«نظامی» حذف نمی شود/ تولید امنیتی برای فقرا و پابرهنه ها نیست!

ساعت: 09:59
تاریخ انتشار: 14/08/1400
کد خبر: 1780616

سربازی حرفه ای، خرید خدمت سربازی و تغییرات حین آموزش از جمله موضوعاتی است که رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح به آن پرداخته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ «جنگ‌ها حذف نمی‌شود» تصمیم قاطع ستاد کل نیروهای مسلح است. این بیانیه را «دریادار دوم غلامرضا رحیمی پور» رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح بیان کرد و اظهار داشت: بررسی کنید.

طرح جریمه مشمولان غایب، تغییر مدت زمان آموزش نظامی، جذب سرباز حرفه ای و آخرین وضعیت سربازی مشمولان متاهل از جمله سوالاتی است که امیر دریادار گلمرضا رحیمی پور در گفت وگوی تفصیلی با فارس به آنها پاسخ داد.

هیچ سرباز حرفه ای وجود ندارد!

این روزها برخی نمایندگان مجلس از ارائه طرح های مختلف برای تغییر نحوه خدمت سربازی صحبت می کنند، واقعیت این طرح چیست؟ آیا ارتش تغییر خواهد کرد؟

برخی افراد نظرات شخصی خود را در شبکه های اجتماعی بیان می کنند. در صورتی که تنها ارگان در این زمینه کمیته مشورتی امنیتی مجلس شورای اسلامی است.

از طرفی طرح های مختلفی در این کمیته در نظر گرفته می شود و دوستان باید دقت کنند مواردی که مورد تایید نیست افشا نشود.

سرباز حرفه ای چطور؟ آیا با توجه به شرایط موجود می توان طرحی برای سرباز حرفه ای اجرا کرد؟

هیچ سرباز حرفه ای وجود ندارد. بلکه آنچه گفته می شود یک ارتش حرفه ای است که در بسیاری از نقاط جهان وجود دارد و بازتاب دارد; استادکل همچنین می گوید که ارتش حذف نخواهد شد، فقط کیفیت بهبود خواهد یافت، زیرا تولید امنیتی نیازمند نیروی انسانی، تلاش و انرژی است. تولید هزینه های امنیتی اعم از نیروی کار و تجهیزات و غیره.

تولید امنیت برای بی پول ها و پابرهنه ها نیست / هرکس باید کار خودش را بکند

باید گفت که همه باید در تامین امنیت نقش داشته باشند. ایجاد امنیت و برخی دیگر امکان سوء استفاده از آن وجود ندارد. تولید امنیت باید در دست افراد بی پول و پابرهنه باشد و آنهایی که ثروتمندتر هستند فقط باید از این فرصت استفاده کنند و به کار و زندگی خود ادامه دهند.

ایجاد امنیت دشوار است، آسان نیست و هزینه دارد، بنابراین یک فرد فداکار آن را می خواهد.

باید بگویم خدمت سربازی آسان نیست و همه باید به نوبه خود ادای نظام و کشور داشته باشند.

طرح جریمه غایبان ناعادلانه است/ مخالفت ستادکل

بحث جریمه افراد غایب بار دیگر در مجلس شورای اسلامی مطرح شد، آیا ستاد کل نیروهای مسلح با اعمال آن موافق است؟

بحث جریمه مشمولان غایب در دستور کار مجلس قرار دارد و بسیاری از نمایندگان و همچنین خود استادل با این موضوع مخالف هستند زیرا مشکلی را حل نمی کند و تنها باعث افزایش غایبان می شود.

باید گفت اجرای این طرح عادلانه نیست و با توجه به اینکه برنامه ها باید عادلانه باشد، این طرح چندان مورد استقبال قرار نمی گیرد.

از سوی دیگر در سال های اجرای این طرح شاهد تبعات نامطلوب آن هستیم که چرا به جای اینکه نمایندگان به دنبال احقاق حقوق سربازان برای پرداخت حقوق بیشتر و فوق العاده کافی باشند، دوباره آن را تکرار کنیم.

آخرین فرصت برای بسته شدن پرونده غیبت 97 داوطلبان تا پایان سال

* یک سری از غایبان سال 97 در جریمه غیبت سربازی شرکت کردند و خود را تهاتر نکردند، تکلیفشان چیست؟

مهلت بسته شدن پرونده مشمولان غایب متقاضی طرح مشمولان غایب در سال 97 بر اساس قانون بودجه 1400 است.

بر اساس قانون بودجه، 1400 مشمول غایب که بیش از 8 سال از سربازی غایب بوده و بخشی از حق بیمه خود را در سال های 97 و 99 پرداخت کرده اند، فرصت تکمیل پرونده و پرداخت اقساط کامل تنها 1400 نفر را دارند تا بتوانند هزینه های خود را پرداخت کنند. باقی مانده بدهی کارت آزادی خود را دریافت کنید.

این افراد برای بسته شدن پرونده و پرداخت حق بیمه باید به پلیس +10 یا سازمان مردمی مراجعه کنند.

به بهبود شرایط نظامی اشاره کردید، نظرتان در این زمینه چیست؟

بحث دستمزد، معیشت، اضافه کاری و مانند آن از جمله مطالباتی است که ستاد کل در سال 1401 از مجلس و دولت برای بهبود بیشتر وضعیت نظامی خواهد داشت.

بخشش یک اضافه کاری سالانه با یک فرمانده است

در هفته نیروی انتظامی از بخشش برخی از سنوات سربازی ناجا خبر داد. آیا بخشودگی سنوات شامل حال سایر خدمتگزارانی که در سایر سازمان ها اعم از سپاه، ارتش، وزارت دفاع و… خدمت می کنند نیز می شود؟

بر اساس قوانین، فرماندهان می توانند تمام یا بخشی از خدمت سالانه را به سربازی که از عملکرد خود راضی است، ارائه دهند.

سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی در هفته نیروی انتظامی اعلام کرد که بخشی از اضافه کاری سالیانه سربازان ناجا ساده می شود و این در حیطه اختیارات فرمانده است، اما باید توجه داشت که عادلانه نیست. زمان، و شخصی که دیر می رسد؟

80 درصد زندانیان به موقع می رسند

البته باید گفت 80 درصد از بازداشت شدگان به موقع حاضر و به محل کار اعزام می شوند.

شرایط بخشودگی سالیانه اضافه کاری چیست؟

سربازانی که سنوات اضافه کاری دارند در صورت احراز شرایط در طول خدمت و کسب موافقت یگان خدمتی و فرماندهان ارشد، همان 3 یا 6 ماه اضافه کار را دریافت خواهند کرد.

طبق تبصره ماده 58 قانون خدمت وظیفه عمومی، مشمولان غایبی که در حین خدمت حسن خلق، رفتار و جدیت در انجام وظیفه یا شجاعت و ایثار در عرصه های نظامی، عملیاتی و امنیتی از خود نشان دهند به خدمت سربازی اعزام می شوند. . یا بخشی از اضافه کاری سالانه آنها در صورت تایید فرماندهان لغو می شود.

بر اساس این ضوابط، مصادیق اخلاق و رفتار، حسن انجام وظایف و شرایط خاص به کلیه سازمان‌های نیروهای مسلح ابلاغ می‌شود و کارکنان وظیفه با غیبت سالانه 3 یا 6 ماهه می‌توانند با مراجعه به پرسنل نیرو‌های مسلح مطلع شوند. چگونه از قوانین بخشش لذت ببریم.

چند نمونه از بخشش در محل کار:

1- سرویس دهی به کارکنان کشیک بومی یا غیر بومی در منطقه امنیتی با حداقل 6 ماه خدمت مستمر یا 8 ماه با وقفه و کارکنان کشیک خارجی در منطقه امنیتی غیر بومی و عملیاتی با حداقل 10 ماه نیروی خدماتی و وظیفه خارجی در مناطق محروم و بد آب و هوا با حداقل 12 ماه سابقه خدمت در منطقه.

2- خدمت در مشاغل سنگین و زیان آور مانند حفاظت فیزیکی، امنیت، رانندگی در مناطق کم برخوردار.

3- افسران وظیفه شاغل در مناطق عادی که حداقل یک سال در حراست خدمت کرده باشند.

4- کارمندان وظیفه که معمولاً به دلیل کار در محیط سرد، گرم یا به اصطلاح بیرون خدمت کرده اند.

5-افراد دارای شرایط خاص مانند یتیم، فرزندان جانباز، سرباز متاهل، پدران زندانی به شرط عدم احراز حکم امنیتی، فوت اعضای درجه یک خانواده در حین خدمت، سربازان تحت پوشش کمیته امداد یا سازمان. برای رفاه

6- نگهداری خوب از اموال در اختیار کارکنان کشیک به عنوان رانندگان.

7- افسران وظیفه که با رعایت نظم و انضباط قبل و حین خدمت موفق به ثبت ابتکاری شده اند که منجر به تهیه مقاله علمی مهم و معتبر شده است.

8- عصای حافظ باید دارای حداقل یک جزء قرآن، حافظ حداقل یک پنجم نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و اصول کافی باشد.

9- سرباز نمونه در جشنواره های تشکیلاتی و قدرتی مانند جشن حضرت علی اکبر (ع)، جشن روز سرباز و برترین دوره های آموزشی.

10- نفرات اول تا دهم مسابقات فرهنگی، ورزشی، قرآنی و علمی که در سطح سازمان نیروهای مسلح برگزار می شود. از نفر اول تا سوم در مسابقات علوم فرهنگی، ورزشی، قرآنی و علمی در سطح واحد، ولایت و قدرت شده اند.

تغییر مدت دوره آموزشی به نفع سرباز است

برخی گزارش ها مبنی بر تغییر مدت زمان آموزش نظامی وجود دارد. در دوره سلطنت، دوره جنگ یک ماه بود که اکنون افزایش یافته است. دلیل ش چیه؟

ستاد کل نیروهای مسلح در نظر دارد دوره آموزشی را افزایش دهد به همین دلیل افزایش مدت آموزش نظامی در دستور کار قرار گرفته است چرا که این افزایش هم به نفع سرباز و هم به نفع یگان های نظامی است چرا که آموزش سربازی در حال افزایش است.

درست است که دوره آموزشی سخت است، اما باید گفت که ارزشش را دارد، زیرا هر چه آموزش بیشتر باشد، بیشتر به معنای یادگیری است و سرباز زمان بیشتری را صرف مفاهیم نظامی و آموزش می کند؛ اما باید گفت که این دوره آموزشی بسیار سخت است. این امر آمادگی جسمی و روحی سرباز را برای خدمت سربازی در رشته های مختلف افزایش می دهد و سرباز را آماده می کند. البته در حال حاضر این موضوع در حال بررسی است.

17 تا 24 ماه، مدت خدمت سربازی

* دوره فعلی خدمت سربازی چند ماه است؟

طبق قانون خدمات کشوری هنوز 17 تا 24 ماه است.

افرادی که 17 ماه در مناطق مرزی و امنیتی خدمت می کنند، کسانی که در خانه یا در مناطق گرمتر خدمت می کنند، باید 24 ماه خدمت کنند.

سربازان متاهل خدمت سربازی در منطقه سکونت هم 24 ماه حساب می شوند؟

سربازان متاهل در هر منطقه ای که در آن خدمت می کنند، دو ماه کمتر از مدت مقرر به سربازی می روند.

سربازان متاهل اگر در محل سکونت خود که منطقه خوش آب و هوایی است خدمت کنند 22 ماه و اگر محل سکونت آنها از منطقه مرزی محروم باشد 15 ماه خدمت می کنند.

چه مزایای دیگری برای زوج های متاهل در نظر گرفته شده است؟

همانطور که گفتم برای کمک به سربازان متاهل، ستاد کل نیروهای مسلح به انجام خدمت سربازی در محل سکونت ادامه می دهد و دو ماه کسر خدمت اعطا می کند و در ضمن به ازای هر فرزند سه ماه خدمت سربازی متاهل اعطا می شود. . کاهش خواهد یافت.

از طرفی حقوق مشمولان متاهل بیشتر از غیر مشمولان است و حقوق این دسته از مشمولان 100 درصد معادل قانون خدمات کشوری است و علاوه بر آن حق ازدواج به آنها پرداخت می شود.

به طور کلی می توان گفت که سربازان متاهل با کسر حق بیمه با توجه به مدرک تحصیلی، محل خدمت و سایر مزایا، یک میلیون و 800 هزار تن و بیشتر حقوق دارند.

تعداد روزهای مرخصی سربازان با پایوران یکسان است

چند روز مانده به سربازان؟

مرخصی کارکنان وظیفه به عنوان حق الزحمه کارکنان محسوب می شود. بر این اساس 30 روز مرخصی دارند و می توانند تا یک ماه مرخصی تشویقی دریافت کنند.

زندانیان به شایعات توجه نمی کنند/ به موقع به سربازی بیایید

هر از چند گاهی اخباری مبنی بر تغییر مدل سربازی یا خرید جایگاه خدمات و … به گوش می رسد که در مورد اعزام مشمولان تردید ایجاد می کند; به عنوان رئیس اداره منابع انسانی سرباز که اطلاعات کاملی از آخرین تغییرات نظامی دارید، چه توصیه ای به دست اندرکاران دارید؟

باید به جوانان مهربان بگویم مراقب باشید و شایعات را نادیده بگیرید و از ستاد کل نیروهای مسلح همه امور در حوزه نظامی را زیر نظر داشته باشید.

خدمتگزاران محترم باید برای وقت خود ارزش قائل باشند و با حرف ها یا طرح های ناپسند یا نقل قول های نادرست در شبکه های مجازی تعلل نکنند و سعی کنند به موقع خدمت سربازی خود را بگذرانند زیرا در غیر این صورت سن آنها افزایش می یابد و هم مضطرب و استرس می شوند و هم تبدیل به یک فرد می شوند. سرباز گمشده، محروم از تعدادی مزایای اجتماعی.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید