رئیس جمهور باید سریعا جلسه ای برای رسیدگی به موضوع آلودگی هوای اراک تشکیل دهد

ساعت: 16:25
تاریخ انتشار: 1400/09/14
کد خبر: 1789745

اسفاری نماینده مردم اراک در مجلس طی تذکری مبنی بر بازکردن دریچه نفت کوره نیروگاه شازند و ایجاد آلودگی هوا برای شهر اراک از رئیس جمهور خواست شخصاً موضوع را بررسی و جلسه ای برای رفع مشکلات تشکیل دهد. موضوع.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; امروز در حالی که صد و بیستمین روز ناسالم در اراک ثبت شده است، از این حیث کلانشهر اراک از ابتدای سال جاری پیشتاز شهرهای آلوده کشور است.

علاوه بر عوامل مختلف شرایط آب و هوایی بحرانی در اراک، نیروگاه شازند، اما به دلیل استفاده از نفت کوره یکی از عوامل آلودگی در شهرهای اراک و شازند به ویژه در فصول سرد سال، استفاده از فسیل است. سوخت‌ها که آلودگی‌های زیادی به همراه دارد، همواره یکی از موضوعاتی بوده است که مورد انتقاد و اعتراض مردم و دوستداران محیط‌زیست قرار گرفته است.

به گفته مسئولان سازمان محیط زیست، نیروگاه شازند اراک تنها نیروگاهی است که از سوخت گازوئیل در مجاورت مناطق مسکونی و پرجمعیت استفاده می کند. در سفر به آستان مرکزی سال 95 ذکر شد اما این سوخت در سال های اخیر مورد استفاده قرار گرفته است و در سال های اخیر بارها کارخانه شازند برخلاف مصوبه هیئت وزیران و حتی مصوبه کارگروه کاهش سوخت خود را مصرف کرده است. آلودگی هوا در حومه شهر. او نفت کوره را روی خط قرار داد.

امسال با وجود وعده های مکرر مسئولان و حتی تاکید دادستان اراک مبنی بر ممنوعیت استفاده از نفت کوره از نیروگاه شازند، این نیروگاه در نهایت و حتی پیش از ورود به روزهای نسبتا سرد سال در روز سه شنبه نهم آذرماه در آتش سوخت. نفت کوره و کیفیت هوای کلانشهر اراک تحت تاثیر قرار گرفت.

رئیس جمهور باید هر چه سریعتر برای رسیدگی به موضوع آلودگی هوای اراک جلسه ای تشکیل دهد

محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک کمیجان و هنداب در جلسه علنی امروز (یکشنبه 14 آذرماه) مجلس شورای اسلامی گفت: اما طی تذکری به رئیس جمهور گفت: آلودگی هوای اراک را گرفته است. مردم از نفس افتادن. من انجام دادم، اما مشکل حل نشد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و هنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مردم نسبت به آلودگی هوای اراک اعتراض دارند و متأسفانه برخی از آقایان اجازه داده اند که مازوت نیروگاه شازند باز شود که به معنای آلودگی آلودگی است. “

وی خطاب به رئیس جمهور تاکید کرد: از شما می خواهیم شخصا به این موضوع رسیدگی کنید و از تخلفات جلوگیری کنید چرا که مشکل آلودگی با تعطیلی مدارس و ادارات حل نمی شود. چرا دولت وارد حوزه آلایندگی شهرهای غیر از اراک شد؟ “این کار نمی کند، بنابراین در اسرع وقت یک قرار فوری بگیرید.

نیروگاه شازند یکی از مهمترین منابع آلودگی هوای اراک است

همچنین علی اکبر کریمی دیگر نماینده مردم اراک در مجلس در گفتگو با دیارا، تاب، با بیان اینکه نیروگاه شازند یکی از مهمترین منابع آلودگی هوای اراک است، گفت: پیش بینی می شود این نیروگاه بسوزد. نفت کوره مانند نیروگاه های اطراف تهران و کرج را تعطیل کنید تا از این مکان بیشتر به کیفیت هوای اراک فشار نیاورید.

وی افزود: شرایط اقلیمی و مسیرهای باد، آلودگی های صنعتی را به شهر اراک منتقل می کند و همین امر باعث شده در سال جاری ارقام آلودگی در روزهای زیادی افزایش یابد.

سخنگوی اراک افزود: با توجه به قول قطعی مسئولان به ویژه رئیس جمهور سابق مبنی بر عدم وجود نفت کوره در نیروگاه شازند، انتظار می رود در عمل شاهد تحقق این وعده ها باشیم. نمایندگان اراک نیز با استفاده از نفت کوره در این نیروگاه مخالف هستند و سلامت انسان ها را در اولویت قرار می دهند.

کریمی افزود: با توجه به اینکه کلانشهر اراک امسال روزهای زیادی را با آلودگی سپری کرده است، باید اقدامات لازم برای گازرسانی به نیروگاه شازند انجام شود تا شاهد آلودگی بیشتر نباشیم.

به گزارش دیار آفتاب ؛ آصفری نماینده مردم اراک، کمیجان و هنداب در نامه ای به وزیر نفت در شهریورماه امسال با اشاره به خسارات و فوتی های ناشی از آلودگی هوای اراک تاکید کرد: این موضوع به عنوان یکی از وزرای سابق گزارش شده است. عوامل اصلی آلودگی در شهر اراک و شهرهای همجوار است، اما متاسفانه اقدام موثری صورت نگرفته است.

در بخش دیگری از این نامه خطاب به جواد اوجی آمده است: خواهشمند است دستور فرمایید نسبت به رعایت حق حیات شهروندان منطقه نسبت به قطع مصرف نفت کوره و سوخت های آلاینده در این نیروگاه اقدام لازم صورت گیرد.

با این همه تاکید بر عدم استفاده از نفت کوره در نیروگاه شازند و سوختن واقعی مازوت در این نیروگاه، اما شاید بهتر باشد نگاه دقیق تری به فلسفه وجودی نیروگاه شازند در نزدیکی نیروگاه داشته باشیم. پالایشگاه نفت شازند دلیل مهم احداث نیروگاه حرارتی در مجاورت پالایشگاه نفت استفاده از نفت کوره تولیدی در این پالایشگاه نیست؟!

در حالی که تنها دلیل استفاده از نیروگاه شازند کمبود گاز است، از سوی دیگر نیاز روزانه نیروگاه شازند به گاز طبیعی حدود 7 میلیون متر مکعب است که استفاده از نفت کوره در این نیروگاه را ممنوع کنید.

واضح است که تکه های پازل حادثه نفت کوره در نیروگاه شازند با گفته های مسئولان همخوانی ندارد و سال هاست که این موضوع به طور شفاف بررسی نمی شود، سوزی مسئولیتی را مطرح می کند که تبدیل به یک موضوع شده است. سناریویی که چند سالی است در اراک تکرار می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید