رئیسی: در رابطه با موضوع واگذاری خودرو به صورت غیرعادی گفتم که مسئول عزل و پرونده قضایی تشکیل شود.

رئیسی: در رابطه با موضوع واگذاری خودرو به صورت غیرعادی گفتم که مسئول عزل و پرونده قضایی تشکیل شود.

رئیس جمهور در مجلس در دفاع از وزیر صلح گفت: باید با مافیای خودرو برخورد شود. پرونده آنها در حال بررسی است و چیزی نقض نشده است. اولین مدعی در این حوزه دولت است. اگر در هر مقطعی از حکمرانی شاهد فساد، روابط ناسالم و ناکارآمدی باشیم، پیش از دیگران مطالبه خواهیم کرد و قطعا با آن برخورد خواهیم کرد. دولت مدعی است که قبل از هر بخشی با فساد و ناکارآمدی مقابله می کند. این یک برنامه دولتی است. در رابطه با موضوع واگذاری خودرو به صورت غیرعادی گفتم که مسئول تعلیق و برخورد قانونی با این اتفاق صورت گیرد. ما با مافیا و روابط ناسالم هر جا که باشد سر و کار داریم. به دلیل سود کلان، خودرو قطعا دغدغه دست های کثیف است.

رئیس جمهور در دفاع از سکوت وزیر در مجلس با تاکید بر اینکه باید با فعالیت های مافیایی و گازدار مبارزه کرد، خاطرنشان کرد: خط قرمز دولت مبارزه با رانت، مافیا و تخصص است. دولت و مجلس باید در این زمینه اقدام کنند.

سید ابراهیم رئیسی وزیر صنعت، معدن و تجارت در دفاع از فاطمی امین ضمن تبریک روز معلم و کارگر و لزوم توجه به نقش معلمان و کارگران در طول سال گفت: با فضایی که پس از آن وجود دارد. دستور رهبری مبنی بر همکاری قوا، ممکن است برخی این تصور که استیضاح، تذکر یا سؤال مظهر اختلاف است، اشتباه است، اما نظر من این نیست که استیضاح یا سؤال یک بحث است. تجلی اختلاف حتی من از کسانی که احساس مسئولیت کردند و مشکل و نگرانی مردم را استیضاح کردند تشکر و قدردانی می کنم. نظر ما در دولت این است که دوستان ما در مجلس به دلیل سؤالات رأی دهندگان و مردم سؤالاتی را در مجلس مطرح می کنند که مسئولان باید توضیح دهند و داوری برای نمایندگان مردم و مردم است.

وی ادامه داد: می دانید که از سال 1395 تاکنون مدیران مختلفی به وزارت صلح منتقل شده اند و 6 وزیر و سرپرست جابجا شده اند و ثبات در این وزارتخانه موضوع مهمی است که این پیام را به تولیدکننده، معدن و تجارت می دهد که ثبات داشته باشد. منجر به راه حل های پایدار خواهد شد. وزیر با حمایت مجلس و دولت روی کار آمد. در اوایل کار وزیر یک بار استیضاح شد، زمانی که وزیر به تازگی مسئولیت را بر عهده گرفته بود. مدت ها شایعه مطرح شدن وزارت صمت مطرح بود تا اینکه استیضاح مطرح شد و در نهایت مجدداً وزیر رای اعتماد گرفت.

رئیس جمهور افزود: ما با مجلس موافقیم. حتی کسانی که از وزیر سوال دارند به نظافت، فساد ستیزی، رانت ستیزی و روابط ناسالم وزیر اشاره می کنند و ما عکس آن را ندیدیم که وزیر نسبت به فساد، رانت و مافیا حساس نیست. در خودرویی که قیمت بالایی دارد، طبیعی است که مافیا در آن بیشتر شکل بگیرد.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس و بانک مرکزی و مرکز آمار و گزارش های وزارتخانه های صلح در حوزه تولید و معدن، سرمایه گذاری با همه شاخص ها نشان دهنده رشد است. رشد تولید بسیار مهم است. کارهای انجام شده در معدن بی نظیر است. وزارت صمت همیشه تردید داشته است زیرا همیشه مشکلاتی در خصوص این وزارتخانه وجود دارد. نمایندگان شاخص های رشد تولید، تجارت را مشاهده می کنید. تجارت در این منطقه نسبت به قبل افزایش یافته است. ما در تجارت منطقه ای 40 تا 50 درصد رشد داریم.

