دی ماه رسید اما خبری از مالیات خانه های خالی نیست/ مقصر عدم اجرای قانون کیست؟

ساعت: 13:48
تاریخ انتشار: 14/10/1400
کد خبر: 1795397

طبق اطلاعیه قبلی سازمان مالیاتی، اولین سری اظهارنامه مالیاتی باید در دی ماه امسال برای صاحبان این منازل صادر و ارسال می شد، اما ظاهراً این در مرحله شناسایی خانه های خالی نیست و وجود ندارد. عزم جدی برای جمع آوری مالیات

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بر اساس این قانون مالیات خانه خالی مصوب آذرماه 1395، در صورتی که واحد مسکونی واقع در شهرهای بالای 100 هزار نفر بیش از 120 روز خالی باشد، از سال اول به میزان شش برابر مالیات مشمول مالیات می شود. اجاره در سال دوم معادل 12 برابر مالیات متعلق و سال سوم پس از آن معادل 18 برابر مالیات متعلق خواهد بود.

قانونگذار شناسایی این خانه ها را از طریق سامانه املاک و مسکن به وزارت راه و شهرسازی واگذار کرده است. برای شناسایی مسکن خالی، وزارتخانه سامانه ملی املاک و مسکن را راه اندازی کرده است که ثبت نام و شناسایی مسکن خالی را برای همه (مالک و مستاجر) آسان می کند، اما این سامانه مورد استقبال قرار نگرفت و اکنون امکان درج اطلاعات وجود دارد. بر روی ساختمان های مسکونی هیچ سیستمی وجود ندارد.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی هفته گذشته از راه اندازی مجدد این سامانه و امکان ثبت نام مجدد املاک خبر داد. وقتی این سوال را می پرسیم تا 20 درصد استقبال از این سامانه و ناقص بودن اطلاعات در آن است که مردم به دلیل نامشخص بودن اطلاعات خود را ثبت نکرده اند و شناسایی خانه های خالی مشکل می شود.

وزارت راه و شهرسازی همچنین اعلام کرد 2 میلیون و 300 هزار خانه خالی را با تمرکز بر اشخاص حقوقی مانند بیمه و شرکت های بانکی و برخی خانه های خالی شناسایی کرده است. چه کسی لیست را به درخواست IRS به IRS ارسال کرد، اما IRS گفت که اطلاعات را دریافت نکرده است. اما ممکن است در اجرای این قانون تخلفاتی مشاهده شود.

به گزارش راه دانا؛ دیوید منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی در این خصوص گفت: اطلاعاتی که در این زمینه به وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی ارائه می شود، در مهلت قانونی تعیین شده برای وزارت راه و شهرسازی تکمیل نخواهد شد. برنامه ریزی تکمیل اطلاعات رایگان. نمی توان آن را به عنوان اطلاعات قطعی در نظر گرفت.

وی خاطرنشان کرد: اطلاعات به صورت دستی و در قالب لوح فشرده ارسال شده است، اما سازمان امور مالیاتی ترجیح می دهد این اطلاعات را در قالب سامانه دولتی دریافت کند و مسئولان مالیاتی اغلب به سامانه املاک و مسکن به عنوان مرجع خالی بودن اشاره می کنند. موارد.

کمیسیون قانون 90 مجلس نیز به دلیل ضریب امنیتی پایین سامانه املاک و مسکن در پی حمله سایبری در تابستان امسال که منجر به دو حمله شد، با راه اندازی یک سامانه امن با محوریت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به اختلاف پایان داد. – تعطیلی ماهانه طراحی و به وزارت راه و شهرسازی ارائه نشده است و لازم است بدانید مجوز ایجاد سامانه جدید باید توسط مجلس ارائه شود و این مجوز قبلا توسط مجلس ارائه شده است. ستاد ملی تاج

به گزارش راه دانا؛ همه موارد ذکر شده نشان می دهد ساز و کار دستگاه های اجرایی کشور با اجرای این راهبرد در ساماندهی بازار مسکن همخوانی ندارد یا سازمان های اجرایی مانند وزارت راه و شهرسازی و سازمان مالیاتی انگیزه ای برای ادامه کار نشان نداده اند.

این در حالی است که بر اساس بند 1 تبصره 8 ماده 169 قانون مالیات های مستقیم قرار بود تا پایان آذرماه سال جاری اطلاعات خانه های خالی از سازمان مالیاتی دریافت شود و این سازمان از دی ماه به صاحبان این خانه ها اطلاع می دهد. اخذ مالیات ظرف یک ماه؛ اما اکنون با گذشت 6 روز از مهلت قانونی برای صدور سفید اظهارنامه مالیاتی مسکن، هیچ اقدامی صورت نگرفته است. یه جورایی دی ماه اومد و خبری از مالیات خونه های خالی نبود.

در نهایت اکنون در ماه های پایانی سال که مالکان خانه های خالی طبق قانون باید مالیات خود را پرداخت کنند، نه تعداد و نه صاحبان این خانه ها مشخص نیست و همین امر اجرای این قانون را در سال جاری تبدیل به هاله ای می کند. برای شناسایی خانه های خالی و مالیاتی از آنها دریافت نمی شود، بنابراین با ورود این خانه ها به بازار و افزایش عرضه قیمت ها افزایش می یابد و از تجارت و انحصار جلوگیری می کند.

انتهای پیام/ آی

دیدگاهتان را بنویسید