سیاست دولت سیزدهم برای خنثی سازی تحریم ها/ سفر آیت الله رئیسی به روسیه اهمیت راهبردی دارد

ساعت: 08:36
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۹
کد خبر: 1801747

حمیدرضا ترگی در خصوص اهمیت سفر رئیس جمهور ایران به روسیه گفت: دولت آیت الله رئیسی بر اساس منویات مقام معظم رهبری سیاست خنثی سازی تحریم ها را از طریق مذاکره و تصمیم گیری های دیگر دنبال می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حمیدرضا ترگی در گفت و گو با مرصادنیوز درباره اهمیت سفر رئیس جمهور ایران به روسیه گفت: دولت آیت الله رئیسی سیاست خنثی سازی تحریم ها از طریق مذاکره و … را بر اساس مقام معظم رهبری دنبال می کند.

وی افزود: یکی از راهکارهای موجود برای خنثی سازی تحریم ها، ایجاد تفاهم و توافق با کشورهای بزرگ اقتصادی جهان و منطقه است که بتواند روابط اقتصادی ایران اعم از واردات و صادرات را تضمین کند و سیاست تحریمی آمریکا را دور بزند. “

وی افزود: در گذشته برای دور زدن تحریم های آمریکا شاهد عضویت ایران در توافقنامه شانگهای، فعال شدن در اکو و انعقاد قرارداد سه جانبه بین ایران، ترکمنستان و آذربایجان در زمینه فروش و انتقال گاز و اخیرا نیز بوده ایم. ترکی گفت: با حضور امیر عبداللهیان با چین محقق شد و اجرای آن آغاز شده است.

او گفت که توافق با روسیه نقش بسیار مهمی در خنثی کردن تحریم ها خواهد داشت.

وی گفت: ما اشتراکات زیادی با روسیه داریم و هر دو از سوی آمریکا تحریم شده ایم، استراتژی های تقریبا مشابهی در مسائل منطقه ای داریم، با سیاست های جدید آمریکا در منطقه مخالفیم و هر دو برای چندجانبه گرایی تلاش می کنیم. ما جهان هستیم، همچنین منافع مشترکی در دریای خزر برای استفاده از منابع زیرزمینی، نفت و ماهیگیری در دریای خزر داریم.

ترقی خاطرنشان کرد: مجموعه نقاط مشترک ایران و روسیه با توجه به بازار مصرف 800 میلیون نفری روسیه که همه کشورها عضو آن هستند و خود روسیه که حدود 300 میلیون مصرف کننده دارد، نیاز به مصرف کننده روس دارد. بازاری که نیاز به کالاهای ایرانی برای استفاده در مبادلات اقتصادی دارد.

وی با بیان اینکه ایران و روسیه بر سر حذف دلار از ارز برای تجارت به توافق رسیده اند، افزود: این نقاط مشترک و بازار مصرف کالاهای ایرانی در روسیه می تواند زمینه بسیار خوبی برای همکاری های اقتصادی دو کشور باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به نیاز ایران به تامین برخی راکتورهای آب شیرین کن خلیج فارس گفت: روس ها نیز اعلام کرده اند که می توانند تا سقف 50 میلیارد دلار در پروژه های نفتی ایران سرمایه گذاری کنند.

با توجه به همه موارد فوق، به نظر می رسد همکاری با روسیه و سفر آیت الله رئیسی هم از نظر بحث سازنده در سوریه، عراق و کشورهای منطقه و هم از نظر مخالفت های آمریکا از اهمیت راهبردی بالایی برخوردار است. ترکی گفت: تحریم ها. او نقش بسیار مهمی در تضعیف اثربخشی فشار آمریکا بر ایران تحت پوشش تحریم‌های فلج‌کننده داشته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید