شفاف سازی صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی در دستور کار قرار می‌گیرد

رئیس سازمان بورس:

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: با توجه به ساختار شفاف صندوق های بازنشستگی تکمیلی، ارزش خالص دارایی آنها روزانه در سامانه های مرتبط با صندوق منتشر می شود.

به گزارش خبرگزاری موج


به گفته این سازمان تبادلمخصوصا مجید عشقی صندوق های بازنشستگی این صندوق ها از جمله صندوق هایی هستند که اساسنامه آن در ماه های اخیر تنظیم شده است و با توجه به ساختار شفاف صندوق های بیمه بازنشستگی تکمیلی، ارزش خالص دارایی آنها روزانه در سامانه های مرتبط با صندوق منتشر می شود و این شفاف سازی زمان زیادی را به خود جلب می کند. . بازار سرمایه و کشور توسعه یافته برای پروژه های مختلف سرمایه گذاری خواهد کرد.

وی افزود: علاوه بر این منبع مالی قابل توجهی در پایان دوره همکاری در اختیار کارمند قرار می گیرد تا نیازهای دوران بازنشستگی وی را تامین کند. انتظار می‌رود این صندوق‌ها به کندی رشد کنند و به عنوان ارزش دارایی، سهمی در آینده بازار سرمایه به خود اختصاص دهند.

عشقی با اشاره به اینکه 3 مصوبه اصلی برای وجوه اضافی صادر شده است، افزود: این وجوه برای تامین آینده کارکنان شرکت ها و سازمان ها در نظر گرفته شده است به گونه ای که ماهانه یا دوره ای مبلغی از حقوق کارمند کسر و مبلغی از آن کسر می شود. همچنین توسط سازمان داده شده است. مبلغی را که در پایان خدمت کارمند پرداخت می شود، طبق توافق اولیه بین کارمند و کارفرما اضافه کنید.

رئیس سازمان بورس گفت: این صندوق ابزاری است با هدف حفظ نیروی انسانی در یک سازمان. مقایسه بازدهی بازارهای مختلف نشان می‌دهد که بازده بلندمدت سرمایه‌گذاری‌های سهام قابل مقایسه با سایر بازارها نیست و تفاوت بسیار بزرگ و قابل توجهی دارد.

وی افزود: یکی از تفاوت‌های اساسی صندوق بازنشستگی تکمیلی با صندوق‌های بازنشستگی سنتی این است که این سرمایه‌گذاری‌ها در بازار سرمایه نقدشوندگی بالایی دارند و حد نصاب‌های مشخصی برای دارایی‌های آنها وجود دارد و نظارت لحظه‌ای بر رعایت این حد نصاب‌ها وجود دارد. بنابراین انتظار می‌رود این صندوق‌ها بازدهی بیشتری نسبت به بازار سرمایه داشته باشند و انتظارات صندوق‌های بازنشستگی را برآورده کنند. بنابراین بحث مالکیت شرکتی در این صندوق ها به هیچ عنوان مطرح نمی شود و این صندوق ها نمی توانند بیش از حد نصاب در سهام وارد شوند و هر سهم محدودیتی دارد. بنابراین این صندوق ها می توانند خلاء صندوق های بازنشستگی سنتی را پر کنند.

عشقی درباره دو شرکت دریافت کننده مجوز گفت: دو شرکت مذکور مراحل تاسیس خود را طی می کنند که پیش بینی می شود تا یک ماه آینده تاسیس شود و می توانند اشتراک خود را انجام دهند.

رئیس سازمان بورس وی در پاسخ به این سوال که آیا درخواست جدیدی به این سازمان ارسال شده است، گفت: بله، تعدادی درخواست دیگر نیز ارسال شده است که باعث رشد آهسته اما پیوسته صندوق ها می شود و می توانند در پنج سال آینده سهم قابل توجهی از بازار داشته باشند.



آیا این خبر مفید بود؟