رئیس جمهور ادامه داد: وضعیت صنعت خودرو در کشور نیازمند تحول است و مشکل مزمنی است که باید روی آن کار کرد. در مسئله خودروسازی و تعیین ارزش دو شرکت خودروسازی، چند سهم متعلق به دولت است و چند سهم واگذار می شود. می توان آنها را ردیابی کرد. در بازدیدی که از شرکت خودروسازی داشتم هشت نکته را اعلام کردم و قابل پیگیری است که چقدر انجام شده است.

وی افزود: وزارت صمت بخش های مختلفی دارد و آیا وزیر را باید فقط با ماشینش قضاوت کرد. وضعیت خودرو توسط دولت و مجلس چه کیفا و چه کوما برجسته شده است. باید تعداد خودروهای تولید شده افزایش یابد و کیفیت آنها ارتقا یابد. آیا به کما رسیده ایم؟ قطعا خیر، اما گام های جدی در این راستا برداشته شده تا خودرویی باکیفیت به بازار عرضه شود. نیمه راه هستیم و ماشین نیاز به کار جدی دارد.

رئیسی تصریح کرد: باید با مافیای خودرو برخورد شود. پرونده آنها در حال بررسی است و چیزی نقض نشده است. اولین مدعی در این حوزه دولت است. اگر در هر مقطعی از حکمرانی شاهد فساد، روابط ناسالم و ناکارآمدی باشیم، پیش از دیگران مطالبه خواهیم کرد و قطعا با آن برخورد خواهیم کرد. دولت مدعی است که قبل از هر بخشی با فساد و ناکارآمدی مقابله می کند. این یک برنامه دولتی است. در رابطه با موضوع واگذاری خودرو به صورت غیرعادی گفتم که مسئول تعلیق و برخورد قانونی با این اتفاق صورت گیرد. ما با مافیا و روابط ناسالم هر جا که باشد سر و کار داریم. به دلیل سود کلان، خودرو قطعا دغدغه دست های کثیف است.

وی درباره گرانی مواد غذایی و نقش سودجویان در این حوزه گفت: اگر قوانین درستی مانند درآمد سرمایه و مالیات در این حوزه موثر باشد اما دولت نسبت به تداوم قیمت های حبابی و قیمت گذاری اشتباه ساعتی حساس است. ما باید با اوباش و سودا مقابله کنیم. خط قرمز دولت مبارزه با رانت، مافیا و تخصص است. دولت و مجلس باید در این راستا عمل کنند.

رئیس جمهور در خصوص نقش قوانین در حوزه بازار خودرو گفت: وزیر مسئول است اما اقدامات موثری نیز در حال انجام است. همه این مسائل باید در اقدامات مسئولان لحاظ شود. مثلاً 50 درصد خودروهای تولید شده تصویب شد که به مادران دو فرزند داده شود که خوب بود و ما موافق نیستیم. ازدیاد جمعیت باید مشوق باشد اما مادر سیستان، ایلام یا مشهد و اصفهان را ببین که تنها نمی آید و به او می گوییم پول بازار را بگیر. یعنی با این تصمیم 50 درصد تولید را به بازاری برده ایم که می تواند متفاوت باشد. یا به درستی تصمیم گرفتید شورای رقابت که تصمیماتش ضمانت اجرایی دارد اما رئیس شورای رقابت از روی مسئولیت می گوید این موضوع باید از طریق بورس تصمیم گیری شود و جلسه شورای رقابت کافی نیست و 20 هزار واحد سقوط بازار سهام در یک ساعت هیئت ارزیابی امکان سنجی بر اساس مسئولیت خود در حوزه خودرو تصمیم گیری می کند و بخش های مختلف در این زمینه تصمیم گیری می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید