دستگیری و محاکمه برخی از عوامل شورش های اخیر


ساعت: 15:08
تاریخ انتشار: 1301/08/16
کد خبر: 1909242

رئیس قوه قضائیه درباره دستگیری و محاکمه برخی از عوامل قتل در پرونده های اخیر گفت: همه افرادی که در اغتشاشات اخیر مرتکب قتل شده اند باید هرچه سریعتر شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجایی امروز دوشنبه (25 آبان) طی سخنانی در جلسه شورای عالی قوه قضائیه ضمن قدردانی از تدبیر و دولتمردان مردم محور ایران اسلامی که در 13 آبان روز مبارزه با استکبار جهانی با حضوری حماسی غیرت دینی و ملی خود را در موکب های سراسر کشور به جهانیان نشان دادند، گفتند: مردم عزیز ایران اسلامی با حضور حماسی خود در راهپیمایی 13 آبان، چندین موضوع و مقوله را به منصه ظهور رساندند. از آن جمله می توان به اصرار بر اقامه حق و عدالت، وفاداری به ارزش های دینی و انقلابی، پیروی از توصیه های امام راحل و مقام معظم رهبری، نفرت و انزجار از دل مستکبران جهان به ویژه آمریکا اشاره کرد.

رئیس قوه قضائیه که با حضور در راهپیمایی 22 آبان با تعدادی از راهپیمایان به صورت چهره به چهره گفت و گو کرد، افزود: همچنین مردم در حماسه راهپیمایی 22 آبان در سراسر کشور از همه نیروها و نهادهای امنیتی خواستند تا برخورد قاطع با فتنه گران و ناقضان امنیت کشور در صحنه و شناسایی و دستگیری عوامل و عوامل ریشه ای قضایای اخیر در کمترین زمان ممکن.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: مردم ما در تمامی راهپیمایی های اخیر خود از جمله راهپیمایی 13 آبان از قوه قضائیه التماس جدی داشته اند که با عوامل و عوامل اصلی جرایم ارتکابی قاطعانه و سریع برخورد و آنها را تحت تعقیب و مجازات قرار دهد. به دستور قانون اجرایی و اجرایی است.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: پیش از این در اولین روزهای رسیدگی به پرونده های اخیر، مقامات قضایی از مقامات امنیتی و دستوری خواستند عوامل اصلی اغتشاشات را شناسایی، دستگیر و معرفی کنند. پیشرفت های خوبی در این زمینه حاصل شده و این روند ادامه دارد. بر این اساس بار دیگر تاکید می کنم که عوامل کشته و مجروح در موارد اخیر با خود اسلحه حمل کردند، اموال مردم را آتش زدند، نظم عمومی را بر هم زدند، مردم را از تجارت منع کردند، ترس ایجاد کردند، آرامش مردم را بر هم زدند، آنها را بر هم زدند. باید در اسرع وقت شناسایی و وارد سیستم قضایی شود.

قاضی همچنین به دستگیری و محاکمه برخی از عوامل قتل در پرونده های اخیر اشاره و تصریح کرد: تمامی افرادی که در اغتشاشات اخیر مرتکب قتل شده اند باید در اسرع وقت شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شوند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجیعی در ادامه به مراجع ذیربط قضایی تاکید کرد: همانطور که از روز اول گفتیم صف معترضان و مردم متاثر از عواطف جدا از عوامل اصلی جنایت و دریافت دستور از دشمن است. ; بنابراین، همکاران قاضی باید هر چه سریعتر نسبت به محاکمه و مجازات عواملی که از بروز اغتشاشات اخیر جلوگیری و تحریک می کنند، اقدام کنند.

در همین راستا رئیس قوه قضائیه به معاون اول خود و دادستان کل کشور دستور داد تا بر روند تشکیل پرونده‌ها با عوامل اصلی اغتشاشات اخیر نظارت و مساعدت لازم را به مراجع قضایی ذیربط که مسئول هستند، داشته باشند. برای تکمیل فایل های این عناصر.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به روشن شدن ماهیت پرونده های اخیر برای کلیه قضات و مراجع قضایی ذیربط، تبیین و تبیین مواد قانون مجازات اسلامی به ویژه مواد 279 تا 288 این قانون در رابطه با جنایات «محاربه»، «نابودی زمین» و «باغی». و مصادیق و مجازات آنها را مورد بحث قرار داد و در این رابطه توصیه های ویژه ای به مراجع قضایی کرد و گفت: در حوادث اخیر افرادی مشمول یکی از این مواد یا حتی بیشتر از این مواد هستند; قضات باید این عناصر را با دقت متعادل کنند. ممکن است شخصی عملی را انجام داده باشد که چندین عنوان در مورد آن اعمال می شود. و در اینجا قانون تکلیف را روشن کرده است; مثلاً شخصی که اسلحه گرم یا سرد را در دست گرفته و از آن برای همراهی با دشمن یا به عنوان عامل دشمن استفاده می کند، امنیت کشور را مختل می کند و در منطقه خاصی ایجاد رعب می کند و در عین حال فردی را می کشد. این شخص را می توان مجازات کرد و عناوین دیگری بر آن اعمال می شود.

رئیس قوه قضاییه در این خصوص گفت: واضح است که مستکبران جهان یعنی آمریکا، صهیونیست ها، انگلیس و دیگران با تمام توان و با یک سری اقدامات ترکیبی برای مقابله با یک نظام وارد عمل می شوند. و امنیت کشور ما را مورد حمله قرار می دهند و در پشت پرونده های اخیر و در داخل نیز برخی از وابستگان و افراد ذی نفوذ آنها منویات مشابهی را با همین نیت اعمال می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجیعی با استناد به خودی ها که می گویند همه این موارد اخیر را نباید به دشمن نسبت داد، تصریح کرد: قطعاً مشکلاتی وجود دارد که دشمن می خواهد از آنها سوء استفاده کند و باید با این مشکلات برخورد جدی کرد. اما شکی نداریم که دشمن از همه تدابیر سخت و نرم خود برای جلوگیری از پیشرفت انقلاب استفاده می کند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به خشم و عصبانیت دشمنان از تحرکات مترقی و بصیرتی که در نقاط مختلف کشور اعم از دولت و قوه قضائیه رخ داده است، گفت: دشمن تصور نادرستی داشت که ما در صحنه هستیم. قوه قضائیه اما زمانی که ناامید و مأیوس شد از اینکه دید مسئولان و ضابطان و مسئولان دادگاه با وجود مشغله سنگین و مشکلات موجود در تلاش برای بهبود وضعیت و ارائه خدمات به مردم هستند.

رئیس قوه قضائیه همچنین با اشاره به برخی اقدامات انجام شده در قوه قضائیه در دوره اخیر که موجب یاس و خشم دشمنان شده است و به ویژه «اجرای مجدانه سند تحول و تعالی» را مطرح کرد. «تقویت و گسترش ارتباط هدفمند و سیستماتیک مقامات دادگاه با اقشار مختلف مردم»؛ «تقویت تولید ملی و حمایت از فعالان اقتصادی در مبارزه با فساد»؛ «مبارزه با همه مظاهر فساد در داخل و خارج از دستگاه قضایی»؛ “شناسایی تنگناها و منابع فساد و آسیب پذیری”؛ “اطلاعات فعلی و سازگارتر”؛ «تأمین پرسنل با کمک نخبگان منطقه و دانشگاه»؛ «بهبود وضعیت زندان ها و جامعه پذیری و اشتغال زندانیان»؛ «رفع ابهام عدم استقلال قاضی و روشن شدن رابطه قاضی با رئیس و ضابطان ویژه»؛ «عدم تمکین و نظارت مستمر مراجع قضایی بر مراکز و مراجع قضایی اعم از زندان و بازداشتگاه». “نظارت مستمر مراجع قضایی ذیربط بر دستورات صادره برای متهم” و “گسترش اجرای تسهیلات سازش قضایی برای محکومان از جمله استفاده از ارتکاب الکترونیک”.

محسنی آژه ای همچنین به تلاش دشمن برای حمله به دولت جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: دشمن دیده است که دولت ما با وجود تحریم هایی که فلج کننده می دانند، این منحنی را طی می کند و در صدد گسترش روابط با کشورهای همسایه و برخی است. کشورهای بزرگ جهان و انعقاد قراردادها و پیمان‌های بلندمدت و استراتژیک با آنها. این چیزها برای دشمن قابل تحمل نیست، بنابراین از جنگ ترکیبی خود استفاده می کند و شکست می خورد.

رئیس قوه قضائیه افزود: امروز دشمنی که در جنگ مشترک خود جانبداری نکرده است، با عملیات روانی و نشر اکاذیب و سر و صدا می کوشد توجه و توجه ما را به حاشیه ها معطوف کند و ما را از جریانات غافل کند. حرکت در تضمین مسیر پیشرفت و در نتیجه باعث انحراف می شود. لذا امروز ما موظفیم ماهیت قضیه را برای همگان تبیین کنیم و مواظب باشیم که از حرکت در مسیر پیشرفت و کمال غافل نشویم و با سر و صداهای دشمن توجهمان به حاشیه نرود.

نگذارید حاشیه سازی دشمن باعث شود وظایف و مسئولیت های اساسی خود را فراموش کنیم

رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که به حاشیه راندن دشمن باعث نمی شود که از وظایف و مسئولیت های اساسی خود غافل شویم. ما در قوه قضائیه باید با تمام قوا و جدیت سند تحول و تعالی را اجرا کنیم و در صورت نیاز نسبت به اصلاح آن اقدام کنیم. ما به هیچ وجه نباید از مردم غافل شویم و باید ارتباط خود را با مردم تقویت کنیم و در حد توان به مردم خدمت کنیم.

رئیس کل دادگستری افزود: امروز دشمن شکست بزرگی خورده و درصدد آسیب رساندن است و ممکن است این آسیب برای دشمن ادامه داشته باشد بنابراین باید تمام تمرکز خود را بر اجرای صحیح قوانین، خدمت به مردم، حمایت از تولیدکنندگان معطوف کنیم. و فعالان اقتصادی کمک به امنیت اقتصادی و رفع موانع کسب و کار.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی آژه ای با اشاره به برخی از بیانات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم انجام صحیح مسئولیت توسط هر مأمور در هر سمتی، گفت: نباید از وظایف اساسی و قانونی خود غفلت کنیم و در در عین حال باید به دشمن نیز توجه کنیم و در این شرایط باید به مبارزه جدی با کسانی که مانع پیشرفت و آسیب رساندن به امنیت، اقتصاد و تولید کشور می شوند، توجه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید