دولت اقدام به جراحی اقتصادی می کند / باید مراقب بود که آسیبی به محرومان وارد نشود


ساعت: 14:57
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۲/۲۳
کد خبر: 1838484

امام جمعه موقت تهران گفت: دولت در حال انجام عملیات است. عملیاتی که همه کارشناسان می گویند باید انجام شود، چه به رئیس جمهور رای دادند و چه نه.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آیت الله سیداحمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به نامه 31 نهج البلاغه گفت: امام علی (ع) در بخشی از این نامه به فرزندش فرمودند که قداست را حفظ کن. برای ذات مقدس خداوند
وی ادامه داد: بحث اقتصاد و تورم موضوع روز است و اگر خطبه جمعه وارد این مسائل نشود، خطیب مردمی نیست. 14 نکته در مورد مسائل اقتصادی و تورم نوشتم. این 14 نکته حاصل دو روز یادگیری و مشاوره های مختلف با بستگان مسئول و غیرمسئول است.
خاتمی گفت: عدالت در هر زمینه ای یک فضیلت است. عدالت یعنی قضاوت واقع بینانه. جمله منصفانه، مغرضانه، انتقام جویانه و تملق آمیز نیست. امام علی (ع) فرمودند که انسان باید عادل باشد.
وی افزود: مطالعه رضایت مردم برای هر دولتی سرمایه است. مردم مالک حکومت هستند. مسئولان خدمتگزار مردم هستند. من ابایی ندارم که بگویم مسئولان خادم مردم هستند و باید به مردم خدمت کنند. ما هم شاکر خدا هستیم و قوم شما هستیم. رنج شما رنج ماست. ما در متن مشکلات شما هستیم.
امام جمعه موقت تهران گفت: هیچ دولتی نارضایتی مردمش را نمی خواهد. مخصوصاً دولت آقای رئیسی برادر عزیز که شعارش مردمی بودن و مردمی زیستن است. خدمت به مردم شعار آنهاست. اعدام اسلام شعار آن است. اسلام می گوید گاهی فقر باعث کفر می شود.
وی گفت: بگوییم اقتصاد کشور بیمار است. همه کسانی که در حوزه اقتصاد کار کرده اند اذعان دارند که در حوزه بانکی، نظام مالیاتی، ساختار بودجه، فضای کسب و کار، توزیع کالا، وابستگی اقتصادی کشور به نفت و… مشکل داریم. این بیماری با یک روز و دو روز و یک سال و دو سال همراه نیست. تاریخچه ای نیم قرنی دارد. این بیماری از سال 1350 شروع شد. دولت های پس از انقلاب سعی کردند این اقتصاد معضل را برطرف کنند اما موفق نشدند.
خاتمی گفت: دولت سیزدهم تمام تلاش خود را کرده است تا این بیمار آرام آرام از این بیماری خارج شود. این دولت صداقت را بر پیشانی خود نوشته است. روراست بودن با مردم راه اوست. او می توانست در سال های هفتم و هشتم برخی از حرفه ها را انجام دهد. نه اینکه از سال اول شروع کنیم. این عملیات شکایات خود را دارد و دولت می توانست جان سالم به در ببرد. وی گفت: آبروی خود را در کف دستم می گذارم و حاضرم آبروی خود را از دست بدهم، اما وضعیت اقتصاد خوب خواهد شد. اینجا جای شورش نیست، جای شکرگزاری است. ممنون که با مردم صادقانه رفتار می کنید.
وی ادامه داد: دولت در حال انجام عملیات است. عملیاتی که همه کارشناسان می گویند باید انجام شود، چه به رئیس جمهور رأی بدهند و چه ندهند. اگرچه در مورد کیفیت آن اختلاف نظر وجود دارد، اما عموماً اختلاف نظر وجود ندارد. آنچه دولت می خواهد انجام دهد کاهش جدی شکاف طبقاتی، افزایش قدرت خرید هفت دهک جامعه، تحقق عدالت اقتصادی، واگذاری امور مردم به مردم و مبارزه با فساد منشأ اصلی آن است.
خاتمی با بیان اینکه این عمل جراحی بوده است، افزود: جراحی دردناک است اما در نهایت برای نجات بیمار است. کارشناسان ما می گویند این بیمار را باید نجات داد اما دولت باید بداند سرمایه انقلاب محرومان و مستضعفان هستند. کسانی که تا آخر انقلاب ایستادند محروم هستند. طوری برنامه ریزی شوند که آسیب نبینند. معدود اقلام جنسی که دولت قول داده خدای ناکرده افزایش قیمت ندهد نان، دارو و بنزین است. پرداخت یارانه دو ماهه نکته مهمی است. برای اینکه مردم به آنها ایمان بیاورند، دولت بندگان رنج آنها را می بیند.
امام جمعه موقت تهران گفت: در این شرایط باید به دولت کمک کرد. این رهبری روشن است. مطیعان ولایت باید عبارت صریح آقا را بشنوند که فرمودند: «همه اعم از قوا و ارگان ها و افراد مختلف باید اگر خدا بخواهد دولت را در رسیدن به این نتایج یاری کنند. البته این به معنای انتقاد نکردن نیست. برعکس ما معتقدیم نقد سازنده برای حمایت از دولت است. داشتن کارشناسان محترم برای نشستن و انتقاد نادرست به معنای خوب دیدن و بد دیدن است. اگر راه حلی دارند پیشنهاد بدهند و اگر ندارند خرابش نکن.
وی افزود: نقد صحیح خدمت ارزنده ای است. دولت و مسئول ما نمی خواهند چاپلوسی کنند. همانطور که سیاهی بد است، سفیدی مطلق هم بد است. نقد صحیح بله، اما دو نکته را باید در نظر گرفت. تباهی و رسوایی ناسپاسی است و ملت انقلابی در آن نیست. چه با قلم و چه با بیان. لازم نیست کم حرف بزنید یا بنویسید. گاهی اوقات مردم طوری صحبت می کنند و می نویسند که باعث رنجش آنها می شود. جوری نقد کنید که در میدان دشمن بازی نکنیم. نگاهی به رسانه ها و فضای مجازی بیگانه بیندازیم که نظام و اسلام و قرآن را زیر سوال می برند. اینطوری انتقاد نکنید که آب به آسیاب دشمن بریزیم.
آیت الله خاتمی گفت: اطلاع رسانی گسترده و دقیق و به موقع اجازه فضاسازی را به دشمن نمی دهد. از ظرفیت رسانه ای کشور در این زمینه استفاده کنید. صدا و سیما که در واقع زبان این ملت است باید در خدمت مسئولان باشد. مردم ما خوب و منطقی هستند و باید خوب توضیح داده شوند. یکی از کارمندان چیزی می گوید و دیگری برعکس. خوب، این یک ضرر است.
وی ادامه داد: بصیرت نقش اول را بازی می کند. به ولی فقیه و امام مقابل گفتند ببیند دشمن در کدام سنگر نشسته است، چه می گوید، چه مقامی دارد. به سمت این سنگر بروید. از دشمن نگذریم.
امام جمعه موقت تهران در بخشی دیگر از سخنان خود به سفر رئیس جمهور سوریه به ایران اشاره کرد و گفت: سفر بشار اسد به تهران یک سفر نیم روزه و دیدار با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور یک سفر راهبردی بود. دشمنان شایعه نادرستی می گفتند که بشار به دلیل رفتن به کشورهای مرتجع منطقه، روابط خود را با ایران قطع کرده است. این سفر جعل این ادعا بود. این سفر به منظور تقویت جبهه مقاومت بود. سوریه در خط مقدم مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی قرار دارد. این یک سفر استراتژیک بود.
وی افزود: دیدار امیر قطر با مقام معظم رهبری نیز به نفع دو کشور است، زیرا منشأ گسترش همکاری های اقتصادی است. فرمایشات رهبری در این دیدار مهم بود. سخنان او به معنای مرگ برای اسرائیل است. وی گفت: انتظار می رود جهان عرب به صراحت علیه جنایات آشکار رژیم صهیونیستی وارد میدان عمل سیاسی شود. این دیدار در واقع مانور علیه رژیم صهیونیستی بود. این جلادان به هیچکس رحم نمی کنند. خبرنگار در هر کشوری امن است. او جلیقه روزنامه نگاری به تن دارد، اما مغزش تیراندازی شده است. این جنایت است.
وی ادامه داد: این سفر پیامی برای کشورهای منطقه نیز داشت و آن اعتماد به ایران مقتدر است که اکنون امتحان خواهد شد. ایران قابل اعتماد است نه آمریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستی.
خاتمی در خصوص وقایع هفته آینده نیز گفت: سه شنبه 27 اردیبهشت ماه پانزدهم شوال سالروز شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا(ع) است که در سال سوم قمری در غزوه احد به شهادت رسیدند. مرد بزرگی که از پیشگامان دین و اسلام بود و پیامبر را در جنگ احد سوزاند. این جنگ هفتاد شهید داشت. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به هر شهیدی که دعا می کند می گوید حمزه را نزد او بگذار. هفتاد نماز بر جنازه عمویش خواند. لقب سید الشهداء از سوی پیامبر به وی داده شد و تا زمان شهادت امام حسین (ع) این لقب برای ایشان اختصاص داشت.
وی ادامه داد: این روز نیز دلیل وفات حضرت عبدالعظیم حسنی است که عصر پنج امام را درک می کند. مرحوم آیت الله بهجت در رفت و آمد به مشهد مقدس موظف به زیارت حرم حضرت عبدالعظیم بود و می گفتند اگر هفته ای یک بار به تهران زیارت نکنند مورد جفا قرار می گیرند.
خاتمی گفت: روز جمعه، روز لغو قانون ظالمانه کاپیتولاسیون (مصونیت مستشاران آمریکایی) است. یکی از اولین اقدامات انقلاب لغو این قانون بود. روز شنبه نیز سالگرد ابطال پروانه استعمال دخانیات میرزای شیرازی است. کمر استکبار و استعمار بیگانه را شکست.
وی همچنین گفت: هلال احمر یک نهاد مردمی است و در عرصه های داخلی و خارجی خدمت می کند. در اتفاقاتی که می افتد این عزیزان در قدم اول حضور دارند. قدردانی و تشکر می کنیم.
امام جمعه موقت تهران گفت: نسبت به سال های گذشته 30 درصد کمتر بارندگی داشتیم. ذخایر آبی سدهای ما 45 درصد کاهش یافته است. فرمایشات مسئولان را هم شنیدید. صرفه جویی در این حوزه نیازمند مردم انقلابی است. اگر حداقل 10 درصد پس انداز کنیم، بحرانی نخواهیم داشت.
وی گفت: همه نیروهای مسلح گران هستند و نور در چشم ماست. مخصوصا سپاه پاسداران. سپاه همچنین دارای سپاه انصارالمهدی است که وظیفه حفاظت از هواپیماها را بر عهده دارد. قبل از تشکیل این سپاه، خبر آدم ربایی را می شنیدیم. از خدمات این عزیزان نیز قدردانی می کنیم.
آیت الله خاتمی همچنین در خطبه اول نماز جمعه تهران گفت: یکی از مظاهر تقوا این است که وقتی از دیگران حرف می زند، حرف های ناشایست نزند. غیبت و تهمت حرام است و نباید آنچه را که نگفته و انجام نداده به دیگری نسبت داد. اسناد گزارش نشده بد هستند. وقتی صحبت از دیگران شد، باید به قدوسیت خدا احترام گذاشت.
وی ادامه داد: باید توجه کنیم که خداوند بر ما گواه است و ما را می بیند. خدا در همه جا و حاضر با ماست. شخصی از امام جواد (ع) خواست که او را نصیحت کند و امام پنج نصیحت به او کرد که یکی از آنها این بود که دنیا در پیشگاه خداست و در پیشگاه خدا خطا نمی کند.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به آیاتی از قرآن کریم گفت: خداوند هم به ظاهر و هم به باطن ما آگاه است. خداوند بر آسمان و زمین حاکم است و نهان و آشکار را می داند. خداوند می گوید ما از رگ گردن به تو نزدیکتریم.
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید