درد ناشی از بیماری مردانه روز جدید

درد ناشی از بیماری مردانه

روز جدید هیدروسل (HI-droe-seel) نوعی تورم کیسه بیضه است که زمانی رخ می دهد که مایع در یک غلاف نازک در اطراف بیضه جمع شود. هیدروسل در نوزادان شایع است و معمولاً بدون درمان خاصی تا سن یک سالگی برطرف می شود. پسران بزرگتر و مردان مسن نیز ممکن است به دلیل التهاب یا آسیب به کیسه بیضه دچار هیدروسل شوند.

هیدروسل معمولاً دردناک و آزاردهنده نیست و در برخی موارد نیازی به درمان ندارد. اما در صورت احساس تورم در کیسه بیضه بهتر است برای بررسی دلایل دیگر به پزشک مراجعه کنید.

معمولاً تنها علامت هیدروسل، تورم بدون درد یک یا هر دو بیضه است.

مردان مسن مبتلا به هیدروسل ممکن است به دلیل شدت تورم بیضه دچار ناراحتی و درد شوند. در این بیماری شدت درد با افزایش اندازه التهاب افزایش می یابد. گاهی اوقات ناحیه متورم می تواند در صبح کوچکتر و در پایان روز بزرگتر شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگر شما یا فرزندتان بیضه های متورم دارید به پزشک مراجعه کنید. مهم است که سایر علل تورم (که ممکن است نیاز به درمان داشته باشند) توسط پزشک تایید یا رد شوند. به عنوان مثال، به دلیل ضعف در دیواره شکم، یک حلقه روده می تواند به داخل کیسه بیضه گسترش یابد و باعث تورم (فتق اینگوینال) شود.

هیدروسل در کودکان معمولا خود به خود از بین می رود. اما اگر هیدروسل نوزادتان بعد از یک سال از بین نرفت یا او بزرگ شد و درد بیضه داشت، از پزشک خود بخواهید که هیدروسل را دوباره بررسی کند.

در شرایطی که بیضه پیچ خورده است، علائم و نشانه هایی مانند درد ناگهانی بیضه یا تورم بیضه ممکن است با انسداد جریان خون به بیضه ها همراه باشد. پیچ خوردگی بیضه باعث عدم تامین خون بیضه و از بین رفتن بیضه آسیب دیده می شود. پیچ خوردگی بیضه باید ظرف چند ساعت پس از شروع علائم و نشانه ها برای نجات بیضه درمان شود.

عوامل خطر

بیشتر هیدروسل از بدو تولد وجود دارد. حداقل پنج درصد از نوزادان پسر دچار هیدروسل هستند و نوزادانی که نارس به دنیا می آیند بیشتر در معرض خطر هیدروسل هستند.

عوامل خطر هیدروسل در سنین بالاتر عبارتند از:

• آسیب یا التهاب کیسه بیضه.

عفونت ها، از جمله عفونت های مقاربتی (STIs).

هیدروسل و تاثیر آن بر باروری مردان

هیدروسل معمولاً خطرناک نیست و بر باروری تأثیر نمی گذارد، اما ممکن است با بیماری زمینه ای بیضه همراه باشد که می تواند عوارض جدی ایجاد کند. این بیماری ها شامل عفونت ها یا تومورها هستند که هر دو می توانند تولید یا عملکرد اسپرم را کاهش دهند.

دیدگاهتان را بنویسید