دستیابی به اهداف اقتصاد ملی بسته به توسعه کسب و کار داخلی / کاهش زمان صدور مجوز برای شرکت های خرد


ساعت: 16:02
تاریخ انتشار: 1401/10/14
کد خبر: 1842882

مرندی گفت: توسعه مشاغل خانگی به عنوان یک ضرورت اساسی برای تحقق اقتصاد ملی در محلات کم برخوردار روستایی و شهری نیازمند توجه و حمایت مسئولان است چرا که فعالیت های غیرمولد موجب بی ثباتی اقتصاد و سوق دادن جامعه به سمت فعالیت های سوداگرانه و دلالی می شود. بازارها

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حمید مرندی کارشناس ارشد حوزه کارآفرینی در گفت و گو با صبح توس با اشاره به اینکه مشاغل داخلی در بخش های مختلف از پوشاک گرفته تا صنایع دستی می توانند بخش مهمی از معضل بیکاری را در محلات کشور حل کنند، گفت: فضای کار لازم برای اقشار نیازمند کشور.


دستیابی به اهداف اقتصاد ملی در گرو توسعه تجارت داخلی است

وی افزود: راه اندازی و توسعه مشاغل خانگی به عنوان یک اصل اساسی در روستاها و محلات کم برخوردار مشهد نیازمند توجه و حمایت کارکنان است زیرا بر همگان آشکار است که فعالیت های غیرمولد موجب بی ثباتی اقتصاد جامعه و سرمایه خارج از تولید می شود. چرخه و جامعه «به فعالیت های سوداگرانه و سوداگرانه منجر می شود.

این کارشناس کارآفرینی رمز دستیابی به توسعه اقتصادی پایدار را گسترش فعالیت های اقتصادی مولد و اشتغال حاصل از این فعالیت ها دانست و گفت: رونق تولید در کسب و کار داخلی منجر به رشد اقتصادی پایدار و اشتغال در شرایط تحریم و فشارهای خارجی می شود. چالش های اقتصادی داخلی: کشور با هیچ مشکلی مواجه نخواهد شد.

وی افزود: هدایت سرمایه به سمت فعالیت های اقتصادی مولد و جلوگیری از تبدیل آن به فعالیت های غیرمولد وظیفه دولت در اقتصاد است.


افراد دارای معلولیت انتظار دارند دولت بر تقویت اقتصاد داخلی تمرکز کند

مرندی خاطرنشان کرد: مشاغل خانگی یا کوچک دارای مزایای مختلفی از جمله کاهش هزینه دستمزد، بازار مناسب برای خرید، کاهش هزینه سوخت و تجهیزات و مزایای کار در منزل به ویژه برای افراد دارای معلولیت هستند.

وی افزود: توسعه این مشاغل یکی از اولویت های عمده محلات کم برخوردار شهر است و در این راستا باید با تمام تلاش و همکاری دستگاه های ذیربط زمینه فعالیت در محلات را تسهیل کنیم. “


اهمیت شرکت های خرد در اقتصادهای نوظهور در حال ظهور است

کارشناس کارآفرینی با اشاره به اقتصادهای نوظهور مانند چین، هند و کره جنوبی، اذعان داشت: اهمیت جایگاه بنگاه های خرد در کشورهای در حال توسعه به رسمیت شناخته شده است و نقش این بنگاه ها به خوبی در اسناد توسعه اقتصاد کلان تبیین شده است.

وی افزود: نگاهی به دو دهه کارآفرینی و فعالیت اقتصادی در ابعاد کوچک و متوسط ​​نشان می‌دهد که رسیدگی به مشکلات و چالش‌های بنگاه‌های کوچک و متوسط ​​در کشورمان همچنان نگاهی جزئی به آسیب‌دیدگان و سندی بزرگ و جامع در خصوص توسعه این شرکت ها نبود.


لزوم هدایت منابع به سمت فعالیت های اقتصادی تولیدی و تولیدی

مرندی ادامه داد: در این راستا باید منابع را به سمت فعالیت های اقتصادی مولد و مولد سوق داد و سیاست هایی اتخاذ کرد که سودآوری فعالیت های تولیدی را نسبت به فعالیت های غیرمولد افزایش دهد و طبیعتا سرمایه و منابع را به سمت تولید سوق دهد.

وی افزود: در این شرایط وظیفه دولت و نهادهای حاکمیتی است که با استفاده از سازوکارها، قوانین، سیاست گذاری مناسب و بسته های تشویقی از فعالیت های تولیدی در ارتباط با فعالیت های غیرتولیدی استفاده کنند.

این کارشناس کارآفرینی تصریح کرد: باید تکلیف سرمایه عمومی مشخص شود و کارآفرینان خلاق و استارت آپ ها از چنگال قوانین و مقررات دست و پا گیر رها شوند تا بتوانند از ظرفیت بالقوه خود استفاده کنند تا موضوع سرمایه های خرد و کلان مطرح شود. بازارهای املاک و مستغلات در منطقه و ثبت شرکت های ایرانی در کشورهای همسایه نمی توانند ابعاد بسیار تندتر و بحرانی تری نسبت به آنها پیدا کنند.

وی افزود: بی ثباتی متغیرهای کلان اقتصادی یکی از مهم ترین چالش های پیش روی کسب و کارها در کشور است. به عنوان مثال تورم بالا با نوسانات زیاد در سال های متوالی قدرت تصمیم گیری صاحبان صنایع را از بین برده است، حتی اگر صاحبان مشاغل خانگی راحت تر در این شرایط حمایت شوند زیرا نمی توانند دقیقاً روشی برای تولید محصولات خود را پیش بینی کنند. ، از عوامل تولید خود در فرآیند تولید استفاده کنند، محصولات خود را به فروش برسانند و غیره.

مرندی گفت: قوانین و مقررات زائد و بروکراسی های اداری که باعث افزایش ساعات کاری و هزینه ها می شود یکی از چالش هایی است که دولت به تازگی به کاهش زمان صدور مجوز اعتقاد داشته است، در حالی که ثبت کسب و کارهای کوچک در کشورهای توسعه یافته کمتر از 10 دقیقه است، اما در ایران، دولت سیزدهم. اخیراً در جهت کاهش و بهبود آن زمان گام برداشته و همواره بر سایر ارگان های ذیربط در این زمینه تاکید داشته است.

وی افزود: یکی دیگر از چالش های مهم توسعه کسب و کار تامین مالی خرد است. راه اصلی جذب سرمایه در تمامی کشورهای توسعه یافته و اقتصادهای در حال توسعه استفاده از منابع بانکی است، اما این راه در کشور ما به دلیل بالا بودن نرخ سود تسهیلات و تقاضای وثیقه سنگین از سوی سیستم بانکی مسدود شده است.


لزوم رسمی شدن اشتغال خرد در اقتصاد

این کارآفرین در حوزه کارآفرینی کسب و کارهای کوچک را برای توسعه اقتصادی خراسان رضوی مهم دانست و تصریح کرد: کسب و کار داخلی باید در بسیاری از زمینه ها به شدت مورد حمایت دولت ها قرار گیرد چرا که این شرکت ها اشتغال، تولید ناخالص داخلی و تولید داخلی را به رسمیت می شناسند. بنابراین برای توسعه و تقویت این بنگاه ها باید آنها را بشناسیم تا ارائه خدمات مالی و بانکی به بنگاه های کوچک به چشم بیاید.

وی افزود: در حال حاضر شاخص های متعددی برای تعریف کسب و کار کوچک در کشور وجود دارد و طبق اعلام بانک مرکزی، واحدهای زیر 10 نفر پرسنل کوچک، بین 10 تا 49 پرسنل کوچک، 50 تا 99 پرسنل متوسط ​​و بالای 100 پرسنل کلان محسوب می شوند. او گفت: «این موضوع به ما مربوط می شود.


راه اندازی مدرسه خانگی برای کسب و کار خرد

مرندی راه اندازی مدرسه خانگی کسب و کار خرد را در روستاها و حاشیه شهر مشهد ضروری دانست. این مشاغل در وهله اول نیاز به امکانات و سرمایه بالایی ندارند و می توانند منجر به خودکفایی کارکنان و به حداقل رساندن استفاده از دانش روز شوند..

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید