مبارزه با فساد، راه رفع ساختارهای فسادزا در کشور است/ وزارت راه وعده اجرای قاطع قانون مالیات خانه های خالی را داده است.


ساعت: 14:03
تاریخ ارسال: 1301/04/13
کد خبر: 1880814

نماینده مردم خمین در شورای اسلامی گفت: متأسفانه تا به امروز برای رفع فساد، رانت و سوء استفاده در بخش های مختلف اقتصادی، به جای ریشه و شاخه اصلی فساد به اثر فساد رسیدگی می شود. در حال کشف و ریشه کن شدن.»

«علیرضا نظری» نماینده مردم خمین در شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وی با اشاره به تاکید رهبری مبنی بر مبارزه با ساختارهای فساد در کشور گفت: متاسفانه تا به امروز برای رفع فساد، رانت و سوء استفاده در بخش های مختلف اقتصادی، به جای ریشه یابی و عامل اصلی، به اثر فساد رسیدگی می شود. شاخه فساد افشا شود و ریشه کن شود.

وی با اشاره به اینکه کشور در مبارزه با فساد با این روش موفقیتی کسب نکرده است، تصریح کرد: مبارزه با آن تنها راه های فساد و استفاده از رانت را پیچیده می کند و به نتیجه نمی رسد.

نظری با اشاره به اینکه باید راه ها و ساختارهای مفاسد را شناسایی و از آن جلوگیری کنیم، ادامه داد: متاسفانه قوانینی در این زمینه وجود دارد و در برخی موارد قوانین در مجامع مختلف از جمله مجلس یازدهم به تصویب رسیده و دولت سیزدهم نیز تصویب کرده است. سیاست هایی که می تواند در از بین بردن ریشه فساد موثر باشد.

نماینده مردم خمین در مجلس مسیر واردات و صادرات کالا به کشورش را یکی از نقاطی دانست که متأسفانه تحت تأثیر ساختار فساد قرار گرفته است و گفت: با تصویب استقرار سامانه جامع تجارت. پیش زمینه ای برای مسیر واردات یک کالا از لحظه خرید تا ثبت سفارش و تحویل ارائه شد که در صورت ثبت ارز و همچنین مسیری که در داخل کشور طی می کند تا به دست مصرف کننده برسد، این اقدام می تواند بخش قابل توجهی از فساد را در منبع آن از بین ببرد.

نظری با اشاره به اینکه سال هاست که مقوله صدور مجوز محل رشوه، رانت و سوء استفاده بوده است، ادامه داد: قانون تسهیل فرآیند صدور مجوز که در مجلس یازدهم تصویب شد، یکی دیگر از قوانینی بود که مانع طلایی امضاها و لنت ها شد.

وی تصریح کرد: متأسفانه رانت و رشوه در فرآیند صدور پروانه کسب عاملی بود که علاوه بر ایجاد ساختار فساد در کشور، موجب بدبینی مردم به دولت نیز شد.

یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه ساختار مهم دیگری که باعث فساد در کشور می شود، ساختار مالیاتی استانی است و با الگوی مالیاتی استانی وزارت اقتصاد به سمت خشکاندن ریشه فساد در این ساختار حرکت خواهیم کرد. و تاکید کرد: در این الگوی مالیاتی استانی تمرکز بر حوزه های مختلف کاری به سمت تحقق درآمد حرکت می کند و با استفاده از روشی غیر فیزیکی در خصوص مالیات های استانی از فرار مالیاتی و ظلم به مردم جلوگیری می کنند.

نظری با بیان اینکه بانک ها در کشور خود دارای ساختار فاسدی هستند که باید با مقوله شفاف سازی جلوی آن گرفته شود، ادامه داد: کسانی که از بانک ها تسهیلات دولتی اعم از حقیقی و حقوقی دریافت می کنند باید وارد شوند تا اعطای تسهیلات بهبود نیابد. با بانک ها

وی با اشاره به اینکه باید ساختار فاسد بانک ها اصلاح شود تا پدیده بدهکاران و بدهکاران نجومی از بین برود، گفت: کسانی که مبالغ هنگفتی را از بانک بابت رانت دریافت می کنند و با دور زدن قانون بیت المال را در اختیار خود نگه می دارند. به وضوح ارائه شود.

نماینده مردم خمین در مجلس با اشاره به اینکه در حوزه فروش و عرضه خودرو متأسفانه بسیاری خارج از ضوابط و با فرار از تعهدات خود از مردم سرمایه جذب کرده و زمینه را برای دعاوی بزرگ فراهم کرده اند و ادامه داد: ساختار عرضه. خودرو یا هر کالای دیگری باید تغییر کند و به صورت شفاف در سامانه های مربوطه ثبت شود تا از بروز فساد در کشور و اطراف و مشکلات پس از آن جلوگیری شود.

نظری درباره ساختارهای فساد در حوزه زمین و مسکن گفت: متأسفانه این حوزه یکی از مشکل سازترین حوزه های فساد در کشور است و آن طور که باید کار نمی کند.

وی با بیان اینکه به دلیل کمبود ساخت و ساز در کشور در سال های اخیر متأسفانه تعادل عرضه و تقاضا در این بخش به شدت آسیب دیده است، خاطرنشان کرد: اجرای صحیح این قانون می تواند از بروز فساد در حوزه مسکن به میزان قابل توجهی جلوگیری کند. اما در اجرای قانون نباید عزم جدی وجود داشته باشد.

نظری یادآور شد: البته وزارت راه و شهرسازی نیز قول داده است که بر اجرای دقیق و کامل این طرح نظارت جدی خواهد کرد تا ساختارهای فاسد این بخش از بین برود.

انتهای پیام/ک

دیدگاهتان را بنویسید