دیگر طرح انتقال آب با لابی انجام نمی شود/ چهارمحال و بختیاری اعضای تصمیم گیرنده شورای عالی آب کشور


ساعت: 11:00
تاریخ انتشار: 24.07.1401
کد خبر: 1903610

عضو ناظر شورای اسلامی در شورای عالی آب کشور؛

حجت الاسلام والمسلمین امیرقلی جعفری، عضو شورای اسلامی شورای عالی آب کشور گفت: متاسفانه در دهه های اخیر نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری در تشکیل شورای عالی آب حضور نداشتند. شورای آب در حالی که استانی هستیم که 11 درصد از منابع آب شیرین کشور را در اختیار داریم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام والمسلمین امیرکلی جعفری عضو شورای اسلامی شورای عالی آب کشور در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ وی تصریح کرد: شورای عالی آب کشور بالاترین مرکز تصمیم گیری در حوزه آب کشور است که در آن سیاست گذاری و تصمیمات مهمی اتخاذ می شود.



وی گفت: متاسفانه در دهه های گذشته نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری در تشکیل شورای عالی آب حضور نداشتند در حالی که ما به عنوان استانی که 11 درصد از منابع آب شیرین کشور را در اختیار داریم و بسیاری از آب را در اختیار داریم. نقل و انتقالات این در استان ما انجام می شود.

جعفری درباره شورای عالی آب توضیح داد: وظیفه این شورا سیاست گذاری و تصمیم گیری های کلان در حوزه آب کشور است که با رای نمایندگان این شورا شکل می گیرد.

وی با اشاره به اینکه در چهل و چهارمین جلسه شورای عالی آب دو تصمیم گرفته شد، گفت: اولی حوزه آبخیز و دومی مدل کشت و بهینه سازی است.

جعفری خاطرنشان کرد: در گذشته الگوی حکمرانی ما در حوزه آب مشکلاتی داشت و همین مشکلات باعث بحران ها و تنش هایی شد که اکنون در کشور با آن مواجه هستیم.

وی افزود: با منطقه ای شدن وضعیت آب کشور باید بحث های منطقه ای و استانی و نگاه های بسته کنار گذاشته شود و تضاد منافع استان ها و شهرستان ها کنار گذاشته شود، استان می تواند شکل بگیرد و در نهایت کل کشور خواهد شد. با نگاه کلی و جامع برخورد شود.

از نماهای مقطعی و منطقه ای دوری کنید

عضو ناظر شورای اسلامی در شورای عالی آب کشور مهم ترین نکته در حوزه مدیریت را دوری از نگاه های بخشی و منطقه ای دانست و گفت: الگوی کشت یا بهینه سازی کشت که وزارت آب و هواست. جهاد کشاورزی تهیه و واگذار شد. قرار بود این کار انجام شود اما در برنامه ششم توسعه گام عملیاتی برداشته نشد.

ما با محدودیت جدی منابع آبی مواجه هستیم

وی با تاکید بر اینکه با محدودیت جدی منابع آبی مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: ما در دنیا و کشور خودمان با مشکل تغییر اقلیم مواجه هستیم که این تغییرات محدودیت منابع ایجاد کرده است، بنابراین مدیریت صحیح این منابع در مصرف آب در حوزه کشاورزی است زیرا بیش از 70 درصد آب کشور در حوزه کشاورزی مصرف می شود.

جعفری با اشاره به اینکه در حوزه کشاورزی مهم ترین موضوع بهره وری در حوزه آب است، گفت: در بهره وری یکی از مهم ترین بخش ها تغییر الگوی کشت است، یعنی اینکه در استان ها بر اساس آن کشت داشته باشیم. شرایط اقلیمی و منابع آبی و اگر این کار انجام نشود در چند سال آینده با بحران ها و درگیری های شدید مواجه خواهیم شد.

وی با تاکید بر اینکه نیاز به تغییر الگوی کشت وجود دارد و کشت آب پایه باید محدود شود، تصریح کرد: تغییر الگوی کشت نیازمند الزامات و آمادگی هایی است که دولت باید فراهم کند، در غیر این صورت روی کاغذ می ماند و کارساز نیست.

دستگاه های مختلفی در عملیاتی کردن تغییر الگوی کشت نقش دارند

جعفری در ادامه افزود: دستگاه های مختلفی در عملیاتی شدن تغییر الگوی کشت دخیل هستند و مهم ترین آن جهاد کشاورزی است و باید برای کشاورزانی که با الگوی جدید تعریف می شوند بازار باثباتی ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزان باید از وضعیت موجود مطلع شوند بنابراین لازم است دوره های آموزشی لازم به کشاورزان ارائه شود.

برای تولید آبزیان باید تعرفه وضع شود

جعفری تصریح کرد: برای تولید آبزیان باید عوارض وضع شود و کشاورزانی که محصولات مقاوم در برابر آب کشت می کنند با محدودیت مواجه شده و باید عوارض را پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه در جلسه شورای عالی آب جزئیاتی ارائه نشده و تصمیم گیری کلی است، تصریح کرد: امیدوارم با برنامه ریزی و اعتبارات لازم بتوانیم در جهت تغییر الگوی کشاورزی گام های موثری برداریم تا بتوانیم افق سفره های زیرزمینی را حفظ کنیم. و منابع آب

جعفری در پایان با اشاره به اینکه از این پس هیچ پروژه انتقال آب با لابی انجام نمی شود و همه پروژه ها باید مسیر منطقی، علمی و قانونی خود را طی کنند، خاطرنشان کرد: هر کاری که در حوزه آب انجام می شود باید از 3 اصل اساسی انصاف، شفافیت و حاکمیت قانون تصویب خواهد شد و امیدواریم بتوانیم در شورای عالی آب که بالاترین محل تصمیم گیری های کلان در حوزه آب کشور است، از آن دفاع کنیم.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید