در پس اتهامات بی اساس علیه ایران در جنگ اوکراین، انگیزه های سیاسی وجود دارد

پس از جلسه غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل که به درخواست اوکراین و بررسی نقش پهپادهای ایرانی در جنگ در این کشور برگزار شد، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل به بیان دیدگاه های جمهوری اسلامی پرداختند. ایران در خصوص بحران اوکراین و تلاش‌های برخی طرفین را برای ارتباط بین بحران اوکراین و قطعنامه ۲۲۳۱ توافق هسته‌ای تشریح کرد.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد موضع ایران در قبال وضعیت اوکراین را روشن و منسجم خواند که از ابتدای بحران اوکراین به طور مستمر بر آن تاکید شده است.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل افزود: ما همواره تاکید کرده ایم که همه اعضای سازمان ملل باید به اهداف و اصول مندرج در منشور ملل متحد و حقوق بین الملل از جمله حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی کاملا احترام بگذارند. .

ایروانی اضافه کرد: ایران به عنوان کشوری که هشت سال تجاوز و جنگ تحمیلی را تجربه کرده است، به طور مستمر از صلح و پایان فوری جنگ در اوکراین حمایت کرده و از طرفین خواسته تا خویشتن داری، پرهیز از تشدید تنش و حل و فصل واقعی اختلافات را داشته باشند. باید فرآیند معرفی شود و به ریشه های این شرایط توجه شود.

وی افزود: ما از تلاش‌های مستمر برای یافتن راه‌حل برای این مناقشه حمایت می‌کنیم و در این راستا وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مناسبت‌های مختلف با همتایان خود در هر دو طرف درگیری تماس گرفته است.

سفیر و نماینده دائم ایران خاطرنشان کرد: ایران همواره گفته است که ادعاهای بی اساس مبنی بر انتقال پهپادها برای استفاده در مناقشه اوکراین را رد می کند.

وی با ابراز ناامیدی از اینکه برخی کشورها در بحران اوکراین تنها به دنبال انگیزه ها و اهداف سیاسی هستند، افزود: این کشورها با ایجاد کمپین ضد اطلاعاتی و جنگ روانی علیه ایران سعی در ارائه تفسیر گمراه کننده از قطعنامه 2231 شورای امنیت دارند. و ارتباط بین ادعاهای بی اساس و قطعنامه 2231 ایجاد کند.

ایرانی افزود: ایران اصرار دارد که موضوعات پیرامون مناقشه کنونی اوکراین از نظر شکل و محتوا کاملاً بی ارتباط با قطعنامه 2231 است و هرگونه فعالیت در این زمینه خارج از قطعنامه و دستور کار دبیرخانه است. علاوه بر این، ما اعتقاد راسخ داریم که هیچ یک از صادرات تسلیحاتی ایران از جمله پهپادها به سایر کشورها مشمول بند 4 پیوست ب قطعنامه 2231 نمی باشد.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به تعامل سازنده خود برای حل مناقشات در اوکراین ادامه می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید