7 ماده غذایی برای پیشگیری از یک بیماری شایع مردانه

7 ماده غذایی برای پیشگیری از یک بیماری شایع مردانه

در سن 85 سالگی و بالاتر، درصد زیادی از مردان با مشکل بزرگ شدن پروستات زندگی می کنند، اما با داشتن یک رژیم غذایی مناسب و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی می توانید پروستات را سالم نگه دارید و خطر هیپرپلازی خوش خیم را کاهش دهید.

به گفته وزارت آموزش بهداشت و دفتر ارتقای سلامت، از آنجایی که اضافه وزن یکی دیگر از عوامل خطر این بیماری است، انتخاب مواد غذایی مغذی راهی عالی برای کاهش وزن است:

دانه های کنجد: این دانه ها سرشار از روی هستند. ماده معدنی که برای سلامت پروستات ضروری است. مردان مبتلا به هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) یا حتی سرطان پروستات، سطوح پایین تری روی در بدن خود دارند. روی در غذاهایی مانند لوبیا، تخم کدو تنبل، مرغ و گوشت گاو، بادام و آووکادو وجود دارد. مکمل های این ماده معدنی نیز موجود است.

ماهی سالمون: این نوع ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 برای مبارزه با بیماری های قلبی، سرطان و آرتریت روماتوئید است. اسیدهای چرب امگا 3 نیز به سنتز پروستاگلاندین ها کمک می کنند. کمبود این اسیدهای چرب باعث مشکلات پروستات می شود. اگر ماهی دوست ندارید، می توانید مکمل های امگا 3 یا غذاهایی مانند گردو، دانه کتان، روغن کانولا و لوبیا را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

سویا: مطالعه‌ای که نتایج آن در مجله آمریکایی اورولوژی منتشر شد، نشان داد که مردان آسیایی کمتر از مردان غربی از هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات رنج می‌برند. چون بیشتر سویا می خورند. ایزوفلاون های موجود در سویا با کاهش خطر بزرگ شدن پروستات مرتبط است. خوردن سویا بیشتر حتی ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات کمک کند.

فلفل سیاه: ویتامین C نوعی آنتی اکسیدان است که نقش مهمی در مبارزه با هیپرپلازی پروستات دارد. به گفته محققان کلینیک مایو، ویتامین C موجود در سبزیجات می تواند خطر بزرگ شدن پروستات را کاهش دهد. فلفل دلمه ای حاوی بیشترین ویتامین C در بین سبزیجات است و هر فنجان از این فلفل دلمه ای درصدی از نیاز روزانه شما به ویتامین C را تامین می کند.از دیگر سبزیجات حاوی این ویتامین می توان به کلم بروکلی، گل کلم و کلم اشاره کرد.

گوجه فرنگی: سرشار از لیکوپن؛ یک کاروتنوئید که باعث رنگ قرمز گوجه فرنگی می شود. لیکوپن موجود در گوجه فرنگی خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد. همچنین، مردان مبتلا به هایپرپلازی پروستات (هیپرپلازی غده پروستات) ممکن است با مصرف گوجه فرنگی بهبود علائم را مشاهده کنند. همچنین می توانید از منابع دیگر لیکوپن مانند هندوانه، زردآلو، گریپ فروت و پاپایا استفاده کنید.

آووکادو: سرشار از بتا سیتوسترول؛ یک استرول گیاهی که علائم مرتبط با هیپرپلازی پروستات را کاهش می دهد. مردانی که مکمل های بتا سیتوسترول مصرف می کنند، علائم بزرگی پروستات را کاهش می دهند. بتا سیتوسترول همچنین به تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب و درد کمک می کند. بتا سیتوسترول همچنین در دانه کدو تنبل، جوانه گندم، سویا و گردو یافت می شود.

سبزیجات: مصرف بیشتر سبزیجات به کاهش خطر هیپرپلازی پروستات کمک می کند. سبزیجاتی مانند کلم بروکلی سرشار از آنتی اکسیدان هستند تا خطر ابتلا به مشکلات مختلف پروستات را کاهش دهند. مصرف منظم پیاز و سیر نیز خطر هیپرپلازی را کاهش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید