دوران تاریک کودکان کار؛ از جداسازی زباله و قاچاق مواد مخدر تا قاچاق جنسی / توانمندسازی خانواده ها کلید حل مشکلات اجتماعی

ساعت: 09:20
تاریخ انتشار: 1400/09/14
کد خبر: 1789588

رئیس امور آسیب دیدگان اجتماعی خراسان رضوی بهزیستی را مطرح کرد.

غفاری زاده گفت: یکی از اصلی ترین راه های جلوگیری از ایجاد و حل مشکل کودکان کار، توانمندسازی خانواده های این کودکان است چرا که اغلب این کودکان برای تامین معاش خانواده خود مجبور به کار هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد غفاری زاده، کارشناس آسیب دیدگان اجتماعی خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار صبح توس گفت: کار کودکان یکی از معضلات اجتماعی است که با رشد کلان شهرها، ایجاد حاشیه نشینی و افزایش فاصله طبقاتی تشدید می شود. متأسفانه مشهد مقدس این آسیب دور از دسترس نیست.

وی افزود: حضور کودکان کار در سر چهارراه ها بیشتر مایه امرار معاش است و این اقتصاد و معیشت خانواده است که این کودکان را مجبور به کار می کند به طوری که می توان گفت 90 درصد علت حضور کودکان کار امرار معاش است و کمتر از 10 درصد به دلیل حضور در گروه ها و رهبری رهبران است.

غفاری زاده خاطرنشان کرد: طرح حمایت از کودک و خانواده و طرح غربالگری کودکان کار در مشهد در حال اجراست و تاکنون 800 کودک کار در مشهد شناسایی شده است. از آبان ماه سال گذشته طرح شناسایی کودکان کار در مشهد در حال انجام است و خوشبختانه امروز شاهد هستیم که تعداد کودکانی که برای کار در چهارراه ها حضور داشتند به شدت کاهش یافته است.

این مقام مسئول اضافه کرد: طرح حمایت اجتماعی از کودکان کار و بی سرپرست موسوم به طرح اقدام موجب کاهش چشمگیر مشکلات کودکان کار شد همچنین با حمایت معاون دادستان مشهد 3 طرح حمایتی موفق در مشهد اجرایی شد. کودکان و اقدامات مفیدی برای بحث در مورد توانمندسازی این کودکان انجام می شود.

وی با بیان اینکه حدود 60 تا 70 درصد کودکان کار مشهد را اتباع افغانستانی تشکیل می دهند، گفت: در بحث غربالگری کودکان کار شهرداری مشهد، اداره اتباع و دادستانی با بهزیستی خراسان رضوی همکاری می کنند.

سرپرست آسیب دیدگان اجتماعی خراسان رضوی افزود: سایبان مهر از محل سکونت آنان بازدید می کند.

وی گفت: اگر وضعیت تأهل آنها به گونه ای باشد که کار کودک سوء استفاده تلقی شود، قانون مجازاتی را برای این والدین پیش بینی کرده است و در صورت ادامه کودک آزاری، والدین متخلف مجازات خواهند شد.

غفاری زاده ادامه داد: در صورتی که منزل این کودکان نیاز به مایحتاج زندگی از قبیل فرش، بخاری، گاز و امثال آن داشته باشد برای آنها تهیه می شود و اگر خانه آنها نیاز به نوسازی داشته باشد از طرف دیگر انجام می شود. «کلیه والدینی که فرزندان خود را به سرکار سر چهارراه می فرستند موظفند دیگر این کار را انجام ندهند و در صورت شناسایی فرزند برای بار دوم در سر چهارراه، والدین معاینه شده و قانون شامل حال آنها می شود.

رئیس آسیب دیدگان اجتماعی خراسان رضوی یادآور شد: یکی از مراکز اجتماعی به کودکان کار بی سرپرست اختصاص دارد که به صورت 24 ساعته از این کودکان نگهداری و مراقبت می شود. از سوی دیگر، کودکان ناشناس به اداره اتباع تحویل داده می شوند و به خارج از کشور فرستاده می شوند و در ابتدا به کمپ های ویژه فرستاده می شوند که این کودکان ناشناس در آنجا اعزام می شوند و در صورت عدم شناسایی والدین آنها به افغانستان فرستاده می شوند.

وی گفت: یکی از اصلی ترین راه های جلوگیری از ایجاد و حل مشکل کودکان کار، توانمندسازی خانواده این کودکان است، زیرا اکثر این کودکان برای تامین معاش خانواده خود مجبور به کار هستند، بنابراین در ابتدا اگر خانواده یک سرپرست دارد، برای کار با اصناف مختلف ملاقات کنید.

رئیس خدمات اجتماعی آسیب دیدگان خراسان رضوی گفت: اگر خانواده ای بی سرپرست باشد و معیشت خانواده به کار آن فرزند بستگی داشته باشد، اگر سن کودک بین 15 تا 18 سال باشد، به مرکز استعدادیابی ما معرفی می شود. بعد از آن شغل امنی برای این کودک محسوب می شود و همچنین برای توانمندسازی سایر اعضای خانواده برای داشتن درآمد تلاش می کند.

غفاری زاده افزود: سال گذشته در بازدیدهای حومه ای که با پلیس و معاون دادستان انجام دادیم، چندین کلونی از کودکان کار را شناسایی کردیم که در آنها کودکان به فعالیت هایی مانند تفکیک زباله، خرید و فروش مواد مخدر و حتی قاچاق مشغول بودند. «از رابطه جنسی استفاده می شود که در آن تعداد قابل توجهی از رهبران شناسایی و به قوه قضاییه تحویل داده شده اند.

رئیس خدمات اجتماعی آسیب دیدگان خراسان رضوی گفت: کودکان معتاد به این باندها به صورت رایگان در بیمارستان ابن سینا مشهد رها می شوند و سپس تحت نظر پزشک به مراکز اجتماعی و این مراکز منتقل می شوند. فرآیند ترک دارو

وی تاکید کرد: سمن ها یا سازمان های مردم نهاد می توانند نقش بسزایی در حل معضلات اجتماعی داشته باشند و طی چندین آگهی در روزنامه ها و بیلبوردهای شهری از سمن ها برای همکاری در حل مشکل کودکان دعوت کنند، سمن ها تا کنون کسانی که از هیئت دولت مجوز گرفته اند استاندار یا فرمانداری با ما تماسی نداشته است.

غفاری زاده گفت: بر اساس مصوبه هیات وزیران 11 دستگاه در خصوص کودکان کار تعهداتی دارند. سال گذشته شهرداری مشهد، دادگستری، نیروی انتظامی و خدمات شهروندی همکاری خوبی با بهزیستی داشتند، اما از سوی دیگر آموزش و پرورش، اداره کار و اداره فنی و حرفه ای علیرغم جلسات متعدد با آنها، نتوانستند پاسخگوی خواسته های خود باشند. تعهدات نسبت به کارگران، کودکان و ما قدردان این دستگاه ها و کابینت ها هستیم.

رئیس خدمات اجتماعی آسیب دیدگان خراسان رضوی در پایان خاطرنشان کرد: مشهد بعد از تهران بیشترین تعداد کودکان کار را دارد که متاسفانه بیش از 95 درصد این کودکان در حاشیه شهر مشهد زندگی می کنند و از حدود 800 کودک شناسایی شده در گذشته از سوی دیگر حدود 70 درصد آنها اتباع افغانستان هستند و باید برای بچه دار شدن راه حل جدی اندیشیده شود، از سوی دیگر در صورت مشاهده کودکان کار، شهروندان می توانند موضوع را با 123 مطرح کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید