دولت با اعطای وام و بودجه برای جبران خسارات ناشی از سیل موافقت کرد


ساعت: 15:50
تاریخ ارسال: 08/04/1401
کد خبر: 1906188

شورای دولت با اعطای اعتبار و اعتبارات بانکی برای جبران خسارات ناشی از سیل مردادماه سال جاری در چند استان کشور موافقت کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در جلسه صبح روز چهارشنبه هیات وزیران که به ریاست حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور تشکیل شد، اعضای دولت با اعطای اعتبار و اعتبارات بانکی برای جبران خسارات ناشی از سیل مردادماه سال جاری در چندین کشور موافقت کردند. استان های کشور

با تصویب هیات وزیران مبلغ 21 هزار و 300 میلیارد ریال برای اعتبارات هزینه ها و تملک دارایی های سرمایه ای برای جبران خسارات ناشی از سیل و آبگرفتگی در برخی استان های کشور در مردادماه امسال اختصاص یافت.

اعتبار اعطایی در موارد زیر هزینه می شود:

– کمک هزینه ساخت 1751 واحد مسکونی شهری تا مبلغ 500 میلیون ریال به ازای هر واحد.

– کمک هزینه ساخت 4378 واحد مسکونی روستایی تا مبلغ 500 میلیون ریال به ازای هر واحد.

– کمک هزینه نوسازی 10940 واحد مسکونی شهری، روستایی و تجاری تا مبلغ 200 میلیون ریال به ازای هر واحد.

– هزینه های نگهداری، آوار برداری و خدمات مدیریت پروژه

– کمک هزینه تامین 17 هزار و 110 واحد لوازم خانگی برای املاک مسکونی و تجاری خسارت دیده تا مبلغ 200 میلیون ریال به ازای هر واحد.

– اعتبار تملک دارایی های سرمایه ای برای بهسازی راه ها، تأسیسات زیربنایی و زیرساخت های حیاتی.

همچنین با تصویب دولت مبلغ 46 هزار و 548 میلیارد و 500 میلیون ریال (با 4 درصد سود روستایی و 5 درصد سود شهری) و بازپرداخت 5 ساله تسهیلات بازسازی (3 سال مشارکت عمرانی و 12 سال اقساط). فروش) 5 سال پرداخت تسهیلات تعمیر و پرداخت 7 سال معیشت با راهنمایی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و از طریق بانک امل برای جبران زیان های مذکور.



تصویب آیین نامه اجرایی مربوط به اختصاص سهمیه مواد اولیه قیر به دستگاه های اجرایی



بر اساس تکلیف مقرر در بند (ز) تبصره (1) قانون بودجه سال 1401 کل کشور در خصوص تخصیص سهمیه مواد اولیه قیر (قیر وکیوم) به دستگاه های اجرایی به صورت ماهانه از ابتدای سال 1401. هيات وزيران مقررات اجرايي مربوط به اين بند قانون را تصويب كرد.

بر اساس آیین نامه اجرایی فوق، وزارت نفت (از طریق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران) موظف است معادل 190 هزار میلیارد ریال نفت خام از منابع موجود در اختیار پالایشگاه ها قرار دهد. شرکت نفت ایران برای تامین ماهانه مواد اولیه قیر (قیر وکیوم) دستگاه های اجرایی این آیین نامه.

قیمت هر تن مواد اولیه قیر عرضه شده به دستگاه های اجرایی موضوع این آیین نامه 75 میلیون ریال تعیین شده است. شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران موظف است مابه التفاوت این قیمت با میانگین موزون ماهانه قیمت های تجاری مواد اولیه قیر (قیر وکیوم) را با تعدیل قیمت ماهانه روغن خوراکی در بورس جبران و اعمال کند. پالایشگاه ها در ماه هایی که معامله انجام نمی شود، ملاک قیمت های معاملاتی، قیمت های پایه بورس خواهد بود.

دستگاه های اجرایی موظفند پس از ابلاغ، توافقنامه در قالب تملک دارایی های سرمایه ای (از سایر منابع) را بر اساس سهم ریالی به شرح جدول مندرج در آیین نامه با سازمان مبادله کنند.

دستگاه های اجرایی موظفند هزینه های تبدیل مواد اولیه قیر (قیر خلاء) به قیر یا مالچ را از منابع داخلی خود تامین کنند. در صورت کمبود منابع داخلی، پاکسازی بخشی از مواد اولیه قیر (قیر وکیوم) برای پوشش هزینه های تبدیل مواد اولیه قیر (قیر وکیوم) به قیر یا پوشش خاک (مالچ) تا 20 درصد وزنی توضیح داده شده در قانون، بلامانع است.

دستگاه‌های اجرایی نیز موظفند ظرف مدت یک ماه سهم استان‌ها را تعیین و به دستگاه‌های استانی خود اعلام کنند و با توجه به پیشرفت فیزیکی طرح‌ها و اولویت‌ها، اجازه مدیریت و برنامه‌ریزی توزیع مواد اولیه قیر را دارند. وکیوم باتوم) تحویل استانها شد.

اصلاح ضوابط اعطای اعتبار خرید سهام بورسی صندوق های سرمایه گذاری به نام فرزندان متولد 1401.



با تصویب هیأت وزیران و به منظور ارائه نظر هیأت تجدید نظر و اجرای مصوبات دولت با قوانین، مفاد اجرایی ماده (11) قانون حمایت از خانواده. و جوانان جمعیت و بند (ر) تبصره (2) از ماده واحده قانون بودجه سال 1401 کل کشور اصلاح شد.

بر اساس این اصلاحیه، مبلغ اختصاص یافته به متولدین 1401 برای خرید صندوق های سرمایه گذاری بورسی برای هر نوزاد 15 میلیون ریال و تا سقف 15 هزار میلیارد ریال است.

آیین نامه تعیین و حدود وظایف سخنگوی هیات دولت و تشکیل شورای اطلاع رسانی دولت اصلاح شد.



با عنایت به آسیب شناسی به وجود آمده در حوزه ساختار و مأموریت های شورای اطلاع رسانی دولت و لزوم اصلاح و به روز رسانی ضوابط تعیین و تحدید وظایف سخنگوی شورای دولت و تشکیل سازمان اطلاع رسانی دولت. شورا، هیات وزیران با پیشنهاد اصلاح آیین نامه مذکور موافقت کرد.

موافقت با اصلاح آیین نامه اجرایی مربوط به رفع تداخل ناشی از اعمال قوانین و مقررات موازی در اراضی ملی و دولتی و معافیت اشخاص حقیقی.



با عنایت به لزوم رفع تداخل ناشی از اعمال قوانین و مقررات موازی در اراضی ملی، دولتی و معافیت ها و با عنایت به انقضای مهلت دو ساله موضوع تبصره (2) ماده (3). هیات وزیران به منظور شناسایی کامل و در اسرع وقت پلاک های معارض و تعیین تکلیف و رفع تعارض های شناسایی شده پس از انقضای مدت مقرر، با پیشنهاد وزارتخانه موافقت کرد. جهاد کشاورزی نسبت به اصلاح آیین نامه اجرایی فوق.

جلوگیری از تضییع حقوق کشاورزان و بهره برداران، تسریع در اجرای عملیات ثبت (کاداستر) اراضی ملی و کشاورزی، تمرکززدایی و تسریع در انجام وظایف محوله به کمیسیون های ذیربط و رفع مشکلات اجرایی ناشی از حذف مدت نهایی مشخص شده در مفاد فوق از جمله دلایل اصلاحیه. دستور اجرایی ذکر شده است.

بر این اساس کارگروه مشمول آئین نامه موظف است تا پایان سال 1402 گزارش کاملی از وضعیت پلاک های مزاحم در سطح شهرستان تهیه و برای تصمیم گیری به دبیرخانه کمیسیون استان ارسال کند. دبیر کمیسیون پس از اخذ مصوبات مربوطه مراتب را به اداره جهاد کشاورزی شهرستان محل استقرار زمین اعلام می کند.

اداره جهاد کشاورزی شهرستان موظف است پس از تعیین مستثنیات قانونی موضوع این آئین نامه در چارچوب قوانین و مقررات مربوط از جمله قانون جلوگیری از قطعه قطعه شدن اراضی کشاورزی و ایجاد اراضی مناسب. قسمت های فنی و اقتصادی و اصلاحات بعدی و قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی و بغا با همکاری ادارات ثبت اسناد و املاک محلی نسبت به پیگیری صدور اسناد به مالکان اراضی کشاورزی و جلوگیری از تغییر آن اقدام نمایند. استفاده از زمین های کشاورزی که از تجاوز خارج شده است.

ذینفع یا ذینفعان موظفند هزینه ها و قیمت زمین را که توسط مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اعلام می شود ظرف مدت شش ماه پرداخت کنند.

وزارت بهداشت به فهرست مجوزهای تاسیس پارک های علم و فناوری اضافه شد



به منظور گسترش استفاده از مزایای مقرر در قانون برنامه چهارم توسعه و قانون کمک به بنگاه‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان به پارک‌های علم و فناوری دارای مجوز از شورای گسترش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیشنهاد شد. الحاق این وزارتخانه به فهرست صادرکنندگان مجوز تأسیس پارک‌های علم و فناوری موضوع بند (الف) در اجرای ماده (1) مفاد اجرایی ماده (47) قانون برنامه چهارم توسعه تصویب شد. توسط اعضای دولت

پیش نویس موافقتنامه معاضدت حقوقی متقابل در امور مدنی و تجاری بین ایران و هند



به پیشنهاد وزارت دادگستری، هیأت وزیران پیش نویس موافقتنامه معاضدت حقوقی متقابل در امور مدنی و تجاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری هند را تصویب و اجازه مبادله اسناد و مدارک آن را صادر کرد. .

دولت مدت مجوز ورود و تردد خودروهای سنگین را تمدید کرد

با توجه به کمبود زمان کافی برای اخذ تاییدیه های لازم از مراجع ذیربط توسط متقاضیان واردات خودروهای سنگین و عدم امکان ثبت سفارش در بازه زمانی تعیین شده و همچنین قیمت بسیار بالای خودروهای مشخص شده و نیازهای جدی کشور، هیات وزیران با پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت با تمدید مجوز ورود و ترخیص خودروهای مذکور تا پایان سال 1401 موافقت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید