دولت قبلی با اتکا به توتال 40 میلیارد دلار ضرر به کشور وارد کرد


ساعت: 09:10
تاریخ انتشار: 05/07/1401
کد خبر: 1886241

یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس گفت: تاخیر در خروج از فاز 11 پارس جنوبی که به دلیل رها شدن این پروژه توسط توتال رخ داد، کشور را با زیان 40 میلیارد دلاری مواجه کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مالک شریعتی، عضو کمیسیون انرژی شورای اسلامی، تولید گاز از میادین مشترک را ضرر و زیان به ایران دانست و گفت: فاز 11 پارس جنوبی که نزدیک ترین فاز ما به قطر است، یکی از مهم ترین فازها محسوب می شود. پارس جنوبی که کند می شود از زمان برداشت این فاز عملا گاز ما را به قطر کشانده است.

این نماینده مجلس افزود: به گفته مسئولان وزارت نفت حدود 5 تریلیون فوت مکعب گاز به قطر هدایت شد که وزارت نفت می گوید توانسته ایم حدود یک تریلیون آن را جبران کنیم.

وی افزود: به دلیل تاخیر در بهره برداری از این میدان در مجموع 4 تریلیون فوت مکعب گاز از دست داده ایم.

شریعتی درباره علت ضرر ایران توضیح داد: دولت قبل رسما کار را به شرکت فرانسوی توتال سپرده بود و با بی توجهی به توانمندی های داخلی موجود، قراردادی را با این شرکت منعقد کرد، آنها نیز کار را رها کردند و پس از مدتی رفتند.

وی در خصوص میزان خسارت وارده به کشور گفت: حدود 30 میلیارد دلار در حوزه گاز و بیش از 10 میلیارد دلار در بخش میعانات گازی ضرر کردیم. پر سر و صدا بود.

شریعتی در خصوص پیگیری مجلس در خصوص خسارت های وارده به کشور افزود: این تحقیق در دولت قبل در وزارت نفت مصوب شد و این یکی از موارد در دست بررسی است.

عضوکمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه این اقدامات ناشی از فساد یا سهل انگاری بوده است، تصریح کرد: با بررسی و رسیدگی مشخص می شود که هر کدام چقدر سهم داشته اند و آیا ارتباط پشت پرده با خارجی ها وجود داشته است. یا نه، در حال حاضر نمی توان در مورد مسائل اظهار نظر کرد، اما ضرر قطعی است.

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید