دولت موظف به اجرای صحیح قانون تسهیل صدور پروانه است/ رانت ها و امضاهای طلایی حذف می شود.


ساعت: 09:07
تاریخ انتشار: 1011/01/28
کد خبر: 1822225

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت و گو با خبرنگار دانا؛

یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در دیداری که با رئیس جمهور داشتیم بر اجرای صحیح قانون به منظور تسهیل فضای کسب و کار در کشور تاکید کردیم. رئیس جمهور اخیرا در مصاحبه ای نیز تاکید کرد که با دستگاه های خاطی مبارزه خواهند کرد و برای اجرای قانون مورد نظر حتی استانداران نیز برکنار خواهند شد.

محمد تقی نکدلی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در خصوص تاثیرات حمایت از پورتال ملی صدور مجوز کسب و کارهای دانش بنیان گفت: و اگر بخواهیم. نام سال جدید خارج از رژیم شعاری باشد نه اینکه صرفاً بنر، تیتر و … باشد، باید از کسب و کارهای دانش بنیان حمایت عملی کنیم و اشتغال را افزایش دهیم. کسب و کار دانش بنیان منجر به افزایش نجومی ارزش افزوده کالاها و درآمد سرانه ملی می شود.

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی برای حمایت از کسب و کار دانش بنیان و ایجاد اشتغال در کشور، قانون تسهیل صدور پروانه کسب و صدور مجوز از طریق پرتال ملی صدور مجوز را تصویب کرد. وزیر اقتصاد نیز تا راه اندازی پرتال ملی مجوز کشور به طور جدی با این موضوع برخورد می کرد.

این نماینده مجلس افزود: اگر ارگانی در زمینه استفاده از پورتال ملی مجوزهای کشور تخلفی انجام دهد، با آن برخورد می شود. به طور کلی، آسان کردن راه اندازی یک کسب و کار به تحقق شعار امسال کمک می کند.

نکدلی گفت: برخی دستگاه ها از قبل منافعی دارند که نمی خواهند از دست بدهند. برخی به دلیل شفاف نبودن شرایط از این فضا سوء استفاده می کنند و احتمالا با اجرای قانون استفاده از درگاه ملی مجوز کشور مخالفت می کنند. برخورد با آنها به دولت بستگی دارد که عقب نشینی نخواهد کرد.

وی ادامه داد: در دیداری که با رئیس جمهور داشتیم بر اجرای صحیح قانون برای تسهیل فضای کسب و کار در کشور تاکید کردیم. رئیس جمهور اخیرا در مصاحبه ای نیز تاکید کرد که با دستگاه های خاطی مبارزه خواهند کرد و برای اجرای قانون مورد نظر حتی استانداران نیز برکنار خواهند شد.

این نماینده مجلس افزود: تلاش می شود تا عدم شفافیت، رانت و طلا امضای صدور پروانه ها رفع و مشکلات برطرف شود. اینها مشکلاتی است که مردم را ناراحت کرده است و باید برای رفع آنها اقدام کرد. مجلس نیز وظیفه نظارتی خود را در اجرای قانون استفاده از درگاه ملی صدور مجوز کشور انجام خواهد داد و اگر در جایی متوجه شدیم که سیستم اجرایی ضعیف است، قطعا با آن برخورد خواهیم کرد. این قانون باید به طور کامل اجرا شود و هیچ بخشی از آن باقی بماند.

عضوکمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس خاطرنشان کرد: بهترین ضمانت اجرایی قانون استفاده از درگاه ملی مجوز کشور این است که در صورت عدم صدور پروانه به موقع دستگاه ها، متقاضیان می توانند کسب و کار خود را بدون مجوز راه اندازی کنند. . همچنین این امکان وجود دارد که درگاه به صورت خودکار مجوز صادر کند. بنابراین، اگر دستگاهی نتواند مجوزهای مبتنی بر احراز هویت را صادر کند، ضرر می کند و متقاضیان هیچ تعهدی برای تعلیق مجوز ندارند.

به گفته ناکدلی، یکی از مزیت های پرتال ملی صدور مجوز کشور این است که متقاضیان می دانند برای اخذ مجوز چه مراحلی را طی خواهند کرد. در این شرایط شفافیت در فضای کسب و کار افزایش می یابد و هیچ تعهد اضافی برای متقاضیان تحمیل نمی شود.

به گزارش راه دانا؛ ایجاد رونق اقتصادی در چند سال گذشته به یکی از مهمترین دغدغه های حاکمیت ایران تبدیل شده است. زیرا نامزدی مقام معظم رهبری در سال های اخیر بر تولید تاکید داشته است. اما واقعیت این است که ما از نظر کسب و کار در دنیا رتبه خوبی نداریم و شرایط فعلی منجر به فرار سرمایه شده است.

روش‌های سنتی صدور مجوز که فرآیندی طولانی و غیرشفاف را می‌طلبد، یکی از مهم‌ترین مشکلات است. مجلس شورای اسلامی برای رسیدگی به این موضوع، قانون تسهیل فضای کسب و کار را تصویب کرده است که شامل استفاده از درگاه ملی صدور مجوز کشور می شود. به عقیده بسیاری از کارشناسان، استفاده از پنجره واحد صدور مجوز به میزان قابل توجهی مشکلات فعلی دنیای تجارت را کاهش می دهد. اما نگرانی مهم این است که این قوانین در عمل به درستی اعمال شوند و نتیجه مطلوب حاصل شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید