در موارد اخیر به مهندسی خوب دشمن گفتم «آفرین» / نقشه دشمن جامع بود، اما محاسبه آنها اشتباه بود / وضعیت اقتصادی کشور خوب نیست; آن مشکل زمینه استفاده از آن بود

در موارد اخیر به مهندسی خوب دشمن گفتم «آفرین» / نقشه دشمن جامع بود، اما محاسبه آنها اشتباه بود / وضعیت اقتصادی کشور خوب نیست;  آن مشکل زمینه استفاده از آن بود

رهبر انقلاب اسلامی به تبیین نقشه و محاسبه دشمن در حوادث اخیر پرداختند و گفتند: در این موارد نقشه دشمن جامع بود، اما محاسبه اشتباه بود. وی با تاکید بر اینکه دشمن از همه عوامل لازم برای ناراحتی و نابودی یک کشور استفاده کرد، ضمن برشمردن این عوامل گفت: عامل اقتصادی وجود داشت چون وضعیت اقتصادی کشور خوب نبود و نیست، بنابراین مشکل معیشتی مردم دلیل بر این بود که از آن استفاده کنید

رهبر انقلاب اسلامی در آستانه ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در دیدار جمعی از قاریان اهل بیت مداحی را هنر توأم علم و معرفت دانستند. عواطف و نقش آفرینی در نبردهای حساس کشور و علت شکست نقشه همه جانبه و برنامه ریزی شده دشمن در مواردی است که آخرین اشتباه محاسباتی خود را از واکنش مردم، جوانان و مسئولان عنوان کردند و تاکید کردند: راه دلسردی. دشمنی‌ها برای قوی‌تر کردن ایران است.

حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار عشق و ارادت حضرت صدیقه کبری را در امور شخصی و عمومی بسیار مؤثر دانستند و با بیان نکاتی از مداحان گفتند: مداحی میراث شیعه و هنری پیچیده است که صدای خوش را در هم می آمیزد. شعر و موسیقی خوب. محتوای مناسب و فاخری خلق می شود و همه عناصر آن باید مانند سایر متون گرانبهای دینی زیبا باشد.

وی با اشاره به اهمیت آهنگ صحیح در انتقال مفاهیم گفت: برخی از آهنگ هایی که متناسب با آهنگ های گناه است، برای مداحی مناسب نیست و نباید مداحی را با آنها مخلوط کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای افزایش رشد فکری جامعه را یکی از رسالت های مداحی برشمردند و گفتند: در مداحی جدای از علم آموزی، بیداری عواطف نیز هست. البته احساس بدون استدلال مفید نیست، اما ویژگی منحصر به فرد معرفت شناسی در متون شیعه این است که جدای از عواطف، عمق شناختی مخاطب را نیز افزایش می دهد.

وی با اشاره به نقش فوق العاده مداحان در نبردهای حساس کشور از جمله دفاع مقدس و تشویق جوانان به حضور در جبهه ها و فداکاری برای کشور و نیز مناسبت های مختلف از جمله فتنه 88 و 18 آذر، گفت: تاکید کرد: بدانید که مدا و با نقش آفرینی در پدیده بزرگ و جذاب مداحی در خدمت انقلاب که به معنای دگرگونی مدرن کشور و گسترش فضای «مبارزه با ظالمان، مستبدان استکبار و فساد».

رهبر انقلاب فرهنگ سازی را کار مهم دیگر مداحان می دانند و می فرمایند: «ایستادگی در برابر دشمن یا حمله به او»، «پیشرفت علمی»، «خانواده و فرزندسازی»، «بصیرت و امیدبخشی» و «مقاومت در برابر تاکتیک های مذبوحانه دشمن در «ذهن جوان» یکی از مفاهیمی است که نیازمند فرهنگ سازی و هدایت فکری و عملی مخاطب است.

وی پس از برشمردن شرایط لازم برای ایفای این نقش ها، شرط اول را دقت در هدایت افراد و دوری از پول، شهرت و موقعیت اجتماعی در کار مدا خواند و افزود: شرط دیگر نقش آفرینی بهتر آن است. مدا برای کسب علم، پس با مطالعه کتب اخلاقی، حدیثی، تفسیری و آثار بزرگانی چون شهید مطهری، پایه های علمی خود را تقویت کنید.

حضرت آیت الله خامنه ای یکی دیگر از شروط مداحی مؤثر را در جریان قرار گرفتن از رویدادهای مهم جهان دانستند و گفتند: جهان در حال تحولات اساسی اما تدریجی است و ما با یک نقطه عطف مهم تاریخی مواجه هستیم یا در آن قرار داریم که برای درس گرفتن از این تحولات باید مطالعه کنیم. مهم است که در جهان و کشور آگاه باشید.

رهبر انقلاب اسلامی سپس به تشریح نقشه و محاسبات دشمن در حوادث اخیر پرداختند و گفتند: در این موارد نقشه دشمن جامع بود اما محاسباتش اشتباه بود.

وی با تاکید بر اینکه دشمن از همه عوامل لازم برای ناراحتی و نابودی یک کشور استفاده کرد، ضمن برشمردن این عوامل گفت: عامل اقتصادی وجود داشت چون وضعیت اقتصادی کشور خوب نبود و نیست، بنابراین مشکل معیشتی مردم دلیل بر این بود که از آن استفاده کنید

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: همچنین عامل امنیتی، نفوذ تیم های جاسوسی، قیام ایران هراسی استکبار در جهان به شیوه های مختلف تبلیغاتی، همراه داشتن برخی عناصر داخلی، تحریک انگیزه های قومی، مذهبی، سیاسی و شخصی و… و تبليغات گسترده از جمله عوامل ديگري است كه از ماهها پيش آغاز شده بود نگران كننده بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: من به‌عنوان یک ناظر در دل گفتم «آفرین» برای مهندسی خوب دشمن، چون همه چیز را به‌جا و به‌اندازه فراهم کرده بود، اما علی‌رغم این طرح که در کشورهای دیگر مؤثر است، انجام دادند. نه به این دلیل که محاسبه آنها اشتباه است.

وی با برشمردن مصادیق اشتباه محاسباتی دشمن خاطرنشان کرد: آنها معتقد بودند که ملت ایران به دلیل مشکلات اقتصادی از طرح براندازی و تجزیه طلبی آنها حمایت خواهد کرد. فکر می کردند با فحاشی و توهین و توهین های مختلف می توانند مسئولان کشور را منفعل و خارج از میدان کنند. آنها فکر می کردند که با وسوسه و آشفتگی می توانند بین مقامات ارشد کشور اختلاف ایجاد کنند. فکر می کردند با دلارهای نفتی فلان کشور مزدور آمریکایی می توانند اراده جمهوری اسلامی را تحت تأثیر قرار دهند. آنها فکر می کردند که جوانان ما با تشویق چند عنصر فداکار به پناه بردن به کشوری دیگر و گل پاشیدن علیه ایران ناامید می شوند، در حالی که اشتباه کردند و هیچکس به آنها توجهی نکرد.

رهبر انقلاب اسلامی تاکید کردند: اشتباه کردند زیرا اراده و عزم جمهوری اسلامی از همه عوامل قدرت آنها قویتر و محکمتر بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: 40 سال است که علیه جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند، اما چون محاسباتشان اشتباه است، تاکنون شکست خورده‌اند و در آینده نیز شکست خواهند خورد.

وی با تاکید بر اینکه اشتباه محاسباتی دشمن نباید ما را غافل کند، گفت: ما نیز باید مراقب باشیم. نگذارید بی خیال و مغرور شویم و بگوییم همه چیز تمام شده است. ما باید روی زمین بمانیم و بدانیم امید و وحدت ملی عامل نجات ملت است.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: در کشور سلایق و نظرات مختلفی وجود دارد، اما در مورد اسلام، نظام و انقلاب بین مردم اتفاق نظر وجود دارد. پس اجازه ندهیم این وحدت از بین برود و به اختلافات قومی و مذهبی کمک نکنیم و احساسات گروهی را علیه گروه دیگر برافروختیم.

وی با تاکید بر اینکه هرکس به وحدت ملت لطمه زد، هم در میدان و هم برای دشمن تلاش می کرد، گفت: همه اعم از منبری ها، مبلغان، دانشگاهیان، نویسندگان و شاعران باید به این موضوع توجه کنند و شکست بخورند. دشمن را دست کم نگیرید

حضرت آیت الله خامنه ای قوی شدن را عامل اصلی تضعیف روحیه دشمن می دانند و می افزایند: وقتی آنقدر قوی شویم که دشمن ناامید شود، می توانیم به آرامش برسیم و دلیل تاکید مکرر بر تقویت ایران است.

وی با تحسین آمیختگی سرود با مداحی برای انتقال مفاهیم مهم، گفت: آرمان های انقلاب فراتر از مرزهای کشور روز به روز آشکارتر می شود که نمونه آن توزیع سرود تبریک فرمانده به کشورهای دیگر و معرفی او به زبان های مختلف حتی فارسی. که این عوامل می تواند به اقتدار کشور کمک کند.

در ابتدای این جلسه هشت نفر از قاریان و شاعران به تلاوت ابیات و مدیحه سرایی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها پرداختند.

دیدگاهتان را بنویسید