دهکده ملی اندج مقصدی مناسب برای مسافران نوروزی / کوچ برگشتی در اندج صورت می گیرد.

اندج یکی از روستاهای شرق الموت در شهرستان قزوین است که در 90 کیلومتری مرکز استان و 17 کیلومتری معلم کلایه قرار دارد.

جمعیت این روستا طبق آخرین سرشماری 300 نفر دائمی و 500 نفر فصلی است.

مجتبی مظفری دهیار روستای اندج در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ وی گفت: روستای اندج جزء سه روستای اول استان قزوین است که هدف گردشگری را مورد بحث قرار داده است که از چند منظر ظرفیت گردشگری را دارد.

وی افزود: روستای اندج دارای 5 اثر ثبت ملی است که می توان به صخره های اندج، خانه اربابی، قبرستان تاریخی نوبند، پذیرایی غذاهای محلی و فرش اندج نسبت داد.

دهیار روستای اندج گفت: آخرین اثری که پس از دو سال تلاش موفق به ثبت در سال 1400 شدیم گلیم اندیج بود که خوشبختانه این روستا را به عنوان اولین روستای ملی استان و به عنوان روستای ملی گلیم الموت به ثبت رساندیم.

مظفری گفت: شغل اصلی مردم این روستا کشاورزی است و غلات آن از نظر وسعت و کیفیت بسیار معروف است.

وی ادامه داد: غذای محلی مورد قبول کشور در واقع ترکیبی شبیه به خورش آسیاب شده دارد با این تفاوت که به جای لپه از لوبیای معروف آند، گوشت استخوانی و چند نوع ادویه مخصوص استفاده می شود.

دژار از روستای اندج گفت: اندج را بیشتر به خاطر صخره هایش می شناسند که در شمال شرقی الموت و نزدیک به قلعه حسن صباح و دریاچه اوان قرار دارد و یکی از زیباترین مناظر طبیعی استان قزوین است.

مظفری با اشاره به امکان ایجاد اشتغال برای جوانان روستا اذعان می کند: روستا.

وی اذعان داشت: زمانی که روستایی مقصد گردشگری محسوب می شود باید به ظرفیت هایی مانند اقامتگاه های بوم گردی، فروشگاه ها و رستوران ها توجه شود؛ اما همچنان بیش از ظرفیت گردشگران داریم.

دهیار روستای اندج گفت: هم اکنون 3 اقامتگاه بوم گردی در روستا داریم و در صورت حمایت های لازم و صدور مجوزهای لازم ظرفیت 30 اقامتگاه دیگر را خواهیم داشت.

مظفری افزود: همچنین یک آپارتمان مسکونی در حیاط روستای دهیاری ایجاد کرده ایم که آماده اجاره به گردشگران است و عواید حاصله صرف توسعه دهیاری و روستا می شود.

وی گفت: طی رایزنی هایی که از حدود دو سال پیش با بنیاد مسکن انجام شد، بحث آسفالت راه های روستایی را آغاز کردیم و تاکنون بالغ بر یک میلیارد و پانصد میلیون در این راستا هزینه شده است.

دهیار روستای اندج با اشاره به مساحت 6000 متر راه روستایی ادامه داد: اخیراً در بازدید مدیرکل بنیاد مسکن از اندج، این روستا به بودجه ملی بنیاد مسکن ملحق شده و برنامه ریزی می شود. بودجه سالانه روستا را تخصیص دهیم تا بتوانیم پروژه هادی روستا را تکمیل کنیم.

مظفری در رابطه با فرش اندج گفت: فرش اندج از فرش الموت جدا نیست. هدف اصلی ما احیای این هنر و حمایت از بافندگان و بافندگان منطقه الموت بود.

وی افزود: متأسفانه در سال های اخیر اکثر بافندگان الموت قالی بافی را کنار گذاشته اند و تنها کاری که می توانستیم برای احیای این هنر انجام دهیم این بود که قالی بافان به کار خود بازگردند.

دهیار روستای اندج ادامه داد: در اندج تنها سه نفر به قالی بافی مشغول بودند که این تعداد تاکنون به 30 نفر رسیده است و هر خانه به کارگاه قالی بافی تبدیل شده است.

مسافری گفت: در روستاهای مختلف الموت حدود 300 فرش غیر فعال در مطالعه داریم و هدف اصلی ما احیای تمامی فرش های روستاهای منطقه الموت است.

وی ادامه داد: فرش اندج یکی از فرش های معروف الموت است که با نقوش ذهنی و رنگ های زیبای حک شده بر روی آن مشخص می شود.

دهیار روستای اندج گفت: یکی از نقاط ضعف این است که در اندج کارگاه عمومی قالی بافی نداریم. در این راستا در نظر داریم اموال متروکه و قدیمی موجود در روستا را توزیع کنیم تا علاوه بر آموزش دوره ای بافندگان، این مکان به کارگاه بافندگی مسافران و گردشگران تبدیل شود.

مظفری گفت: متأسفانه در ایران به صنایع دستی به عنوان یک کالای تزئینی نگاه می شود در حالی که صنایع دستی به انسان جان می دهد و می تواند برای سلامتی انسان موثر باشد.

وی افزود: خوشبختانه روستای اندج ظرفیت لازم برای پیشرفت در حوزه گردشگری را دارد و امیدواریم مسئولان ذیربط بحث صدور مجوز را برای اشتغال جوانان تسهیل کنند.

دهیار روستای اندج گفت: صخره های اندج به گونه ای روستا را احاطه کرده است که جاذبه بسیار خاص و طبیعت زیبایی به روستا بخشیده است که گردشگران را به خود جذب می کند.

مظفری در پایان گفت: زیرساخت های لازم برای پذیرایی از گردشگران نوروزی در این روستا فراهم است و امیدوارم مسافران خاطرات خوبی در اندج داشته باشند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید