخزنی در ارتفاع حدود 1640 متری می شود.

کارشناسان شرکت آب منطقه ای مازندران اعلام می کنند که در انجام مطالعات سد سلیمان تنگه، اهمیت دبی آب از آسپرو سفیرود در استان سمنان به عنوان مهمترین سرشاخه رودخانه منتهی به رودخانه تاجن و سد شهید رجایی مورد توجه قرار گرفته است. با احتساب 205 میلیون متر مکعب از سرشاخه های بالادست. بر اساس اظهارات رسمی جهاد کشاورزی مازندران، امسال حدود هفت هزار هکتار از اراضی کشاورزی این منطقه و شرق استان تحت تنش خشکسالی و با احداث سد فینسک بر روی منابع آبی سد شهید رجایی قرار دارد. با تامین آب کشاورزی حدود 35 هزار هکتار در پایین دست این سد، کشاورزان منطقه با بحران جدی مواجه هستند.

موضوع بسیار مهم این است که حدود 300 روستای بالادست و پایین دست سد شهید رجایی در استان مازندران از آب سرشاخه های اصلی به ویژه سفیدرود بهره مند هستند و در واقع حق آبه قانونی دارند. موضوعی که همواره مایه نگرانی و پیگیری نمایندگان مردم استان مازندران به ویژه مردم ساری و میاندرود است.

اما در یک سال اخیر با روی کار آمدن دولت سیزدهم، آیت الله رئیسی در سفر استانی به سمنان و مازندران بار دیگر به این موضوع توجه کرد و دستور بررسی میدانی و کارشناسی به دستور وزارت نیرو صادر شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید