«دستور الكترونيكي» دستور سوء استفاده و اسراف را در بر مي گيرد! / شفاف سازی در حوزه پزشکی با حذف «کتاب های درمانی»

ساعت: 15:14
تاریخ انتشار: 14/01/1400
کد خبر: 1794237

از امروز 10 آذرماه در سطح کلان، قانون اعمال نسخه الکترونیکی کلید می خورد، قانونی که بی شک در رفع بخشی از مفاسد حوزه پزشکی در حوزه سلامت موثر خواهد بود. با این حال انتظار می رفت پیمانکاران این پروژه قبل از اجرای آن بخشی از نواقص این پروژه را برطرف کنند.

به گزارش خبرنگار شبکه های اجتماعی راه دانا؛ یکی از اساسی ترین مراحل در سلامت الکترونیک به طور کلی که می تواند در اسرع وقت به این هدف استراتژیک دست یابد، معرفی نسخه الکترونیکی است. قانونی که دولت را در برنامه ششم توسعه موظف کرده اجرای نسخه نویسی الکترونیک را در اولویت قرار دهد.

اما چنین قوانینی در دهه های اخیر پس از انتخابات ریاست جمهوری و انتقال قدرت توسط دولت ها به فراموشی سپرده شده است. زیرا وقتی دولت ها به این نتیجه می رسند که قطعنامه ای خلاف منافع آنهاست، اجرای آن را متوقف می کنند یا به هر نحوی به اجرای آن ادامه می دهند.

اما دولت سیزدهم تنها دولتی است که علیرغم اجرای قوانین و تکمیل پروژه های متروکه، دولت های گذشته را با تمام قوا اجرا می کند و این در حالی است که اجرای چنین قوانینی ضامن منافع کشور یا رفاه و سربلندی مردم است. .

رئیس جمهور همچنین علیرغم درخواست اخیر وزیر بهداشت از سیدابراهیم رئیسی با طرح تعلیق این طرح مخالفت کرد. در حالی که مشکلات عدیده دولت ناشی از انفعال دولت های گذشته و پیامدهای تحریم های سرکوبگرانه غرب می تواند دلیل موجهی باشد، علیرغم اینکه اجرای این پروژه کار دولت را بسیار دشوارتر و دشوارتر کرده است. دستور ویژه رئیس جمهور مبنی بر اینکه قانون نسخه برداری الکترونیکی باید با تمام قوا اجرا شود.

به همین دلیل در زمان موعود یعنی اولین روز زمستان و اول دی ماه حذف نسخه های کاغذی و ارائه نسخه برداری الکترونیکی در دستور کار قرار گرفت و از ابتدای صبح امروز رسانه های کشور گزارش دادند. حادثه.

اما از آنجایی که در فضای مجازی، آگاهانه یا ناآگاهانه، اعمال قانون کپی برداری الکترونیک باج خواهی می شود. در عین حال مردم نه تنها از مزایای این قانون اطلاع چندانی ندارند، بلکه با اتفاقاتی که در اجرای آزمایشی آن در چند سال اخیر رخ داده، تصور ناخوشایندی از کپی برداری الکترونیکی دارند.

به عنوان مثال مواردی مانند قطعی برق، عدم پوشش اینترنت، عدم همکاری برخی داروخانه ها با بیمه و …. تاثیر زیادی در دلسردی افراد و نظرات منفی آنها داشته است.

مزایای کپی رایتینگ الکترونیکی

b770957f e2b6 4310 93d4 d4bdb6d0debd خبر خاکستری

در تحلیل ها و گفت وگوهای فراوانی که رسانه ها با صاحب نظران نظام سلامت، مسئولان و متولیان حوزه سلامت، نمایندگان مجلس، پزشکان، داروسازان و… انجام داده اند، می توان مهم ترین فواید و مزایای تجویز الکترونیکی برای مردم و جامعه را خلاصه کرد. در عواملی مانند؛ «ارتقای کیفیت و ارتقای خدمات پزشکی»، «افزایش پوشش»، «دسترسی آسان به خدمات پزشکی»، «فرصت دسترسی به سابقه پزشکی بیمار و ادامه روند درمان بهتر»، «حذف مدارک پزشکی و نسخه کاغذی و هزینه صرفه جویی “، حل مشکلات ناشی از ناخوانا بودن نسخه ها و امکان نظارت بر انطباق روش های درمانی با پروتکل های درمانی “و ….

c0851003 64b4 480b bd5c 49ab78218059 خبر خاکستری

به موارد فوق می توان چند تخلف جدی در قالب قاچاق و سوء مصرف مواد مخدر را نیز اضافه کرد که برخی گروه ها و افراد در مورد بیمه و تراکت می نویسند.

ضمناً با اجرای این طرح سوء استفاده هایی که در کتب پزشکی صورت گرفته مرتفع خواهد شد و هیچکس نمی تواند از غیرکتاب به دلیل شباهت آن به کتاب با تصاویر اقوام و آشنایان استفاده کند. سؤالی که صراحتاً در فتاوای آیات عظام تقلید از آن نهی شده است.

نقاط ضعفی که کپی رایتینگ الکترونیکی را گرفتار کرده است

87ac743f 9bbe 4f19 b4a5 8d8baee4719a خبر خاکستری

یکی از نکات مهمی که جای نقد دارد و مسئولان در برخورد با آن کوتاهی می کنند، آگاهی است امضای دیجیتالی پزشکان و) نکته ای که گاهی باعث بروز مشکل در سیستم می شود.

مورد بعدی این است که در دوره آزمایشی، بیمارانی که با مراجعه به داروخانه محل زندگی و کار خود یا داروخانه های مورد اعتماد خود مجبور به تغییر نسخه الکترونیکی شده بودند متوجه شدند که این داروخانه یا به دلایل مختلف با طرح نسخه الکترونیکی همکاری نکرده است. یا مشکلات همکاری در سیستم وجود دارد. در نتیجه، بیمار مجبور بود زمان و انرژی خود را صرف کند تا زمانی که داروخانه ای پیدا کند تا داروی مورد نیاز خود را به صورت الکترونیکی دریافت کند. حال تصور کنید که همراه با یک بیمار بدحال موظف است در اسرع وقت دارو را برای بیمار تهیه کند، حالا در چنین شرایطی می توان بدترین چیزها را در این روند زمانی ارائه کرد.

07b12a02 b25a 4d86 9bbb 0888eb0566fd خبر خاکستری

یکی دیگر از مشکلاتی که قانونگذار برای آن چاره اندیشی نکرده است، احتمال قطع یا تاخیر برق و عدم آنتن دهی اینترنت است که هر از چند گاهی نمایان می شود. به نظر می رسد در این مدت که این مقاله در حال تهیه و ویرایش است، اکثر افراد با سرعت اینترنت مشکل دارند. با این حال، با همان مثال بیمار قبلی، اگر با چنین موردی مواجه شد، چه باید کرد؟

یکی از بی پاسخ ترین سوالاتی که تاکنون مطرح شده این است که چگونه بیمه شده در پایان درمان و دریافت داروهای خود از طریق مکانیزم نسخه الکترونیکی می تواند هزینه ها و سهم اندک بیمه شده و بیمه شده را درک کند و متوجه شود که چند درصد از میزان دارویی که دریافت کرده است بیمه شده است. و چند درصد از آنها به عنوان بیمه شده یا پرداخت شده باید پرداخت کنند؟

اخرین حرف؛ گرفتگی حذف نشد

c42aea00 c555 44af 94d4 ab5a72be09c3 خبر خاکستری

با توجه به موارد فوق، پس از اجرای طرح آزمایشی کپی‌نویسی الکترونیکی، ممکن است در بازخوردهای دریافتی از اجرای عرضی این پروژه، خطاها و مشکلات فوق برطرف شده باشد. این پرونده به دلیل عدم ارائه اطلاعات و توضیحات مورد نیاز برای حذف تبلیغات در شبکه های مجازی و اختلاف نظر پیمانکاران پروژه مورد انتقاد است. به ویژه در اجرای ناموفق قبلی کپی برداری الکترونیکی، مجریان طرح نتوانستند با ارائه واقع بینانه مزیت های ویژه این قانون مردم را متقاعد کنند که این پروژه از هر نظر به نفع عموم است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید