دلیل تمایل شدید غرب برای از سرگیری مذاکرات


ساعت: 10:17
تاریخ انتشار: 14/04/04
کد خبر: 1878914

توسعه اقتصادی مثبت در ایران با وجود مشکلات موقت ناشی از تورم و همچنین گسترش روابط خارجی ایران و راه های دور زدن تحریم ها به ویژه با توجه به نیاز به انرژی در بازار نفت ایران به دلیل جنگ اوکراین با پذیرش ارز ترجیحی توسط دولت، ایالات متحده و متحدان اروپایی آن احساس کردند که ادامه این روند می تواند ایران را به مرحله غیرقابل کنترلی در پیشرفت هسته ای برساند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نقل قول از بالاح؛ مذاکرات چهار ساعته جوزف بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان، نتیجه مهمی داشت و آن از سرگیری مذاکرات متوقف شده برای احیای برجام در روزهای آینده بود. . همانطور که بورل تاکید کرد، هر چقدر هم که نزدیک است، آینده نزدیک “فوری” است، اما چرا غرب که کمتر از یک ماه پیش از قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس حمایت کرد، به این نتیجه رسید که می‌تواند مذاکرات با ایران را از سر بگیرد. ایران؟ ? علاوه بر موافقت ایران با از سرگیری مذاکرات، آقای بورل برنده توافق ایالات متحده شد. حال سوال این است که چه شد که کشور غربی که به ویژه در هفته های اخیر بر بن بست مذاکرات تاکید می کرد و تلویحا و گاهی صریحاً تهدید به پایان مذاکرات می کرد، اکنون پای میز مذاکره نشسته است.

برای پاسخ دقیق به این سوال باید از جزئیات مذاکرات طرفین آگاه بود، اما نشانه های دیگری وجود دارد که توجه به آنها تا حدودی پاسخ را روشن می کند. هسته اصلی ایران در قطعنامه اگرچه مطابق با متن قطعنامه بود و می توانست بیشتر هم باشد، اما به طرف مقابل نشان داد که اگر در این بازی پیروز نشود، اجازه نمی دهد طرف مقابل برنده شود و حتی آماده است تا سایر موارد اضافی را نیز انجام دهد. اقدامات . . . اخبار موثق رسیده به خراسان نیز نشان می دهد که سناریوهای بعدی ایران آماده پاسخگویی به اقدامات مخرب طرف مقابل بوده و می تواند برای طرف مقابل شوکه کننده باشد.

همچنین افزایش تجارت خارجی ایران با کشورهای مختلف به ویژه کشورهای همسایه، بازگرداندن مقداری پول بلوکه شده به ایران یا امکان استفاده و خرید ایران از این منابع، افزایش فروش مستقیم و واسطه گری نفت ایران و سایر راه های دور زدن تحریم ها به ویژه با توجه به نیاز ایران به بازار انرژی برای نفت به دلیل جنگ در اوکراین، در کنار اقدام دولت برای لغو ارز ترجیحی، آمریکا و متحدان اروپایی آن را به این احساس رسانده است که ادامه این روند می‌تواند ایران را به مرحله‌ای غیرقابل کنترل بکشاند. پیشرفت هسته ای البته ایران بارها اعلام کرده که علاقه ای به تنش آفرینی ندارد و در صورت احیای برجام باید منافع اقتصادی کاملی برای کشورمان داشته باشد.

با این حال، پس از یک دوره تشدید تنش در سه ماه گذشته که به تصویب قطعنامه ضدایرانی منتهی شد، به نظر می رسد دو طرف به این نتیجه رسیده اند که ادامه این بازی بزدلانه به نفع هیچ یک از طرفین نیست و حتی ممکن است در را برای سوء استفاده های کشورهای ثالث مانند رژیم باز صهیونیستی که هیچ علاقه ای به احیای برجام و کاهش تنش ندارند، باز کنید.

اقدامات اخیر بورل و معاونش مورا در روزهای اخیر و چراغ سبز ایران و آمریکا برای روشن کردن فضای تیره مذاکرات منجر به سفر نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی به تهران و گفتگوی دو کشور شد. بیش از چهار ساعت در یک دایره دیروز .

اگرچه هنوز مشخص نیست که بسته پیشنهادی بورل در این سفر چه بوده و حاوی پیشنهادات وسوسه انگیزی برای تهران و در خطوط قرمز کشورمان به ویژه بهره مندی کامل ایران از منافع اقتصادی برجام بوده است، اما این یک توافق اولیه از سرگیری مذاکرات در روزهای آتی که احتمالاً انریکه مورا در هفته آینده شاهد آن خواهد بود، نشان می دهد که طرف مقابل متوجه شده است که ایران که به ظاهر با فشارهای سیاسی فنی در آژانس و فشار اقتصادی مواجه است، تمایلی به عقب نشینی از خواسته های اصلی خود در برجام ندارد. شورای امنیت سازمان ملل متحد تضمین سود اقتصادی ایران را بی فایده می داند.

جمهوری اسلامی ایران به پیگیری برخی از خواسته‌های اساسی و منطقی خود از جمله کسب تضمین‌های لازم برای ثبات توافق، راستی‌آزمایی اثربخشی توافق و رفع تمامی تحریم‌های ناسازگار با برجام ادامه می‌دهد. از توافق توافق احتمالی وجود داشت. گویا توپ همچنان در زمین طرف مقابل است، چه آمریکا که با خروج غیرقانونی از برجام این تنش را ایجاد کرد و چه اروپایی ها که با وجود مقاومت عملی، تاثیر تحریم های آمریکا را دوچندان کردند. و مصوبه شورای حکام را پذیرفت. این کلمه برای آمریکا نیز باقی ماند.

طرف مقابل باید به تصمیم سیاسی خود ادامه دهد تا مذاکرات آینده به سرنوشت مذاکرات قبلی و به بن بست منتهی نشود.
روزهای آینده از نظر مذاکرات حساس و پیچیده است و این می تواند تکلیف این عقده پیچیده را تا حد قابل توجهی روشن کند. باید منتظر ماند تا جزئیات بیشتری از مذاکرات طولانی تهران و مطالبات دو طرف و توافقات احتمالی منتشر شود تا بتوانیم بهتر ارزیابی و تحلیل کنیم.

هادی محمدی – کارشناس مسائل سیاسی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید