دولت سیزدهم باید اصلاح نظام بانکی را در اولویت قرار دهد/ بانک ها به سمت کارآفرینی می روند


ساعت: 15:50
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۳
کد خبر: 1805378

علی سعیدی گفت: نظام بانکی کشور باید مطابق با موازین اسلامی باشد. انتظار می رود دولت سیزدهم به این اصل مهم اهمیت دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی سعیدی در گفت و گو با خبرنگار شبکه خبری تهران نیوز، با بیان اینکه اصلاح نظام بانکی باید در دستور کار دولت سیزدهم قرار گیرد، گفت: بانک های کشور نقش مهمی در ایجاد مشکلات کنونی دارند. عدم شفافیت در نوع تسهیلات و انجام عملیات بانکی ربوی، وضعیت ناصحیح نظام بانکی کشور را به همراه داشته است.

وی گفت: دولت سیزدهم باید بانک های خصوصی را در یک اقدام انقلابی سازماندهی کند. این بانک ها از هیچ پول در می آورند و در عین حال که قدرت کسب درآمد دارند، پول بدون پشتوانه وارد چرخه اقتصادی کشور می شود که منجر به فساد و رانت خواری می شود.

کوم عضو هیئت علمی دانشگاه کوم با بیان اینکه قدرت خلق پول باید فقط در اختیار بانک های دولتی و در صورت امکان در اختیار بانک مرکزی باشد، گفت: معتقدم بانک های خصوصی باید ادغام شوند و نقش مالی و مالی را ایفا کنند. موسسات سرمایه گذاری باید برای بازی. یعنی قدرت بازپرداخت وام و خلق پول و مشارکت صرف در امور و پروژه های اقتصادی و هدایت سرمایه های مردم به سمت توسعه و تولید را از بانک های خصوصی سلب کنند.

ساعدی افزود: یکی دیگر از مشکلات سیستم بانکی این است که بانک های کشور به بنگاه ها پیوسته اند. تا زمانی که کارآفرینی به یکی از وظایف اصلی بانکداری تبدیل شود، بانک ها به تجارت در اقتصاد ادامه می دهند. بسیاری از بانک‌ها در سال‌های اخیر کارخانه‌های تولیدی را مصادره کرده‌اند و رسما وارد این تجارت شده‌اند. این رفتار هم سیاست ضد تولیدی و هم ضد ارتباطی رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد: نظام بانکی کشور باید با موازین اسلامی مطابقت داشته باشد و در این راستا اصلاح اساسی در ساختار نظام بانکی انجام شود. دولت های قبلی در اصلاح ساختار نظام بانکی شکست خورده اند اما انتظار می رود دولت سیزدهم به این اصل مهم رسیدگی کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید