دیپلماسی فعال دولت سیزدهم شرایط قدرتمندی را برای ایران ایجاد کرد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حمیدرضا ترگی در گفت و گو با خبرنگار مرصاد نیوز اظهار داشت: نشست سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در ادامه نشست های خود که در آستانه آغاز شده بود و عمدتاً در خصوص موضوع سوریه و در نتیجه نشست ها، اجلاس ها و مذاکرات منطقه ای برگزار شد. ، تعامل و تبادل بیشتر نظر به تقویت و توسعه روابط تجاری، اقتصادی، سیاسی و امنیتی این سه کشور مربوط می شود.

وی افزود: فوریت این نشست سه جانبه به این دلیل بود که ترکیه قصد حمله به شمال سوریه را داشت و به این بهانه که طبق توافقات و معاهداتی که قبلا با سوریه داشت، در صورت عدم اطمینان در مرزهای سوریه و ترکیه از اگر اتفاقی علیه ترکیه بیفتد و امنیت ترکیه را تهدید کند، ترکیه می تواند با حمله به این مراکز تهدید امنیتی را از بین ببرد.

ترگی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هم روسیه و هم ترکیه در این زمینه به سوریه کمک می کنند و گروه های تروریستی و گروه های کردی که در این منطقه هستند آسیبی به امنیت ترکیه وارد نکرده اند، دلیلی برای حمله ترکیه به شمال وجود ندارد. سوریه آنها را کشته و زمینه ای برای ناامنی و افزایش اختلافات بین کشورهای اسلامی در منطقه فراهم می کند.

وی گفت: در این دیدار سه جانبه محورهای یاد شده بیشتر مورد بحث و بررسی قرار گرفت، همانگونه که در سخنان مقام معظم رهبری به آن اشاره شد، ایشان نیز این نوع اقدام ترکیه را به ضرر ترکیه و کشورهای منطقه و به ضرر ترکیه دانستند. بیگانگان به مشکلات منطقه ای و ناکارآمدی سازمان های منطقه ای برای حل مشکلاتشان کشیده شدند.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: چون باید بر خروج آمریکا از منطقه تاکید شود و نباید بهانه ای برای آمریکا گذاشت که حضور خود را در اینجا ضروری و نبودش را خلأی که ​​به سختی می توان پر کرد. این هماهنگی و تبادل نظر بسیار ضروری و فوری است.

ترقی تصریح کرد: همچنین در این زمینه یکی دیگر از لحظات قابل توجه مذاکراتی است که به صورت جداگانه بین روسای جمهور ایران و ترکیه و روسای جمهور ایران و روسیه صورت گرفت و دیدارهایی که با رهبر انقلاب داشتند که به موازات این دیدارها انجام شد. از اهمیت ویژه تبادل نظر در مورد تبادلات بلندمدت اقتصادی، سیاسی و امنیتی با هر دو کشور است.


دیپلماسی دولت آقای رئیسی در راستای تحکیم روابط بلندمدت کشورهای همسایه است.

وی افزود: دیپلماسی دولت آقای رایضی در راستای تحکیم روابط بلندمدت و پایدار کشورهای همسایه است و این دیپلماسی دوستی، همکاری و تفاهم متقابل با کشورهای همسایه نقش بسیار موثری در رشد اقتصادی کشورمان در تجارت داشته است. و تعاملات اقتصادی و همکاری‌های دوجانبه که نه ایران را منزوی می‌کند و نه اجازه می‌دهد این کشورها در عرصه‌های مختلف اقتصادی و سیاسی با تحریم‌های آمریکا منزوی شوند.

ترقی بیان کرد: مذاکرات دوجانبه این سه کشور نقش بسیار موثری در توسعه روابط اقتصادی و تحکیم آنها و پیشرفت این توافقات دارد که پس از هر دیدار گزارشی از روسای جمهور کشورهای مذکور شنیدیم.

وی گفت: آقای پوتین در سفر به ایران نیز دیدار بسیار تعیین کننده و مهمی با مقام معظم رهبری داشت که با توجه به موقعیتی که روسیه اکنون در منطقه دارد، در شرایط خاصی صورت گرفت.

این کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: اکنون روسیه در حال جنگ با اوکراین و تحریم های آمریکا علیه آن است و در چنین شرایطی معمولا کشوری که درگیر جنگ است کشور خود را ترک می کند.


سفر پوتین به ایران نشان دهنده اهمیت تعامل با ایران در شرایط کنونی است

ترگی اذعان داشت: آمدن آقای پوتین به ایران نشان دهنده اقتدار روسیه در این جنگ است، همچنین نشان دهنده اهمیت تعامل و مذاکره با ایران در شرایط کنونی است تا ایران بتواند تجربیات خود در دور زدن و خنثی سازی تحریم های آمریکا را به روسیه منتقل کند.

وی افزود: روسیه از ایران تسلیحات و پهپادها می خرد و بایدن در منطقه سعی کرد به عربستان سلاح بفروشد و بخشی دیگر از پول و سرمایه ملت عربستان را غارت کند. مشکلات منطقه ای و تعامل چندجانبه برای حل این مشکلات نشان دهنده عمق هژمونی و نفوذ جمهوری اسلامی ایران در تحولات منطقه است به گونه ای که بدون نقش ایران و همکاری ایران، امکان حل مشکلات منطقه بسیار ضعیف است و این برای کشورهای قدرتمند منطقه از جمله روسیه، چین و ترکیه و … قابل لمس هستند.

وی افزود: این دیپلماسی فعال دولت سیزدهم توانست در سایه این شرایط هم برای حل مشکلات معیشتی مردم و هم برای کاهش تاثیر تحریم ها و توسعه سیاسی شرایط بسیار خوب و قدرتمندی را برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد کند. – روابط اقتصادی و امنیتی با کشورهای همسایه می تواند به موفقیت های چشمگیری دست یابد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید