دغدغه زنان خراسان جنوبی؛ از مطالبه مزایا تا عدم تبعیض بین کارگران زن و مرد


ساعت: 14:28
تاریخ انتشار: 20.04.1401
کد خبر: 1882299

این موضوع در دیدار با معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده مطرح شد.

بانوان خراسان جنوبی با معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی دیدار و دغدغه های خود را مطرح کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش خاورستان، پیش از ظهر امروز حدود 200 نفر از بانوان از اقشار مختلف خراسان جنوبی با معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرکل زنان و خانواده دیدار کردند. امور استانداری خراسان جنوبی و مشکلات خود را مطرح کردند.


کمبود فضاهای ورزشی در بیرجند

رضوان ناصری گل ورزشکار پارالمپیک در این نشست گفت: امکانات فرهنگی ورزشی در شهرستان بیرجند کم است و پارک بانوان نیز امکانات کمی دارد.

وی با بیان اینکه سالنی برای بانوان نداریم، تصریح کرد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری دولت فعال و برای مردم کار می کند اما باید برای اشتغال مردان دارای سه فرزند بیکار اشتغال پایدار فراهم شود.

نماینده جامعه ورزش خواستار ارتقای سطح مذهبی و فرهنگی مهدکودک ها و مربیان شد و تصریح کرد: برای ارتقای جایگاه میزبانان نیازمند فرهنگ سازی هستیم.

ناصری به برگزاری اردوهای آموزشی و مذهبی برای جوانان اشاره کرد و گفت: خواهان افزایش مشاوران فرهنگی در خوابگاه های دانشجویی هستیم.

مریم همتی پور نماینده بانوان کارآفرین استان خراسان جنوبی نیز در این نشست اظهار داشت: می خواهند تفاهم نامه ای با صندوق کارآفرینی امید و بانک های تسهیلاتی منعقد کنند. در حال راه اندازی فروشگاه متمرکز در پایتخت برای بانوان روستایی و برگزاری دوره های آموزشی هستیم.


هزینه های تامین اجتماعی بالا و خدمات کم

نرگس خاتمی یکی دیگر از بانوان حاضر در این جلسه گفت: شرایط کار در استان های کم برخوردار سخت و هزینه های تامین اجتماعی بسیار بالا و خدمات اندک است.

وی با بیان اینکه در بحث هزینه تامین اجتماعی باعث کاهش پرسنل به ویژه در بین بانوان شده و خدمات آنها روز به روز کمتر می شود گفت: چرا کارگر و کارفرما از یکدیگر حمایت نمی کنند؟ دولت باید بیشتر از فعالان حمایت کند.

این تهیه کننده بیان کرد: مشکل دیگر بروکراسی اداری است که نیازمند ساده سازی روال کار است تا انگیزه ها کاهش نیابد.

خاتمی با بیان اینکه باید روال کار برای کارآفرینان و فعالان اقتصادی تسهیل شود، تصریح کرد: بازگشت ارز ناشی از صادرات باید تضمین شود چرا که عدم بازگشت صادرات را با مشکل مواجه می کند و رکود می کند.

وی خاطرنشان کرد: بازرگانان از صادرات دلاری راضی نیستند و امیدواریم با حمایت دولتمردان موانع تولیدکنندگان برطرف شود.


کمک در فرآیند پرداخت تسهیلات

آمنه سیاری مدیر عامل شرکت تعاونی الغدیر و نماینده جامعه توانگران و عروسک سازان در این نشست گفت: درخواست کمک در روند پرداخت تسهیلات، تسهیل در روند اخذ مجوزهای اداری، پوشش بیمه ای قالیبافان. و صنعتگران، دعوت از مربیان کانون توانمندسازی بانوان، تشکیل و حمایت از اتحادیه بانوان، برگزاری جشنواره های علمی، خرید محصولات بانوان از اتحادیه مرکزی در تهران.

زکیه امیرآبادی زاده نماینده جامعه کارآفرین نیز افزود: اینجا باید خانه ای برای زنان شاغل باشد زیرا راهنمایی و مشاوره برای توانمندسازی زنان است. روند دریافت تسهیلات بسیار دشوار است


اصلاح قانون حمایت از افراد دارای معلولیت

در این جلسه نماینده جامعه معلولان جتکش گفت: قانون سه درصد استخدامی شامل معلولان نمی شود.

وی خواستار اصلاح قانون حمایت از معلولان در ماده 27 شد و افزود: به فرزندانی که دارای مادر معلول هستند، مزایایی در نظر گرفته شود و شرایط پرداخت مزایا به گونه ای نباشد که فقط همسر یک فرد معلول باشد. زنان دارای معلولیت حق دریافت تسهیلات را دارند.

نماینده جامعه معلولان گفت: حق تشکیل خانواده برای زنان بدون شوهر باید در نظر گرفته شود.

این کارگر گفت: باید از زنان معلول در مشاغل مربوطه استفاده شود.

وی با بیان اینکه سیاست ایجاد کودک در خراسان جنوبی با مشکل مواجه است و نیاز به بازنگری دارد، گفت: معلولان نیازمند حمایت در زمینه مسکن، اشتغال و درمان هستند.

نماینده جامعه معلولان گفت: با توجه به بالا بودن میزان معلولیت در استان باید به تجهیزات توانبخشی توجه جدی داشته باشیم.


تبعیض بین کارگران زن و مرد

نارویی نماینده جامعه کارگری استان نیز در این جلسه اظهار داشت: بین جامعه کارگری زنان و مردان تبعیض وجود دارد که باید رفع شود.

وی به شکاف دستمزد کارگران زن و مرد اشاره کرد و گفت: نبود امنیت شغلی کارگران زن، نبود رفاه اجتماعی و رعایت نکردن کارت شیر ​​از دیگر مشکلات کارگران زن است.

نماینده جامعه عشایری استان نیز در این نشست به مشکلات عشایر استان اشاره کرد و گفت: کمبود دام، مشکلات آب، مشکلات پزشکی، بهداشتی و اقتصادی از جمله مشکلات جامعه عشایری به ویژه بانوان است. ، که نیاز به توجه دارند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید