درگیری مستقیم بین آمریکا و انصارالله یمن آغاز شد/ حمله آمریکا به 3 قایق یمنی در دریای سرخ

درگیری مستقیم بین آمریکا و انصارالله یمن آغاز شد/ حمله آمریکا به 3 قایق یمنی در دریای سرخ

سنتکام: روز یکشنبه (امروز)، بالگردهای آمریکایی 3 قایق یمنی را که قصد داشتند به کشتی کانتینری مرسک هانگژو در دریای سرخ حمله کنند، هدف قرار دادند و آنها را به همراه خدمه غرق کردند، در حالی که چهارمین قایق یمنی از منطقه فرار کرد.

ارتش آمریکا اعلام کرد که در جریان ماموریت گشت زنی خود در دریای سرخ، 3 قایق یمنی را که به یک کشتی کانتینری حمله کردند غرق کرد.

به گزارش عصر ایران، این اولین حمله مستقیم نیروی دریایی آمریکا به نیروهای یمنی در دریای سرخ است که با پاسخ یمنی ها می تواند تنش ها را در این آبراه افزایش دهد.

ایالات متحده می گوید ائتلافی متشکل از 20 کشور برای مقابله با تهدید ناشی از فعالیت های انصارالله یمن علیه «کشتیرانی تجاری بین المللی» تشکیل داده است.

انصارالله یمن همچنین می‌گوید که تنها به کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌های عازم بنادر اسرائیل هشدار می‌دهد که ابتدا مسیر خود را تغییر دهند و در صورت نادیده گرفتن آن، آنها را هدف قرار خواهد داد و با عبور کشتی‌های دیگر از خلیج عدن، تنگه باب‌ال منداب و دریا سرخ کردنی نیست.

با این حال، فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در منطقه (سنتکام) روز یکشنبه (امروز) اعلام کرد که هلیکوپترهای دو ناو جنگی آمریکایی – یو اس اس آیزنهاور و یو اس اس گراولی – صبح روز یکشنبه در حالی که به یک تماس بحران SOS از سوی یک “مارسک” پاسخ داده بودند، اعلام کرد. کشتی با پرچم سنگاپور، آنها با شلیک به “قایق های کوچک حوثی های یمن” پاسخ دادند.

بر اساس ادعای سنتکام، بالگردهای آمریکایی 3 قایق تهاجمی یمنی را غرق کردند و تعدادی از خدمه آنها نیز کشته شدند و قایق چهارم موفق به فرار شد.

انصارالله یمن جمعه گذشته هشدار داد که در صورت حمله نیروهای آمریکایی، مستقیماً نیروی دریایی آمریکا در منطقه را هدف قرار خواهد داد.

در بیانیه ای که سنتکام از طریق حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی “X” (توئیتر سابق) منتشر کرد، مدعی شد: پس از نزدیک شدن قایق های حوثی به 20 متری کشتی کانتینری مرسک هانگژو و همچنین تلاش برای سوار شدن به کشتی ها، مستقیماً مورد تیراندازی قرار گرفتند. هلیکوپترهای آمریکایی

درگیری مستقیم بین آمریکا و انصارالله یمن آغاز شد/ حمله آمریکا به 3 قایق یمنی در دریای سرخ

در بیانیه سنتکام آمده است که با پاسخ بالگردهای آمریکایی، «قایق‌های حوثی‌ها» نیز به سمت آنها شلیک کردند و آنها را مجبور به شلیک متقابل کردند.
به گفته رسانه های جریان اصلی غربی، این دومین حمله ادعایی نیروهای یمنی به کشتی های مرسک هانگژو در کمتر از 24 ساعت است.

اواخر شنبه شب، مرکز سنتکام اعلام کرد که دو موشک بالستیک شلیک شده توسط یمنی ها را در پاسخ به حمله موشکی جداگانه به مرسک هانگژو سرنگون کرده است.

در پی این حملات، شرکت کشتیرانی مرسک که هفته گذشته از از سرگیری شناورهای خود در منطقه دریای سرخ خبر داد، از توقف 48 ساعته کشتی های تجاری خود در عبور از دریای سرخ خبر داد.

انصارالله یمن برخلاف ادعای آمریکا و رسانه های غربی، هر روز شاهد عبور صدها کشتی کانتینری و تجاری از دریای سرخ به مقاصد مختلف است و تنها اعلام کرده است که در حالی که رژیم تل آویو غزه را در محاصره کامل قرار داده است. مانع از ورود آب، رفتن غذا، دارو و سوخت به نوار غزه می‌شود، به کشتی‌های اسرائیلی یا کسانی که به اسرائیل می‌روند اجازه عبور از دریای سرخ را نمی‌دهد و این حملات تا رفع محاصره نوار غزه ادامه خواهد داشت.