دیدار همزمان پوتین و اردوغان نشان داد که ایران در منطقه اول است


ساعت: 10:29
تاریخ انتشار: 1301/04/29
کد خبر: 1884289

رئیس دانشگاه قم گفت: یکی از اعضای مجلس خبرگان رهبری گفت: همزمان با سفر بایدن به منطقه، رئیس جمهور روسیه و رئیس جمهور ترکیه که بازیگران بسیار مهم منطقه هستند به ایران سفر خواهند کرد و این نشان می دهد که ایران همچنان در منطقه اول است و با همکاری سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه می تواند قدرت منطقه ای قوی داشته باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام و المسلمین اصغر رئیس دانشگاه قم در گفتگو با فردا قم، وی تصریح کرد: همزمان با سفر بایدن به منطقه، رئیس جمهور دو کشور همسایه ایران روسیه و ترکیه نیز به ایران سفر کردند. همزمانی این سفرها نشان دهنده جایگاه مهم ایران در منطقه و بین المللی است زیرا تلاش بایدن و آمریکا و استکبار جهانی این است که با این سفرها جای پای خود را در منطقه غرب آسیا محکم کنند.

وی بیان کرد: پس از حمله موشکی ایران به عین الاسد و حوادث پس از آن و تصمیم پارلمان عراق مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از عراق، جایگاه آمریکا و موقعیت آن در منطقه به شدت تضعیف شد و در حال حاضر آمریکا تلاش برای به دست آوردن موقعیت ضعیف خود را

یکی از اعضای شورای خبرگان رهبری گفت: همزمان با سفر بایدن به منطقه، رئیس جمهور روسیه و رئیس جمهور ترکیه که بازیگران بسیار مهم منطقه هستند به ایران سفر خواهند کرد و این نشان می دهد که ایران همچنان ادامه دارد. در منطقه جایگاه اول را دارد و می تواند با همکاری های سه جانبه ای که بین ایران، روسیه و ترکیه ایجاد شده است، می توان یک قدرت منطقه ای قوی وجود داشت.

دیرباز گفت: نفوذ ایران در این مذاکرات سه جانبه بیشتر از روسیه و ترکیه است به ویژه اینکه روسای جمهور روسیه و ترکیه در این سفرها با رهبر معظم انقلاب نیز دیدار کردند و این دیدارها باعث تثبیت جایگاه ایران می شود. اینکه در مذاکرات دیپلماتیک مسلط هستند، به عنوان رهبری با این شعار که من دیپلمات نیستم، انقلابی هستم، همیشه سعی می کنند در گفت وگو با سران کشور، نظراتی را که متوجه انقلاب است، به صورت کاملا کنترل شده مطرح کنند. کشورها.

رئیس دانشگاه قم خاطرنشان کرد: سفر روسای جمهور روسیه و ترکیه به ایران از نظر بازار نفت و مسائل اقتصادی و همچنین گروه اوراسیا و مشکلات می تواند در همه این زمینه ها موثر باشد. که در منطقه وجود دارد.

وی تصریح کرد: با ادامه جنگ در اوکراین و رسیدن تنش ها به بالاترین حد خود از زمان آغاز جنگ روسیه و غرب، به طوری که ناتو عملا وارد یک جنگ نیابتی با مسکو شده است، این سفرها ممکن است نقش مهمی ایفا کنند. نشان می دهد که کل ابتکار عمل در دست استکبار جهانی نیست و با نشست های منطقه ای همچنان می توان جایگاه روسیه را به عنوان همسایه ایران و تاثیرگذار در معادلات بین المللی تثبیت کرد. از سوی دیگر روسیه می تواند انرژی مورد نیاز اروپا را تامین کند و این موضوع به تنهایی از فشار دولت های اروپایی بر روسیه می کاهد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: در مجموع در دولت آقای رایضی دیپلماسی ما بسیار فعال شده است و متاسفانه در گذشته به دلیل کوتاهی و بی دقتی فرصت های طلایی بسیاری را از دست داده ایم اما در هر صورت خوب است. در دولت فعلی در حوزه دیپلماسی اتفاقاتی افتاده است و امیدواریم ایران با این دیپلماسی جایگاه خود را در منطقه باز یابد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این سفرها و دیپلماسی ها تاثیری در اقتصاد و معیشت مردم داشته است، گفت: آنچه دولت از ابتدای شعار اعلام کرده این است که معیشت و اقتصاد مردم را به مسائل خارج از کشور گره نزنیم. انقلابی که وجود دارد این است که ما باید قوی و مقتدر باشیم و به قدرت بومی به ویژه در تامین کالاهای استراتژیک تکیه کنیم، اما در عین حال این دیدارها و روابط بدون تاثیر در اقتصاد و بر اساس تفاهم نامه ها نخواهد ماند. و معاهدات و تعاونی های مشترکی که توسعه و تقویت می شود قطعا در بهبود وضعیت اقتصادی موثر است.

دریباز تصریح کرد: البته وضعیت اقتصادی ترکیه چندان مساعد نیست و وضعیت اقتصادی روسیه نیز در برخی موارد با ضعف هایی مواجه است اما به هر حال می توان با هم افزایی ضمن تامین منافع ملی به رونق اقتصادی دست یافت. این جلسات رونق اقتصادی نیست، بلکه آنچه مهم است، تقویت ایران با تقویت تولید و اشتغال ملی و تولید دانش بنیان و توان داخلی است.

دیدگاهتان را بنویسید