دولت در اجرای سیاست های جوانان معطل نکند/ بیش از 4000 خانواده تک فرزند در کشور وجود دارد.



مولف کتاب مثبت سوم گفت: تنها مشکلی که مقام معظم رهبری نسبت به آن چندان خوشبین نیستند، پیری جمعیت است که شاید با ادامه این روند درمان نشود.

موسوی با بیان اینکه جمعیت ایران رو به پیری است، افزود: بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی سازمان ملل، جمعیت ایران در 30 سال آینده به 30 میلیون نفر خواهد رسید و کشور دچار سونامی پیری خواهد شد. مگر اینکه الان راه حلی برای این مشکل وجود داشته باشد.

نویسنده کتاب توضیح می دهد: در دهه اول انقلاب، نرخ باروری زنان ایرانی 4.6 درصد بود، یعنی هر مادر به طور متوسط ​​بیش از 4 فرزند به دنیا می آورد، در حالی که وزیر بهداشت وقت و دیگران تلاش کردند. بحث کنترل جمعیت ایران به قانون تبدیل شود.

وی گفت: با کنترل جمعیتی که در دهه 70 انجام شد، نرخ زاد و ولد به 4.6 به 3.4 رسید، یعنی نرخ جمعیت هدف. متأسفانه سیاست اشتباه این بود که تبلیغات در این راستا ادامه یافت و وقتی به زاد و ولد لازم رسیدیم نادیده گرفته شد.




نرخ زاد و ولد در ایران کمتر از نرخ جایگزین است

نویسنده کتاب مثبت سوم بیان کرد: متأسفانه این تبلیغات نادرست «فرزند کمتر; زندگی بهتر «تا زمانی که تبدیل به یک فرهنگ در جامعه شد ادامه یافت. همانطور که در سال 1390 مقام معظم رهبری در خراسان رضوی صراحتاً اعلام کردند که باید به ایران 150 میلیونی برسیم و همه ما در این زمینه اشتباه کرده ایم و باید هر چه سریعتر سیاست های کنترل جمعیت جمع آوری شود.

موسوی گفت: از سال 1390 تا 1400 مقام معظم رهبری بارها نسبت به بچه دار شدن هشدار دادند، اما نه تنها اوضاع بهتر نشد، بلکه حتی رکود هم نداشت و داریم به عقب می رویم.

نویسنده کتاب اذعان می کند: طبق آمار دقیق، نرخ باروری در ایران تاکنون به 7.1 درصد رسیده است، یعنی هر زوج ایرانی یک و نیم فرزند به دنیا می آورند که سال به سال جمعیت کشور را پیر می کند. .

وی گفت: اگر نرخ باروری و نرخ باروری زوج های ایرانی 1.2 یا 2.2 دهم درصد باشد، در واقع نرخ جایگزینی اتفاق افتاده است، یعنی. جمعیت ایران همچنان 85 میلیون نفر است.

نویسنده کتاب مثبت سوم گفت: اکنون که فرهنگ فرزندآوری در حال تغییر است، این موضوع باید مدام مطرح شود و امیدواریم دولت در اجرای سیاست های ارتقای قانون جوانان که اخیرا در مجلس تصویب شده است دریغ نکند.




دولت نباید اجرای سیاست جوانان جمعیت را به تاخیر بیندازد

نویسنده کتاب بیان کرد: سیاست های خوبی که در خصوص طرح جوانان و تولد فرزندان مطرح شده است از جمله اعطای زمین رایگان، تسهیلات کم بهره، تامین خودرو بدون امتیاز ثبت نام، تامین مسکن و… طرح های خوبی است که امیدواریم محقق شود.

وی گفت: با تغییر فرهنگ فرزندآوری با اجرای همه مشوق ها و سیاست های اقتصادی مشکل حل نمی شود چرا که گره در بینش، نگرش و فرهنگ است و همه چیز در مادیات خلاصه نمی شود. اکنون ما می توانیم افراد ثروتمند و ثروتمند زیادی را ببینیم که آنها فرزندی ندارند.

نویسنده کتاب مثبت سوم می گوید: «والدین با افکاری مانند فراهم کردن بهترین شرایط، بزرگترین ظلم را در حق فرزندان خود انجام می دهند، در حالی که حتی اگر بهترین شرایط را برای فرزندان خود فراهم کنند، ارزش یک خواهر را برای آنها فراهم نمی کند. رابطه برادری. .

وی با اشاره به آسیب های تک فرزند گفت: در بخشی از کتاب مثبت 3 به آسیب های تک فرزند اشاره شده است تا در آینده جدای از خود کودک; خانواده و جامعه او نیز آسیب خواهند دید.




بیش از 4000 خانواده تک فرزند در کشور داریم

نویسنده کتاب تاکید کرد: 4200 خانواده تک خانواده در کشور داریم که اگر نیمی از این خانواده ها قانع شوند و صاحب فرزند دوم شوند از بحران خارج می شویم.

موسوی ادامه داد: متاسفانه ایران سومین کشوری است که به سرعت در حال پیر شدن است و فاجعه بار است که بسیاری از مردم به این موضوع توجهی ندارند.

وی گفت: طبق نظریه جمعیت شناسان 7 تا 19 سال فرصت داریم تا در سال 1420 از پیری جمعیت جلوگیری کنیم در غیر این صورت قربانی سونامی پیری خواهیم شد.

موسوی در پایان گفت: موضوع سقط جنین در ایران فاجعه بزرگی است، طبق آمار دقیق روزانه هزاران نوزاد به دلیل ناآگاهی خانواده ها سقط می شوند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید