دعوت اشتباه از طرف رئیس، حیف اشتباه

دعوت اشتباه از طرف رئیس، حیف اشتباه

نگاه واقعی به شاخص های اقتصادی و وضعیت اقتصاد کشور و معیشت مردم به خوبی نشان می دهد که دولت نتوانسته آنطور که باید رضایت مردم را جلب کند و امروز کمتر مردمی هستند که از وضعیت اقتصادی راضی باشند. عدم جهت گیری برنامه ای، ناکارآمدی برخی مدیران و عدم تفویض اختیار در موضوعاتی مانند برجام و سیاست خارجی تأثیر مستقیمی بر نارضایتی عمومی دارد. این زمانی است که دولت ریاست جمهوری باید در حوزه های مختلف تغییراتی ایجاد می کرد. همانطور که رئیس جمهور در مناظره های انتخاباتی خود از دستور کار 7000 صفحه ای و اصلاحات اقتصادی صحبت کرد. اما 20 ماه گذشته نشان می دهد که حداقل شاهد تغییرات مثبت در وضعیت اقتصادی کشور و معیشت مردم هستیم. زیرا یارانه 300 و 400 هزار تومانی تاثیر زیادی در معیشت مردم نداشته است. در عرصه سیاسی نیز شاهد نوعی فضای انفعالی هستیم که نشاط سال های گذشته در آن به چشم نمی خورد، به ویژه در سال انتخابات که جریان های سیاسی باید حرکت ها و برنامه های خود را از هم اکنون آغاز کنند. خبری از این موضوع نیست. حال با تفاسیر امروزی از عملکرد دولت و وضعیت جامعه کافی است به انتخابات سال 1400 برگردیم که در حال و هوای انتخابات ثبت نام و دعوت از چهره ها و شخصیت ها برای شرکت در انتخابات مردم بهارستان می شود. در اقدامی عجیب و جالب از زمانی که قانونگذار از فردی برای شرکت در انتخابات دعوت کرد. در اوایل اردیبهشت 1400 بود که نمایندگان مجلس از سید ابراهیم رئیسی برای شرکت در انتخابات و جمع آوری آرای مردم و تشکیل دولت با وساطت اصولگرایان دعوت کردند. اگرچه این انتخابات گذشت و رئیسی; رئیس جمهور شد؛ اما فضا و شرایط ناشی از عملکرد دولتمردان به گونه ای پیش رفت که امروز برخی از نمایندگان آنها از دعوت خود پشیمان شدند. همانطور که اخیراً شهریار حیدری نماینده قصرشیرین گفته است: «متاسفانه تعدادی از نمایندگان مجلس از آقای رئیسی دعوت کرده اند که بیاید و رئیس جمهور شود و این موضوع مجلس را زیر سوال برده است.» عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس یک سیاستمدار در امور خارجه گفت: چند تن از نمایندگان مجلس با درخواست و وعده طوماری برای آقای رئیسی تنظیم کردند و الان هم 95 درصد از آن پشیمان هستند.وی افزود: انتقاد مجلس به هیئت دولت است و رئیس جمهور باید کابینه را ترمیم کند. به خصوص در حوزه اقتصاد.» سید مصطفی هاشمی طبا; این فعال سیاسی همچنین معتقد است: «دولت ریاست جمهوری نیروهای خود را به خوبی انتخاب نکرده است. اگر الان افراد قوی در دولت بودند، اما روند فعلی کشور درست نیست، آن افراد هم دچار ناکارآمدی می شوند. دولت رئیس جمهور به شدت درگیر جنبه های تبلیغاتی است.» جالب اینجاست که امروز برخی از کم کاری برخی از اعضای کابینه و مدیران اجرایی می گویند که منتقد و مخالف دولت نبوده و از حامیان و هواداران رئیس جمهور و دولت وی بوده اند. این همان موضوعی است که اگر نگوییم نشان می دهد که دولت کارآمدی لازم را ندارد، اما باید پذیرفت که دولت نیاز به تغییر ریشه ای دارد.

هم دعوت اشتباه بود و هم پشیمانی
نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه چرا نمایندگان مجلس یازدهم از دعوت رئیس جمهور برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری پشیمان شدند، گفت: آن نمایندگان روزی که چنین نامه ای نوشتند اشتباه کردند و امروز هم که می گویند اشتباه می کنند. پشیمان شدن. پشیمانی. محسن کهکن گفت: نمایندگانی که برای درخواست دعوت کردند بر چه اساسی چنین دعوتی کردند؟ اگر معرفت داشتند و با علم دعوت نامه نوشتند، امروز بر سر حرف خود بایستند. اما اگر نمی دانستند و چنین نامه ای نوشتند، اشتباه کردند و امروز باید به این دعوت پاسخ دهند و توضیح دهند. مثلاً در سال 1400 برنامه های کاندیداهای مختلف را بررسی کردند و متوجه شدند که آقای رایضی بهتر است اهداف کمی و کیفی را برای حکومت کشور تبیین کند و اکنون که تحقق این اهداف سنجیده می شود، انتقاداتی در این زمینه وارد است. این مناطق و ما حتی می خواهیم از مکانیسم های نظارتی خود استفاده کنیم. وی افزود: مجلس کنترل دولت را در دست دارد و باید آن نقش را ایفا کند، بنابراین این وظیفه نماینده مجلس است که کاندیدای ریاست جمهوری را دعوت نکند یا از آن دعوت پشیمان نشود، زیرا با عملکرد خود نماینده را کاهش می دهد.

مردم منتظر تحقق وعده ها هستند
یک فعال سیاسی اصلاح طلب در رابطه با عملکرد دولت و تاثیرات آن بر جامعه اظهار داشت: قابل پیش بینی بود که دولت آقای رایضی بخواهد به این شکل عمل کند و از ابتدا به دلیل نحوه تشکیل کابینه این کار را انجام دهد. فرض بر این بود که دولت عملکرد چندان خوبی نخواهد داشت. علی صوفی به آرمانملی گفت: به ویژه تیم اقتصادی دولت تیمی با تجربه کافی نیست، اما از طرف دیگر آقای رئیسی برای آنها برنامه ریزی کرده است، از آنها خواسته تکالیف خود را انجام دهند، تکلیف را به آنها داده و آن را انجام داده است. یک روش منطقی، علمی و استراتژیک، منطقی است که از این تیم بخواهیم برنامه ای را اجرا کنند و نمونه کار خود را ارائه دهند. دبیرکل حزب اصلاحات پیشرو تصریح کرد: با وجود اینکه آقای رایضی عنوان کردند که ما چندین هزار صفحه برنامه نوشته ایم و داریم اما عملا هیچ کدام را اعلام نکردند. وی تصریح کرد: مردمی که به آقای رئیسی رای داده اند انتظار دارند شعارهایی که می دهد محقق شود. شعارهایی مانند مهار تورم، کاهش قیمت ارز و نرخ تورم، افزایش اشتغال و تولید مسکن که با نگاهی به شاخص ها، اعداد و مقادیر به نظر می رسد دولت در اکثر این حوزه ها عملکرد چندان خوبی نداشته است.

دیدگاهتان را بنویسید