درخواست شفاف سازی برجام در روز جدید

درخواست شفاف سازی برجام در روز جدید

روز جدید:تورم و گرانی در کنار افزایش هزینه مسکن و بیکاری وضعیت اسفباری را ایجاد کرده است

اینکه مردم نمی دانند روند مذاکرات برای احیای برجام چگونه پیش می رود و چرا به نتیجه نمی رسد، موضوعی جدی است. چرا اطلاعات روشنی از این مذاکرات وجود ندارد؟ آیا کسی می داند تا چه حد از تجربیات تیم قبلی استفاده شده است به گزارش خط امام، حجت الاسلام والمسلمین سیدحدادی خامنه ای، دبیرکل مجمع نیروهای خط امام در ابتدای شورا به این مشکل اشاره کرد. نشست این تشکل اصلاح طلب و افزود: صرف نظر از اینکه چه کسانی در حال مذاکره هستند و چقدر در این کار توانمند هستند، باید اجازه تحلیل، بررسی و نقد مذاکرات را به کارشناسان و آگاهان داد. اگر این کار در گذشته برای مخالفت با برجام مجاز بود، امروز باید اجازه داد دیگران نظرات خود را بیان کنند. وی با اشاره به مشکلات اقتصادی مردم گفت: گرانی و گرانی افسارگسیخته در کنار اجاره بها، تبعیض، سوء استفاده ها و افزایش روزانه قیمت مسکن و بیکاری وضعیت اسفباری را برای مردم به وجود آورده که با هیچ منطقی قابل توجیه نیست. کسانی که دیگران را مقصر ناکارآمدی و بی کفایتی می‌دانستند و تحریم‌ها را در اداره امور بی‌اثر می‌دانستند، امروز باید پاسخ دهند که با اتحاد در همه دستگاه‌ها چرا حداقل نمی‌توانند بحران را مهار کنند؟ این روحانی اصلاح طلب افزود: اگر بخواهیم فهرستی از مشکلات را نام ببریم، دامنه آن بسیار گسترده است. از مشکلات اقتصادی تا نارضایتی معلمان و اساتید دانشگاه، مهاجرت نخبگان، مشکلات اجتماعی و اخلاقی، افزایش خودکشی و ناامنی اجتماعی که آخرین نمونه آن در شهر مریوان اتفاق افتاد یا خشونت در شهرهای بزرگ و کوچک تا بحران آب. و حرکت گروه‌های کوچک و ده‌ها مشکل دیگر نتیجه سوء مدیریت و نبود برنامه‌های راهبردی است. دبیرکل مجمع نیروهای خط امام ادامه داد: نمی خواهیم دائماً مسائل را مطرح کنیم. اما باید مشکلات را حل کرد، درست شناخت و سپس با تمام ظرفیت موجود در کشور بدون تنگ نظری سیاسی و جناحی راه حل های کارشناسی داد. متأسفانه برخی افراد با معیارهای دوگانه و جناحی به بدتر شدن آنها در مواجهه با مشکلات کمک می کنند. به گفته این افراد، حقیقت بستگی به موقعیت دوستان و همکاران سیاسی آنها دارد، بستگی به این دارد که چه کسی در قدرت باشد.

مثلاً در دوره های دیگر امر به معروف و نهی از منکر متوجه حکومت بود، اما امروز متوجه حجاب زنان است و شما ببینید به نام دین چه رفتار زشتی با زنان و دختران می کنند. الف) و حتی در دوران خلفای راشدین عمدتاً متوجه صاحبان قدرت بود. چیزی که امام حسین (ع) جان پاک خود را برای آن فدا کرد. پس اگر کسانی هستند که این ارزش را می ستایند، اجازه انتقاد از رسانه ها را بدهند و پاسخگو باشند به جای اینکه ببینند در گذشته سید و سیما همیشه به پوشش موضوعات پرداخته اند و امروز به نظر می رسد مشکلات زیادی در کشور وجود دارد. به نظر می رسد نوعی خودسانسوری بر رسانه ملی و بقیه رسانه ها حاکم است. در روزهای اخیر با حادثه عابر پیاده در اربعین شاهد سوء مدیریت و سختی و آزار و اذیت مردم در مبادی ورودی و خروجی کشور بودیم که در رسانه های رسمی بازتابی نداشت و هیچکس از مردم عذرخواهی نکرد. وی با اشاره به نقش احزاب بیان کرد: بدیهی است با توجه به حضور افراد آگاه و با تجربه در تمامی تشکل ها، تعامل و گفت و گو بین طرفین باید تقویت شود و تلاش شود تا بحث های کارشناسی عمیق تر شود. تا خود جامعه بتواند مسیر اصلاحات را طی کند، باید اتفاق بیفتد و البته مسئولان نیز از آن بهره مند شوند. حجت الاسلام سیدهادی خامنه ای با انتقاد از کسانی که تنها راه حل مشکلات را حضور همیشگی در دولت و مجلس می دانند، گفتند: گاهی برخی از گروه های سیاسی تلاش خود را به خرج می دهند تا به هر قیمتی شده مردم را وارد مجلس یا دولت کنند. این پیروزی باشد

در حالی که تجربه نشان داده است که همین افراد یا به دنبال منافع خود هستند و یا فاقد توانایی و استراتژی تأثیرگذاری و اصلاح امور هستند. جریان اصلاحات بدون قرار گرفتن در چرخه قدرت می تواند در جریانات اصلاحی موثر باشد. نهادینه شدن و گسترش افکار اصلاح طلبانه در جامعه همیشه با فتح کرسی های قدرت اتفاق نمی افتد.

دیدگاهتان را بنویسید