ذخایر قوی در استان مرکزی/خرید تضمینی دام و صدور مجوز صادرات راه برون رفت از مشکلات است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وحیدی فر، مدیرعامل شرکت تعاونی گاو گوشتی اراک در گفتگو با دیار آفتاب؛ وی با اشاره به آخرین وضعیت صنعت دامپروری در استان و شهرستان اراک بیان کرد: استان مرکزی رتبه سوم تولید گوشت قرمز در کشور را دارد که با توجه به طرح اصلاح یارانه ها در صنعت دامداری با مشکل مواجه است. و ارز ترجیحی و خشکسالی سالهای اخیر را حذف کنند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر با انباشت سنگین دام در استان مرکزی اعم از سبک و سنگین مواجه هستیم، گفت: شرکت همیاری امور دام باید وارد این امر شده و خرید مطمئن دام را هر چه سریعتر آغاز کند و از سوی دیگر اجازه صادرات دام و همچنین صادرات

واحدی فر با اشاره به اینکه متأسفانه مردم قدرت خرید ندارند و بیماری های دام در فصل گرما تشدید می شود و دامداری به صرفه نیست، افزود: از سوی دیگر قیمت نهاده های دامی به شدت افزایش یافته و در صورت یکسان بودن شرایط، قیمت نهاده های دامی به شدت افزایش یافته است. آنها را نگه دارید تله سنگین به نوعی غیر ممکن و سخت شد.

وی ادامه داد: امروز پرورش دام برای صاحبش 70 هزار تومان هزینه دارد یعنی یک دامداری با 100 راس دام روزانه 7 میلیون و ماهانه 210 میلیون ضرر می کند.

مدیرعامل شرکت تعاونی گاو گوشتی اراک با تاکید بر اینکه تولید در شرایط امروز نیازمند حمایت جدی است، گفت: دولت باید در این زمینه اقدامات جدی انجام دهد چرا که ما نیز با خشکسالی مواجه هستیم و از طرفی سطح آب های زیرزمینی نیز تحریم شده است. از یک سو، جنگ روسیه و اوکراین نیز عواقب خود را بر جای گذاشته و دولت را مجبور به حمایت بیشتر از صنعت دامپروری کرده است.

وی افزود: همچنین شاهد افزایش قیمت جهانی نهاده های دامی هستیم و این موضوع تاثیر خود را می گذارد، از سوی دیگر قدرت خرید مصرف کنندگان به شدت پایین آمده و هزینه دارو، درمان و قوانین دست و پا گیر اداری نیز کاهش یافته است. همچنین تاثیری بر مشکلات پرورش دهندگان نداشت.

واحدی فر با توجه به نزدیک بودن سفر هیئت دولت به استان مرکزی گفت: انتظار داریم در آستانه سفر رئیس جمهور به استان حمایت های بیشتری نسبت به گذشته از صنعت دامپروری صورت گیرد. دستور خرید مازاد دام صادر می‌شود و شرکت از حمایت خرید برخوردار می‌شود و صادرات دام آزاد می‌شود.» و از طرفی وام‌ها باید به تعویق بیفتد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید