دولت سیزدهم در سیاست راهبردی و خارجی خود نگاه متعادلی به غرب و شرق دارد

ساعت: 21:04
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۰۲
کد خبر: 1802567

این کارشناس سیاسی کریدور شمال را یکی از مهم ترین شریان های بین قاره ای جهان دانست و گفت: دولت سیزدهم در سیاست راهبردی و خارجی خود نگاه متعادلی به غرب و شرق دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور پنج شنبه هفته گذشته به دعوت رسمی همتای روس خود برای گسترش روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به روسیه سفر کرد. به گفته کارشناسان، سفر آقای رئیسی به روسیه از اهمیت بالایی برخوردار است.

*دولت سیزدهم در سیاست راهبردی و خارجی خود نگاه متعادلی به غرب و شرق دارد

ناصر بهرامی در گفتگو با صاحب نیوز؛ یکی از مهمترین مولفه ها و راهبردهای حوزه سیاست خارجی، اشتراکات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با سایر کشورها از نظر فرهنگی و عملیاتی است و گفت: با توجه به اینکه یکی از سیاست های راهبردی ما استفاده از توانمندی های مهم در شرایط حساس کشور است. قرار است کشور ما به سمت نیروهای شرق دنیا برود، چون غربی ها به دنبال امتیازات بزرگ و بدون امتیاز از ما هستند، به ما می دهند و تجربه نشان می دهد که در مذاکره اگر نکته ای هست باید باشد. در ازای دریافت شده است.

وی گفت: روسیه پس از چین یکی از قدرت های بزرگ سیاسی، اقتصادی، حتی امنیتی و نظامی است. اقتصادی، سیاسی و حتی نظامی با قدرتی به نام روسیه.

* ایران باید عضو کمربند اقتصادی استراتژیک کریدور شمال باشد/ کریدور شمالی یکی از شریان های حیاتی بین قاره ای جهان است.

وی با تاکید بر اینکه نباید از شمال کشور و کریدور تجاری و کمربند اقتصادی استراتژیک مورد نظر چین و روسیه غافل شد، افزود: در آینده نزدیک روسیه و چین به عنوان اولویت اول جهان از نظر قدرت خواهند بود. . ما علاوه بر کمربند اقتصادی که چینی ها کشیده اند و از صد کشور جهان می گذرد، باید عضو این کشورها نیز باشیم، زیرا این کمربند اقتصادی یا جاده ابریشم یکی از مهم ترین شریان های بین قاره ای جهان است. اینجا.

بهرامی افزود: سفر آقای رئیسی به روسیه چند هدف مهم داشت از جمله اینکه در حوزه مبادلات گاز، فروش و مبادلات گاز می تواند درآمد ارزی خوبی را برای کشورمان به همراه داشته باشد.

وی بر اهمیت همکاری ایران و روسیه بر سر توافق هسته ای و برجام تاکید کرد و گفت: روس ها به ما گفته اند وقتی با مشکلی مواجه می شوید به شرق می آیید و بیشتر به غرب نگاه می کنید. این دولت نشان می‌دهد که با همه طرف‌های مذاکره به‌ویژه با شرق وارد مذاکره و مذاکره می‌شود که می‌تواند تأثیر ویژه‌ای در اجبار کشورهای ۱+۵ برای به رسمیت شناختن حق ایران در مسائل هسته‌ای، بررسی و بازگرداندن آن داشته باشد. ایالات متحده، ایالات باید در مورد شرایط مذاکره کنند.

این کارشناس سیاسی افزود: یکی دیگر از اهمیت های این سفر بحث استفاده نظامی است و در نهایت از آنجایی که خرید و فروش سلاح و تجهیزات نظامی برای ما ممنوع است، می توانیم سامانه ها و تجهیزات نظامی لازم را نیز از روسیه خریداری کنیم.

* توسعه و تقویت روابط تجاری، اقتصادی و سیاسی در سفر آقای رئیسی

وی ادامه داد: علاوه بر تجارت اقتصادی به ویژه نفت و گازی که ایران ممکن است داشته باشد، برای صادرات و واردات مواد غذایی و همکاری با کشورهای نزدیک به روسیه نیز مهم است. در واقع این تعامل و رابطه خیلی دور می تواند مفید باشد، بنابراین دولت سیزدهم با اعمال تحریم ها تلاش می کند همه تخم های خود را در سبد غرب نگذارد، بنابراین اگر روزی ترامپ بیاید و او را شکست دهد، ما می شویم. کمتر آسیب دیده است.

بهرامی تاکید کرد: به دلیل اینکه یکی از اصول سیاست خارجی نظام تعامل و گفتگو با همه کشورهایی است که وارد مذاکره شده اند، نه مخاطبان خاص، هرچند قبل از همه آرزوهای ما به سمت غرب منتهی می شد، اما اکنون یکی از دستاوردها است. از سفر آقای رئیسی شاید این باشد که غربی‌ها، به‌ویژه ایالات متحده، از اینکه چرا ایران به روسیه و چین رفته و شرکای مانند روسیه و چین را انتخاب کرده، بسیار ناراحت و عصبانی هستند. البته روسیه و چین نیز به دنبال منافع خود هستند، اما ما نیز منافع ملی خود را در نظر می گیریم و بر اساس آن تصمیم می گیریم.

* مکاتبات سفر آقای رئیسی به طرف های مذاکره؛ ایران از انزوای سیاسی غرب رنج نخواهد برد

وی افزود: امیدواریم این سفر در رفع بخشی از تحریم ها و مشکلات اقتصادی و تامین بخشی از نیازهای معیشتی مردم به نتایج خوبی منتهی شود و بتوان به آنها به عنوان دستاوردهای این سفر اشاره کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به همزمانی این سفر با نتیجه مذاکرات و پیام خود به طرف های مذاکره کننده گفت: غرب و حتی آمریکایی ها به این توافق و مذاکرات و بازگشت آمریکا و ایران به تعهدات خود نیاز دارند. پیام این سفر شاید این باشد که ایران نسبت به گذشته گام‌های سخت‌تر، قوی‌تر و سخت‌تر برمی‌دارد. او در مذاکرات حضور دارد و می تواند به آنها بگوید در صورت عدم دستیابی به توافق، ایران دچار انزوای سیاسی مورد نظر شما نخواهد شد، زیرا ایران در حال انعقاد قراردادهای تجاری با شرکای خود مانند چین، روسیه و سایر کشورها به ویژه قفقاز است. . بلکه توافقات اقتصادی و روابط سیاسی و حتی فرهنگی با کشورهایی مانند تاجیکستان، قزاقستان، حتی آذربایجان و ارمنستان وجود دارد، بنابراین این سفر پیام مهم و سیگنال مهمی را به غرب ارسال خواهد کرد که ایران تمایل بیشتری به مذاکره کامل و بازدارنده دارد. . اینکه حتی اگر مذاکره هم نشود این اتفاق نمی افتد و ما می توانیم به سراغ نیروهای دیگر برویم و به آنها ملحق شویم و این منافع را بر اساس منافع خود در نظر بگیریم و آنها را مجبور کنیم که بالاخره قانون هسته ای ایران را به رسمیت بشناسند و مخصوصاً آمریکا را وادار کنند. به تعهدات خود بازگردد و اگر بخواهد در مذاکرات هسته ای حضور داشته باشد باید به موضوع راستی آزمایی و بحث در مورد تعهد به عدم نقض عهد و اجرای تعهدات خود پایبند باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید