در جنگ ترکیبی برنده کسی است که رسانه های قدرتمندی برای تسخیر ذهن مردم دارد/فیلتر کردن راه حل نیست


ساعت: 13:38
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۵
کد خبر: 1903921

«سجاد ستوده» کارشناس فضای مجازی و سواد رسانه ای برنده جنگ ترکیبی را کسی دانست که رسانه های قدرتمندی برای تسخیر اذهان مردم داشته باشد و گفت: با ارائه یک اتفاق کوچک در رسانه ها بر ذهن آنها تأثیر می گذارند در حالی که امروز جنگ، جنگ روایات است و برنده میدان کسی است که روایت را رهبری کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش هشتم، «سجاد ستوده» کارشناس فضای مجازی و سواد رسانه ای در نشست سیاسی نقش شبکه های اجتماعی در حوادث اخیر را با اشاره به ویژگی های منحصر به فرد اغتشاشات اخیر نسبت به حوادث گذشته در کشور بیان کرد. و اظهار داشت: اغتشاشات اخیر فمینیستی و مطالبات عمدتاً در حوزه زنان است، در حالی که ناآرامی های سال 2008 حول محور مسائل سیاسی و حوادث 2016 و 2018 مبتنی بر اصول اقتصادی بوده است.

وی با اشاره به سکولار بودن اغتشاشات اخیر گفت: اغتشاشات اخیر فارغ از دغدغه ها و مطالبات مذهبی است.

کارشناس فضای مجازی و سواد رسانه ای ادامه داد: علاوه بر ویژگی های ذکر شده، ویژگی پست مدرنیته در مطالبات و نحوه حضور فعالان این عرصه نیز مشهود است و اتفاقات امسال نسبت به سال های گذشته، بزرگترین اختلال رسانه ای در تاریخ جمهوری اسلامی ایران

ستوده با بیان اینکه حدود 22 روز موضوع ایران در راس رسانه های جهان قرار داشت، ادامه داد: حدود چند ماه پیش اغتشاشات اوکراین بدون استثنا در رأس همه رسانه های جهان قرار داشت، اما ماجرای کشته شدن «مهسا امینی» او اوکراین را از بالای خبرها پایین آورد و حالا همه رسانه های فارسی زبان ماهواره ای صبح تا شب برنامه های عادی خود را قطع می کنند و حتی کوچکترین اتفاقی را در یک شهر کوچک از دست نمی دهند و پوشش خبری گسترده ای دارند.

وی با بیان اینکه اغتشاشات اخیر از نظر ابعاد، وسعت جغرافیایی و تعداد افراد درگیر و اتفاقات رخ داده از هر سه اغتشاشات قبلی کمتر بوده است، تصریح کرد: اکنون با ارائه یک حادثه کوچک ده ها بار در فضای رسانه ای. توییتر، اینستاگرام، شبکه ها و ما با گروه های خانوادگی مواجه هستیم که جنبه رسانه ای غالب دارند.

جنگ با ابزار رسانه و فضای مجازی

این کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه با جنگ جدیدی روبرو هستیم که ابزار آن رسانه و فضای مجازی است، شبکه های اجتماعی و اینترنت قدرت تفکر مردم را کاهش می دهند.

تغییر سیاست آمریکا بر اساس به دست آوردن ذهن و قلب مردم

ستوده به تغییر سیاست آمریکا در سال های اخیر نسبت به استعمار اشاره کرد و گفت: رژیم صهیونیستی از سال 1954 تا 2002 هر ساله به کشورها حمله می کرد، اما از سال 2002 به جز یک حمله هوایی 3 ساعته به هیچ کشوری حمله نکرد. در دوران اوباما، سیاست های او تغییر نکرده است، اما زمین بازی تغییر کرده است و او به این باور رسیده است که برای تسخیر جغرافیا و مردم یک ملت، ابتدا باید ذهن و قلب مردم را تسخیر کند.

دشمن به این نتیجه رسیده است که شلیک گلوله دیگر چاره نیست

وی با بیان اینکه دشمن با ساخت سریال در شبکه های اجتماعی اهداف خود را هدف قرار می دهد، اظهار داشت: اینها را همگی پیاده ارتش آمریکا هستند که دشمن با هزینه دو موشک فیلم و سریال می سازد، نتیجه گرفت. که شلیک گلوله راه حل است. اینطور نیست

در جنگ ترکیبی، برنده کسی است که رسانه های قدرتمندی برای تسخیر اذهان مردم داشته باشد

این کارشناس فضای مجازی برنده جنگ ترکیبی و رسانه ای را کسی دانست که رسانه ای قدرتمند برای تسخیر اذهان مردم داشته باشد و ادامه داد: آنها با ارائه یک اتفاق کوچک در رسانه ها روی افراد زیادی تاثیر می گذارند در حالی که جنگ امروز جنگ است. از روایات و برنده در میدان کسی است که روایت را رهبری کند.

ستوده با اشاره به حمایت سلبریتی ها از اتفاقات اخیر گفت: این افراد سرشناس الگوی جوانان ما هستند به همین دلیل همه دنیا از هشتگ مهسا امینی حمایت کردند و حجم آتش افزایش یافت و در این بین برخی رسانه ها حتی آمدند که با روبات ها کار کنند.

وی به آگاهی دشمن از ناکامی جمهوری اسلامی ایران در میدان نبرد و جنگ اشاره کرد و گفت: دشمن با نبرد رسانه ای برای تسخیر اذهان کشور را مجبور به پرداخت هزینه برای اخلال در سیستم محاسباتی می کند.

کارشناس فضای مجازی و سواد رسانه ای با اشاره به راهکارهای رفع هرج و مرج اخیر، گفت: این موضوع تا حدی به حاکمیت برمی گردد و رهبری در اولین جلسه مجلس انقلاب پس از حوادث اخیر بر حل مشکل معیشتی و معیشتی مردم تاکید کردند. حاکمیت فضای مجازی

اداره فضای مجازی باید اولین خواسته ما از مجلس و دولت باشد

ستوده با تاکید بر اینکه اداره فضای مجازی باید اولین خواسته ما از مجلس و دولت باشد، تصریح کرد: فضای بی قانونی در فضای مجازی وجود دارد که در هیچ کشوری وجود ندارد و برخورد با این وضعیت باید در راس امور قرار گیرد.

فیلتر کردن راه حل نیست. توجه به آموزش سواد رسانه ای برای کاهش آسیب

وی با اشاره به اهمیت سواد رسانه ای در بین ملت و مردم گفت: زندگی فردا مبتنی بر فضای مجازی است و برای خوب زیستن باید با این فضا همگام باشیم و راهش فیلترینگ نیست بلکه آموزش سواد رسانه ای برای کاهش آسیب است. .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید