در خانه پابرهنه راه نروید

به یاد داشته باشید که جسم را با یک پا در جلو و یک پا در عقب بکشید. هنگام بلند كردن جسم از روي زمين از كمر خم نشويد و يك پاي خود را جلو و ديگري را پشت سر قرار دهيد و از زانو خم شويد و با زانو جسم را فشار دهيد و بلند كنيد

دکتر علی پناهی متخصص طب فیزیکی در گفتگو با برنامه فراسو شبکه رادیویی سلامت با اشاره به احتیاطات هنگام بلند کردن جسم سنگین گفت: باید وزن جسم را در نظر بگیریم. افرادی که آمادگی جسمانی ندارند می توانند وزن بسیار کمتری نسبت به افرادی که آمادگی جسمانی دارند تحمل کنند. وقتی جسم را بلند می کنیم باید آن را به بدن نزدیک کنیم زیرا هر چه فاصله جسم از بدن بیشتر باشد فشار بیشتری به بدن وارد می شود همچنین برای گرفتن آن دست ها را نکشید زیرا این وضعیت آسیب به مچ دست و آرنج را افزایش می دهد.

وی با بیان اینکه هر مفصل تحمل خاصی نسبت به وزن اجسام دارد، افزود: اگر مفصل شما آسیب دیده وزن جسمی را که قبلا بلند می کردید به دو نیم کنید. بهترین راه برای جابجایی اشیاء آن کشیدن آن است. فشار دادن گاهی اوقات آسیب به دیسک را افزایش می دهد. به یاد داشته باشید که جسم را با یک پا در جلو و یک پا در عقب بکشید. هنگام بلند كردن جسم از روي زمين از كمر خم نشويد و يك پاي خود را جلو و ديگري را پشت سر قرار دهيد و از زانو خم شويد و با زانو جسم را فشار دهيد و بلند كنيد

این متخصص طب فیزیکی در خصوص نظافت رویه یا دیوارهای کابینت ادامه داد: کاری که انجام می دهید باید با بدن شما هماهنگ باشد. وقتی کابینت را تمیز می کنید و سر و بازوهایتان بالا هستند، فشار زیادی به مفاصل، به خصوص مفاصل شانه و گردن وارد می کنید. این مشکل حتی می تواند گردش خون در مغز را مختل کرده و باعث سکته شود.

وی تصریح کرد: در چنین شرایطی بهتر است بالاتر برویم یا برابر باشیم. گاهی اوقات یک حرکت پیچشی ناگهانی در محل کار باعث پارگی دیسک کمر و گردن می شود. بنابراین وقتی حرکت می‌کنید یا می‌چرخید، فقط با سر یا گردن خود نچرخید، بلکه با تمام بدن خود بچرخید.

پناهی با بیان اینکه اگر فرد در حین کار دچار آسیب و درد شد، ابتدا باید به مفصل استراحت دهد، گفت: در 24 تا 48 ساعت اول از کیسه یخ استفاده کرده، عضو آسیب دیده را بالا بیاورید و اگر درد و تورم برطرف نشد. دور بهبود، به همکاران در طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه کنید.

وی در خصوص زانوبند افزود: زانوبند گستره وسیعی دارد. برخی از زانوبندها نرم هستند و برخی از آنها دارای میله هایی در دو طرف هستند. زانوبندهایی که ساخته می شوند هر کدام عملکرد خاص خود را دارند و گاهی محدودیت هایی در حرکات فرد ایجاد می کنند. توصیه های عمومی ممکن است کار درستی نباشد. معمولا بسته به اینکه مشکل فرد چیست، زانوبند را تجویز می کنیم.

این متخصص طب فیزیکی در پاسخ به این سوال که چرا افراد باید بعد از انجام کارهای خانه استراحت کنند، ادامه داد: همانطور که می دانیم دیسک ها به عنوان ضربه گیر عمل می کنند و وقتی کارهای خانه را انجام می دهیم دیسک ها آب از دست می دهند. هنگام استراحت شبانه، آب در این دیسک ها جمع می شود و در نتیجه فرد بهبود می یابد. بنابراین افراد باید در طول روز آب کافی بنوشند و استراحت کنند زیرا آب از دست رفته در هنگام استراحت جبران می شود.

پناهی در خصوص حرکت ورزشی برای بیرون زدگی دیسک تاکید کرد: در کل نمی توان گفت. ابتدا افراد برای تقویت ستون فقرات ورزش کنند که البته باید با نظر پزشک مشخص باشد، بعد از این ورزش ها می توان ورزش های آبی عمومی را در پارک ها انجام داد.

وی در خصوص اهمیت عضله چهار سر ران گفت: این عضله تاثیر زیادی روی زانو دارد و ضعف آن باعث تشدید درد زانو می شود. از طرفی سر دیگر این عضله به لگن متصل است و اگر این عضله کوتاه شود باعث درد در ناحیه کمر، زانو و لگن می شود. بنابراین باید عضله را تقویت کنیم و از کوتاه شدن آن جلوگیری کنیم.

بالاخره این متخصص طب فیزیکی در خصوص نوع کفش یا صندلی مورد استفاده خانم ها در حین کار گفت: پابرهنه نروند و این باعث ضربه زیادی به کف پا می شود. حتما کفش یا صندل مناسب بپوشید. البته همه افراد چه احساس کنند مشکل دارند و چه آنهایی که مشکلی ندارند باید از زیره کفش استفاده کنند. کف پا باید دارای قوس و متناسب با قوس پای فرد باشد.

دیدگاهتان را بنویسید