دریانوردان، سربازان گمنام اقتصاد / اقتصاد دریایی با بنادر پر رونق رشد می کند


ساعت: 11:13
تاریخ انتشار: 07/08/1401
کد خبر: 1900183

صنعت حمل و نقل دریایی یکی از عوامل موثر در توسعه تجارت جهانی به شمار می رود و امروزه نقش و تأثیر این صنعت در اقتصاد کشورها بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، صنعت کشتیرانی شریان حیاتی است که اقتصاد جهانی به وسیله آن رشد می کند و به حیات خود ادامه می دهد، صنعت دریایی و ملوانان وظیفه حمل و نقل سوخت، غذا و کالا را بر عهده دارند و رقابت بین جوامع تا این زمان ادامه یافت. چند دهه پیش علیرغم وجود ملوانان حرفه ای.


حرفه دریانوردی و کشتیرانی پل ارتباطی بنادر جهان است و از این رو جامعه دریانوردی چه در جمهوری اسلامی ایران و چه در سایر کشورها نیروی انسانی و موتور کشتیرانی و دریانوردی محسوب می شود و دارای یک موقعیت خاص


در پشت صحنه این کسب و کار، نیروی انسانی که شبانه روز برای سفر با کشتی به دورافتاده ترین نقاط جهان برای تحویل سالم و به موقع کالاهای مختلف از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به جرات می توان گفت که حمل و نقل ستون فقرات است. کشتیرانی اقتصاد کشورهایی که به صنعت دریایی و لجستیک متکی هستند.



حرفه دریانوردی یک حرفه خاص و منحصر به فرد است

ناخدا دانش ناروی استاد دانشگاه دریانوردی چابهار در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به ویژگی های اخلاقی یک ملوان گفت: برکسی پوشیده نیست که دریانوردی شغل خاصی است که افراد شایسته را نیز با تلاش صادقانه، خدمتگزاری متمایز می کند. به جامعه، مهارت و تخصص، احساس مسئولیت و غرور ملی در این حرفه سخت کار می کنند.


وی افزود: ایران یکی از 20 کشور پهناور جهان است و بر اساس بررسی های انجام شده در سواحل کشور اعم از جزایر و رودخانه ها 890 کیلومتر نوار ساحلی در شمال (دریای خزر) و 4780 کیلومتر در جنوب وجود دارد. کشور (سواحل خلیج فارس و دریای عمان).


ناخدا ادامه داد: طبق بررسی های انجام شده 22 و نیم درصد جمعیت در استان های شمالی و 12 و نیم درصد در استان های جنوبی (خوزستان، هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان) زندگی می کنند.


وی با بیان اینکه دریا در جهان جایگاه ویژه ای دارد، تصریح کرد: 60 درصد جمعیت جهان در نزدیکی سواحل و یا در فاصله نزدیک از آن زندگی می کنند و ایران کشوری دریایی محسوب می شود اما هنوز به جایگاه عمده دریایی دست نیافته است. .


نارویی با بیان اینکه خود را کشوری دریایی می دانیم اما پیشرفتی نداشته ایم، گفت: کشور ما باید یکی از کشورهای معروف با دو بندر اقیانوسی چابهار و جاسک می بود، اما هنوز در قسمت اولیه پیشرفت چندانی حاصل نشده است. توسعه این بنادر اکنون بسیج نیازمند همه نیروها و ظرفیت هاست و هنوز زیرساخت ها به حالت واقعی نرسیده است.



اقتصاد و توسعه منطقه جایگاه ویژه ای در تامین امنیت دریایی دارد

وی با بیان اینکه اقتصاد و توسعه منطقه از جایگاه ویژه ای در تامین امنیت دریایی برخوردار است، اذعان داشت: ما سازنده کشتی های مدرن نظامی و تجاری هستیم و تامین امنیت بخش عظیمی از خلیج فارس و اقیانوس هند بر عهده ایران است و البته هنوز کافی نیست


پروفسور دانشگاه دریانوردی چابهار با بیان اینکه اقتصاد هر کشوری به دریا وابسته است، ادامه داد: بنادر کشور ما در حال حاضر به نسل سوم بنادر دنیا نزدیک می شوند. که باید مراکز تولید، جاده و باند روی اسکله ها نصب شود که این تاخیرها در اسکله های کشور ما مشهود است.


وی افزود: توسعه حمل و نقل دریایی مستلزم توسعه نیروهای متخصص در این حوزه کاری است، نیروی انسانی را می توان به ثروت انسانی تعبیر کرد و باید با توجه به قدمت نیروی دریایی در کشور زمینه رشد و توسعه این ثروت را فراهم کنیم. ایران..


کاپیتان نارویی حفظ دریانوردان در مشاغل دریایی را مهمتر و بسیار دشوارتر از آموزش دریانوردان عنوان کرد و تصریح کرد: یکی از نکاتی که دریانوردان را به ادامه کار در دریا ترغیب می کند ایجاد شرایط کار مناسب برای ملوانان است. در قوانین بین المللی تاکید شده است.


وی گفت: ملوانان ایرانی در مقایسه با ملوانان کشورهای دیگر که در عرصه بین المللی فعالیت می کنند از حقوق و مزایای کمتری برخوردارند.



آموزش دریانوردی هزینه نیست، بلکه سرمایه گذاری است


نارویی با بیان اینکه آموزش دریانوردی هزینه نیست، تصریح کرد: هزینه ای که برای آموزش دریانوردی صرف می شود در سال های اول خدمت دریانوردی در کشتی تامین می شود، بنابراین نباید آموزش دریانوردی را نزدیک بینی به عنوان هزینه نگاه کنیم، بلکه آموزش یک هزینه است. شکل سرمایه گذاری


وی با اشاره به لزوم ایجاد هنرستان ها، مراکز و دانشگاه های فنی و حرفه ای در حوزه دریایی، گفت: تفاوت افرادی که تحصیلات آکادمیک دارند با افرادی که به صورت تجربی وارد این حرفه می شوند بسیار متفاوت است. در حال حاضر قوانین به گونه ای شکل گرفته است که فارغ التحصیلان هنرستان های دریایی می توانند با گذراندن برخی دوره ها در کشتی های اقیانوس پیما نیز فعالیت کنند.



دریانوردی یکی از باثبات ترین حرفه های دنیاست


مدرس دانشگاه دریانوردی چابهار گفت: اطلاع رسانی و ارتقای آگاهی عمومی در زمینه های مختلف علوم دریایی و ترویج، توسعه و توانمندسازی مراکز آموزشی و تحقیقاتی دریایی در کشور باید مورد توجه ویژه مسئولان و رشد حرفه و حمل و نقل دریانوردی قرار گیرد. دریانوردی وسیع بدون آموزش ملوانان متعهد و با تجربه امکان پذیر نخواهد بود.


وی با بیان اینکه دریانوردی یکی از مشاغل باثبات در دنیاست، اظهار داشت: صنعت دریانوردی یکی از اقتصادی ترین و سخت ترین مشاغل دنیا محسوب می شود که تاثیر مهمی بر اقتصاد جهان دارد و منبع درآمدی برای بسیاری از کشورهای جهان کنونی می آید.


ناخدا گفت: دریانوردی را می توان شغلی سخت و طاقت فرسا نامید که خطرات و فشارهای منحصر به فرد خود را دارد و ملوانان هفته ها و ماه ها شبانه روز با کشتی سفر می کنند و کشتی به نوعی خانه و محل کار آنهاست.


انتهای پیام/


دیدگاهتان را بنویسید