دستیابی به اقتصاد پایدار با پرورش جوجه/ استقامت طعم تلخ ورشکستگی را به شیرینی توسعه تجارت تبدیل می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; 29 بهمن هشتمین سالگرد ابلاغ سیاست مشترک اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب است.

وقتی اراده در میان باشد اتفاقات شگفت انگیزی رخ می دهد. کارآفرینی با سرمایه اندک شکل می گیرد و چرخه تولید راه اندازی می شود.

محسن رسولی کارآفرین جوان روستای سحام آباد هنداب با 8000 قطعه جوجه بومی کار خود را آغاز کرد و اکنون برای شش جوان جویای کار در روستای سحام آباد اشتغال مستقیم ایجاد کرده است.

وی با پرورش مرغ تجاری سعی در توسعه اقتصاد و اشتغالزایی در روستا دارد و برای توسعه این فعالیت باید مسئولان نگاه ویژه ای به این کارخانه تولیدی داشته باشند.

محسن رسولی کارآفرین طیور در گفت و گو با خبرنگار نسیم هنداب گفت: پس از پایان تحصیل و اخذ دیپلم اشتغال زایی، تحقیقات خود را برای مشاغل مختلف آغاز کردم. با توجه به اینکه سرمایه ای نداشتم، مرغداری را متناسب با شرایطم دیدم و تصمیم گرفتم این کار را انجام دهم.

وی گفت: ابتدا برای کسب تجربه 4 ماه در مرغداری درس خواندم و تجربیات خوبی کسب کردم و تصمیم گرفتم کار خود را شروع کنم.

کارآفرین خندابی از ابتدای شروع کارش می گوید: سال 87 در سن 20 سالگی ماشینم را به دلیل نداشتن سرمایه به قیمت 6 میلیون تن فروختم و در جاده فراهان زمینی به مساحت 600 متر اجاره کردم و 8 هزار مرغ خریدم و کارم را انجام دادم. خود شروع کردند با توجه به شناختی که از خریداران داشتم، برای فروش جوجه های پرورش یافته خود با شرکت های مختلفی تماس گرفتم و مشکلی برای فروش جوجه نداشتم.


4ec7244e 1947 43f9 b46a e36f885fe7d9 خبر خاکستری

رسولی گفت: دو سال بعد محل خود را به روستای شهابی خمین نقل مکان کردم و در آن روستا به کار خود ادامه دادم و از کار خود راضی بودم تا اینکه بر اثر نشت گاز در مرغداری آتش سوزی شد و تمام سرمایه ام صرف شد. از دست داد.» اما او امید خود را از دست نداد و من دوباره کارم را شروع کردم و بعد از 3 سال تصمیم گرفتم به روستای خود (سهام آباد) واقع در شهرستان هنداب برگردم.

وی افزود: با توجه به اینکه چندین سال کار کرده بودم و از جهاد کشاورزی وام گرفته بودم، زمینی به مساحت 15 هزار متر خریدم و تعداد جوجه ها را به 110 هزار قطعه رساندم و با توجه به تعداد زیاد جوجه ها نیاز به نیروی کار داشتم. و 6 نفر از جوانان روستا را که شغلی نداشتند استخدام کردم و در حال حاضر 7 نفر به طور مستقیم در امر پرورش جوجه مشغول هستیم.


f646cd65 3784 4a71 91d7 5d28022e0a1a خبر خاکستری

رسولی گفت: تا سال 1378 کارها خوب پیش می رفت تا اینکه قوانینی تصویب شد که اکنون ما را دچار مشکل می کرد. یکی از این مشکلات این است که بخشی از کارهای اداری پرورش مرغ به بخش خصوصی واگذار شده و مدیر فنی پرورش جوجه تخمین زده است که باید سالانه حدود 30 میلیون تن برای ثبت خوراک مرغ و ارسال مرغ به آنها پرداخت کنیم. گاهی به دلایل مختلف این کار انجام نمی شود و منجر به از بین رفتن سهمیه دولتی می شود. برو و باید با قیمت آزاد بخری که مبلغ بسیار بالایی دارد.قبل از این اقدام ما خودمان ثبت نام ها را بدون مشکل انجام می دادیم و نیازی به گرفتن مبلغ بالا توسط کارآفرین نبود.


fd40091b 1aa7 49ed b25e 4965cefe00da خبر خاکستری

وی به دیگر مشکلات کارآفرینان اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که از سال 98 کار ما را با مشکل مواجه کرده است، کاهش جوجه توسط دولت و افزایش فاصله جوجه ریزی از سوی اتحادیه مرغداران و افزایش 1600 تن مرغ در بازار است. اما به دلیل محدودیت ها، در دو سال گذشته 540 تن مرغ از مرغداری ما تحویل داده شده است که تقریباً نیمی از چند سال گذشته است. انگیزه بزرگی برای فراهم کردن شرایط کار برای افراد بیشتر.

دهقان جوان ثابت کرد که هدف و پشتکار می تواند طعم تلخ ورشکستگی را به شیرینی توسعه تجارت تبدیل کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید