دستیابی به دستاوردهای اقتصادی به سبک حکومت انقلابی. داده ها چه می گویند؟

دستیابی به دستاوردهای اقتصادی به سبک حکومت انقلابی.  داده ها چه می گویند؟

اگرچه یکی از راه های بهبود شاخص های اقتصادی ایجاد فضای روانی مثبت در جامعه و کنترل انتظارات تورمی است، اما قطعاً این اقدام با تحریف آمار دولت های گذشته امکان پذیر نیست.

یک ماه دیگر نیمی از عمر دولت سیزدهم به پایان می رسد، اما در این عمر دولت اگرچه در تعداد سفر با کشورهای همسایه موفقیت هایی دارد اما در تحقق وعده های مهم رئیس جمهور از جمله کاهش تورم، سازندگی. یک میلیون واحد مسکونی در سال، مبارزه با مفاسد اقتصادی، ریشه کنی فقر مطلق و… نه تنها دستاوردی نداشت، بلکه در مواردی مانند وعده کاهش نرخ ارز، شاهد افزایش دو برابری قیمت دلار از زمان گرفتن بودیم. بیش از سهام کشور تا به امروز، منجر به افزایش قیمت در بازار خودرو، مسکن و سایر کالاها و خدمات شد.

در این شرایط عده ای سعی می کنند با تحریف کار دولت قبل بخشی از ناکارآمدی دو سال اخیر را توجیه کنند که نمونه بارز آن تکذیب ارقام و شاخص های اقتصادی در واگذاری مدیریت دولتی است. در سال 1400. به عبارت دیگر، عملکرد واقعی اقتصادی کشور در زمانی که دولت دوازدهم کار را به دولت فعلی واگذار کرده است، بیان نشده است که نمونه بارز ادعای دولت سیزدهم مبنی بر افزایش نرخ اقتصادی است. رشد .

علیرغم اینکه به گفته کارشناسان اقتصادی رشد 4 درصدی به دلیل اینکه ارزش اقتصادی ندارد و حاصل افزایش سرمایه گذاری نیست دستاورد محسوب نمی شود، اما برای تبدیل این رقم به دستاورد سیزدهم. دولت شروع به انکار اطلاعات صحیح در مورد سرعت رشد اقتصادی در دولت کرد گذشته از بین رفته است.

بر خلاف ادعای دولت سیزدهم که با رشد اقتصادی منفی کشور را در دست گرفت، آمار رسمی کشور می گوید; در سه ماهه اول سال 1400 رشد اقتصادی 6.9 درصد و در مدت مشابه سال 1401 این رقم 4.6 درصد بوده است یعنی آنچه دولت سیزدهم به عنوان دستاورد رشد اقتصادی 4 درصدی می داند نسبت به قبل کمتر است. عملکرد دولت

از سوی دیگر رشد تشکیل سرمایه که به ادعای دولت رئیس جمهور در دولت قبل منفی بوده است، در سه ماهه اول سال 1400 این رقم 11.3 درصد مثبت و در همین مدت در سال 1401 سه دهم بوده است. یک درصد

از دیگر ادعاهای دولت سیزدهم، محدود کردن رشد نقدینگی است، بنابراین اطلاعات غیر واقعی را به مردم تزریق می کند، اما واقعیت این است که پایه پولی از بهمن 1400 تا بهمن 1401، 228 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است، یعنی افزایش یافته است. 39 درصد همچنین در بهمن ماه 1400 نقدینگی که 4627 میلیارد تومان بود در بهمن 1401 به 6103 میلیارد تومان افزایش یافت و بدهی دولت به بانک مرکزی در این مدت از 584 هزار میلیارد تومان به 716 هزار میلیارد تومان رسید.

اگرچه یکی از راه های بهبود شاخص های اقتصادی، ایجاد جو روانی مثبت در جامعه و کنترل انتظارات تورمی است، اما قطعا این اقدام با تحریف آمار دولت های گذشته امکان پذیر نیست و استفاده از آمار و ارقام ثبت شده نشان می دهد که این امر امکان پذیر نیست. این اقدام چیزی جز از دست دادن بیشتر اعتماد مردم به دولت و مقامات نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید