دیکتاتوری رسانه ای غرب به دنبال یک صدا/موضع یکپارچه نخبگان رسانه ای در برابر دشمن است


ساعت: 17:05
تاریخ ارسال: 1401/10/08
کد خبر: 1920659

لک آبادی با بیان اینکه دیکتاتوری رسانه ای غرب به دنبال صدای یکپارچه است، گفت: جمهوری اسلامی با استفاده از توان نخبگان رسانه ای می تواند در مقابل جریان رسانه ای دشمن بایستد، خطر را پس بزند و صدای یکپارچه مردم را به چالش بکشد. غرب.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سفیرافلاک، اتحادیه اروپا سال هاست که از «تحریم» علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده می کند تا شاید با تأثیر این تحریم ها، دولت و ملت ایران را به زانو درآورند و به اهداف خود برسند. تحریم ها فشار زیادی بر مردم وارد کرده است اما در مقابل اراده قوی این ملت ناچیز است و نخبگان و علمای این سرزمین همواره راهی برای دور زدن تحریم های استکبار و برافراشتن پرچم کشور پیدا می کنند.

و در 25 نوامبر سال جاری تحریم های جدید آمریکا علیه فعالان رسانه ای در ایران اعمال شد، به طوری که واشنگتن 6 فعال رسانه ای ایرانی را برای فشار بر جمهوری اسلامی ایران در فهرست تحریم ها قرار داد. تحریم ها می تواند در برابر برنامه ریزی دقیق و تلاش نخبگان در این حوزه نیز بی اثر باشد.

درباره تحریم رسانه ای و نحوه مقابله با این نوع تحریم گفت وگویی با روحلا لک آبادی کارشناس مسائل سیاسی انجام داده ایم که در ادامه توضیح می دهیم؛

تحریم رسانه ها و چهره های رسانه ای تا چه اندازه شرایط رسانه ای و برتری خبری را به نفع استکبار رقم می زند؟

لک آبادی: اگر بگوییم تحریم ها تاثیری ندارد، در واقع دور از واقعیت است، زیرا تحریم های رسانه ای و حتی شخصیت های رسانه ای هم موثر است. تحریم ها یک وسیله و یک عملیات علیه کشور است، اما گاهی ممکن است عملیات فیزیکی باشد، مانند هشت سال دفاع مقدس که همه دنیا علیه ایران حضور داشتند، اما گاهی ممکن است اقتصادی یا روانی باشد.

تحریم های رسانه ای نیز به عنوان یک عملیات ویژه انجام می شود و قطعا کارکرد خود را دارد و اگر بخواهیم در مقابل این هجمه رسانه ای منفعلانه عمل کنیم قطعا ضربه می خوریم اما اگر بتوانیم با این حمله مقابله کنیم ابتدا باید دفاع داشته باشیم. برنامه ریزی کنیم و سپس برای دیگران برنامه ریزی کنیم، ما می توانیم آن را دفع کنیم.

دشمن معمولاً چه نوع رسانه ها و شخصیت های رسانه ای را در تحریم رسانه ای هدف قرار می دهد؟

کارشناس سیاسی: غرب همواره به افراد و گروه هایی که اثرگذارتر و تاثیرگذارتر هستند حمله می کند، بنابراین صدایی که بیشتر شنیده می شود و صدایی که بهتر می تواند فریاد ظلم را در دنیا بلند کند بیشتر مورد حمله قرار می گیرد.

شهید حاج قاسم سلیمانی رسانه ای نبود و در نگاه اول شخصیت او را رسانه ای نمی بینید چون مرد میدان بود و وسط میدان کار می کرد اما شهید سلیمانی به تنهایی می توانست یک تفکر را هدایت کند. در دنیا برای همین هم کشتار و هم شهادت را دیدی. او چه نوع حمله ای در رسانه های سراسر جهان ایجاد کرد؟

فردی مثل حاج قاسم جدای از رسالت ذاتی خود در دنیا تبدیل به یک شخصیت رسانه ای شد و تحمل این شخصیت را نداشتند و می بینید که گاهی به وحشت فیزیکی هم می رسد.

آیا کشورهای دیگر از جمله ایران مشمول تحریم رسانه ای شده اند؟

لک آبادی: به طور کلی رسانه های غربی و هر صدایی که مخالف جهت گیری آن صدا و صدای لیبرال در جهان باشد، تحریم خواهد شد.

در جنگ روسیه و اوکراین یک صدا در رسانه های غربی دیده می شد و آنها رسما جریان آزاد اطلاعات رسانه های غربی را سانسور کردند و در یک استبداد خبری عجیب غوطه ور بودند و خیلی راحت اخبارشان سانسور می شد. و شما یک روایت شنیدید، بنابراین یک صدا. خبرها حاکی از آن است که هر صدایی که با سازهای آنها همخوانی نداشته باشد ممنوع می شود و ایران نه اولین و نه آخرین کشور است.

به نظر شما آنها چگونه می توانند با این تحریم های رسانه ای مقابله کنند؟

کارشناس سیاسی: ما با هجمه رسانه ای مواجه هستیم و زمانی که مورد حمله قرار می گیریم باید به طور طبیعی و منطقی حمله را دفع کنیم، یعنی دفاع دقیق داشته باشیم، آن را دفع کنیم و در زمان مناسب به حمله بیایید پاسخ قوی بدهیم.

مثلاً در دوران دفاع مقدس ایران مورد تهاجم قرار گرفت و حزب بعث وارد ایران شد و خرمشهر را اشغال کرد و در مرحله اول تمام تلاش ایران و جمهوری اسلامی این بود که متجاوز را از خاک خود خارج کنند و این کار انجام شد. فتح خرمشهر نیز در برنامه بعدی ایران شکل گرفت که وارد خاک عراق شد، بنابراین یکی از آرزوهای عراق بازپس گیری سرزمینی بود که از دست داده بود.

در بحث تحریم‌های رسانه‌ای که وجود دارد، در مرحله اول باید از خود دفاع کنیم و رسانه‌ها و ذهن مخاطبان خود را از رسانه‌های غربی پس بگیریم و در مرحله دوم نیز می‌توانیم به برخی از مخاطبانی که در آن حضور دارند هجوم ببریم. غرب و اتفاقا مشتاق شنیدن روایتی متفاوت از جهان اسلام هستند.

آیا جمهوری اسلامی تاکنون رسانه های مخالف را تحریم کرده است؟

لک آبادی: به نظر من مدیران وزارت امور خارجه ما در این زمینه سهل انگاری کرده اند، زیرا باید پاسخ دقیق و سنجیده ای به همه حملات علیه جمهوری اسلامی داشته باشند.

رسانه‌هایی مانند اینترنشنال و بی‌بی‌سی فارسی که در لندن میزبانی می‌شوند، برخلاف تمامیت ایران و حتی بر اساس قوانین سازمان «آفکام» که مقررات رسانه‌ای انگلیس را تنظیم می‌کند و وظیفه نظارت بر رسانه‌های انگلیسی و جلوگیری از آن را بر عهده دارد، فعالیت می‌کنند. ترویج خشونت مسئول است و همچنین وظیفه دارد هر رسانه ای را که خشونت روحی و جسمی را در اذهان عمومی ترویج می کند حذف کند، اما چون سیاست دوگانه ای وجود دارد، می توان دید که رسانه هایی مانند اینترنشنال که هم هستند. در انگلستان، خشونت را هر روز و هر روز ترویج می کند.

این رسانه ها و حتی بی بی سی فارسی که مورد حمایت انگلیس است، اعتراض مردم را به خشونت تبدیل می کند و متاسفانه گاهی اوقات با خبرسازی مردم را علیه مردم می کنند و می بینید که در ماه های گذشته در کشور چه گذشت. مدیریت این اغتشاشات را بر عهده این رسانه ها دانست.

چرا هیچ اتفاقی در آفکام علیه رسانه های مذکور نمی افتد؟

لک آبادی: به نظر من سران وزارت امور خارجه ایران باید در مجامع بین المللی به این موضوع رسیدگی کنند و به دور از مصلحت تصمیم درست و قاطع بگیرند و عملا شکایت کنند و مجامع بین المللی را مجبور به محدود کردن این رسانه ها کنند.

در این راستا هیچ رسانه ای برای تشکیل یکدیگر وجود نداشت و اگر هم بود کافی نبود.

تشکیل بلوک رسانه ای دولت های اسلامی در عرصه مقاومت در برابر و تحریم استکبار چقدر موثر است؟

کارشناس مسائل سیاسی: تحریم رسانه ای که توسط شبکه های بین المللی و وزارت خزانه داری آمریکا یا اتحادیه اروپا ایجاد شد، امروز در حال افزایش است به این دلیل است که دیکتاتوری رسانه ای به دنبال صدای یکپارچه است و با وجود تفکر لیبرالی می گویند ما مدافع داریم. جریان اطلاعات آزاد است، به آن عمل نمی کنند و همه چیز شعاری است و در عمل می بینیم وقتی رسانه های قدرتمندی در دنیا وجود دارند و جلوی صدایشان می ایستند، به راحتی آنها را سانسور می کنند و سعی می کنند اخبار و ظلم را کنترل کنند. با یک صدا

جهان در حال تغییر هژمونی است و تغییراتی که در دنیا در حال رخ دادن است، اعم از اقتصادی و دیپلماتیک، نظامی و حتی رسانه ای می تواند این تغییرات را شکل دهد و ایران به عنوان یک کشور در اتحاد شرق و محور رسانه میزبان مقاومت ایجاد کند. و پلتفرم طراحی کنید یا شخصیت های رسانه ای را تعریف کنید.

آخرین کلمه

لک آبادی: گاهی می شود یک رسانه را سانسور کرد، اما سانسور یک شخصیت رسانه ای کار بسیار سختی است و این فرد می تواند به عنوان یک رسانه عمل کند، به نظر من این باید در دستور کار جمهوری اسلامی، مدیران رسانه ها و حتی وزارت امور خارجه باشد. حاکمان، بنشینند و فکر کنند که باید در مقابل این فضای خبری استکباری تدبیر دقیقی وجود داشته باشد، زیرا ما در مقابله با دشمن ترتیب دقیقی انجام نداده ایم.

در مقابل رسانه‌هایی که تلاش می‌کنند صدای هدف اتحادیه اروپا، غرب، انگلیس و آمریکا باشند و همگی طرح و چارچوب یکسانی دارند و هر کدام از این کشورها در این امر نقش دارند. ما باید بنشینیم و به این محدوده بپردازیم و با دقت فکر کنیم. اجازه دهید آن را انجام دهیم

البته نمی خواهم بگویم در این زمینه کاری انجام نشده است اما کار در حال انجام است. در دفاع مقدس زمانی که حزب بعث و صدام به ایران حمله کردند و همه کشورهای جهان با حمایت کشور عراق به پا خاستند و تمام توان خود را برای نابودی ایران گذاشتند، اما دیدید که نتیجه چه شد.

اگر در این زمینه وحدت و یکپارچگی ایجاد شود و همه نخبگان خلاق وارد میدان شوند، موفق خواهیم شد و این نیازمند یک مدیریت کلان است که نخبگان رسانه ای را دور هم جمع کند. ما در سراسر ایران افراد درجه یک زیادی داریم که متأسفانه در سطح ملی دیده نمی شوند، بنابراین اگر این افراد را دور هم جمع کنیم، مطمئن باشید که آنها برنامه هایی دارند و سیستمی ایجاد می کنند که نه تنها ما می توانیم در آن بایستیم. در مقابل جریان رسانه ای دشمن و دفع خطر، بلکه تنها صدای غرب را به چالش می کشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید